20.07.2022
Entertainment

Amazon Prime gaat er ook echt uitzien als een streamingdienst

By: Laura Jenny

BlogEntertainment

Amazon Prime Video gaat op de schop. De streamingdienst wordt in een nieuw jasje gestoken. Gelukkig maar, want van alle streamingdiensten was dit toch altijd een wat vreemde eend in de bijt.

Recent schreven we al wat er zoal beter kan aan Amazon Prime, de abonnementsdienst van winkelplatform Amazon, waarmee je onder andere goede deals hebt en gratis of snelle bezorging van je aankoop. Deel van dat 3 euro per maand kostende abonnement is Amazon Prime Video. Het is een extraatje binnen een abonnement dat toch al niet zo heel duur is. Dus je zou van mening kunnen zijn dat die streamingdienst dan niet op en top hoeft te zijn zoals het duurdere Netflix of Disney+.

Amazon: geld genoeg

Tegelijkertijd weten we allemaal hoe machtig en rijk Amazon is. In het eerste kwartaal van dit jaar alleen al zette Amazon 116,4 miljard dollar om. Het maakte overigens wel verlies, maar dat kwam vooral door geld te steken in autofabrikant Rivian. Amazon boert goed, zo kunnen we zien aan wat de grote man achter het bedrijf, Jeff Bezos, zich zoal kan bekostigen. Er was zelfs een petitie om deze rijke man de Mona Lisa te laten opeten.

Kortom, dat lelijke, houtje-touwtje-achtige uiterlijk van Amazon Prime Video mag best eens op de schop. Series zoals The Grand Tour (met de ex-Top Gear-mannen) en het nieuwe paradepaardje The Terminal List zijn ook niet goedkoop om te maken en dat lukt ook goed. Gelukkig heeft Amazon na jaren besloten dat het inderdaad tijd is voor die aanpassing. Amazon Prime Video gaat ten eerste van wit naar zwart en krijgt aanzienlijk aantrekkelijkere fotografie en menu’s. Dat mag na ongeveer tien jaar wel een keer.

Amazon Prime Video
Amazon Prime Video

Redesign Amazon Prime Video

Het redesign gaat echter verder dan alleen een achtergrond en wat fotografie. Het wordt eindelijk duidelijker welke films en series inclusief zijn bij Prime Video en waar je voor moet betalen. Het is al lange tijd een grote ergernis van gebruikers: ben je helemaal enthousiast dat een bepaalde film op Prime staat, blijkt hij helemaal niet gratis beschikbaar te zijn. Dat is lichtelijk irritant en gelukkig is daar nu een oplossing voor. Je ziet in de fotografie van de film of serie linksonderin een blauw vinkje om te zien dat het inclusief is. Is dat het niet, dan is een oranje winkeltasje te zien op die plek.

Verder vind je nu de navigatiebalk links in het scherm en dat is veel makkelijker dan bovenin, waar hij eerst zat. Je vindt in het menu onder andere de mogelijkheden om te zoeken, terug naar home te gaan en de winkel om aankopen te doen. Alles ziet er een stuk overzichterlijker uit, maar ook een stuk netter. Je kunt content hierdoor beter zien. Het enige waarvan we niet zeker weten of Amazon het heeft veranderd (maar waarvan we het wel hopen), dat is om seizoenen van series bij elkaar te groeperen, in plaats van los van elkaar te laten bestaan.

The Lord of the Rings: The Rings of Power

We komen er waarschijnlijk snel achter. Deze week start de uitrol van het nieuwe uiterlijk van Amazon Prime Video op Android en Apple TV, wat ruimschoots op tijd is voor de komst van de meest gehypete serie van de streamingdienst: The Lord of the Rings: The Rings of Power. Een serie die trouwens ook een flink prijskaartje heeft: ongeveer 1 miljard euro. Het vernieuwde Amazon Prime Video verschijnt de komende maanden ook op de webversie en iOS.

Share this post