Entertainment21.01.2014

Traditioneel TV kijken verdwijnt? Binge Watching populair, ook in Nederland


traditioneel-tv-kijken-verdwijnt-binge-w.jpg
traditioneel-tv-kijken-verdwijnt-binge-w.jpg

In het weekend kwam RTL Nieuws met een bericht over een onderzoek dat aantoont dat in veel huisgezinnen ‘binge watching‘ voorkomt! Binging in Engels is zoiets als overmatig gebruik. Bij eten spreken we over vreetzucht. Verder wordt het in het Engels gebruikt in combinatie met overmatig drugs- en drank gebruik.

En nu spreken ze in Amerika van Binge Watching als mensen ‘overmatig’ televisie kijken. Het gaat hier niet om naar het kijken naar ‘DWDD’ of ‘Kassa’. Dat houdt een gemiddeld consument sowieso maar een half uur uit, maar we spreken over ‘binging’ bij het achter elkaar kijken naar een televisie serie. We hadden natuurlijk al de DVD-boxen die dat mogelijk maakte, maar met Netflix is het nu ook mogelijk om na de ene afleveing gelijk door te gaan met de volgende, soms tot diep in de nacht alsof het een soort verslaving is. Dit gedrag lijkt door de makers van dit soort televisie-series ook nu te worden gecultiveerd door enerzijds iedere aflevering met een mooie cliff-hanger te eindigen, of feitelijk niet één verhaal in één aflevering te geven maar één afgerond verhaal in 12 afleveringen.

Niet alle TV-series zijn dus even geschikt of populair voor Binge Watching maar Breaking Bad bereikt in Amerika nieuwe records. In dat zelfde Amerika is het Guiness Book of Records zojuist gehaald met 87 uur onafgebroken TV-series kijken.

Ook ik, altijd samen met mijn echtgenote, heb me aan deze verslaving wel eens overgegeven: Baantjer, Gooise Vrouwen, Desperate Housewives, TwinPeaks, Sherlock, Foyle’s War, en nu met Netflix in huis ‘Lie to me‘ (prachtige serie) en Kevin Spacey’s House of Cards

binge-watching.jpg
binge-watching.jpg

Het is in de you-tube video met Kevin Spacey, over waarom hij het prachtig vindt dat House of Cards alleen via Netflix te zien is, dat hij de spijker precies op de kop slaat: “Double Oscar-winner Kevin Spacey has challenged TV channels to give “control” to their audiences or risk losing them …

Nadat het internet van iedere blogger zijn eigen uitgever heeft gemaakt, die daardoor niet meer afhankelijk zijn van de uitgevers en hoofdredacties die nu al twee eeuwen aan de knoppen zaten over wat wij als consument wel of niet horen te weten en te lezen, zal diezelfde revolutie onvermijdelijk zich ook over het traditionele televisie kijken gaan uitrollen. Niet de channel-manager en de televisie-producent gaat bepalen wat en wanneer we iets mogen zien, maar de consument zelf. Een het succes van YouTube bewijst niet alleen als consument/kijker, maar ook als producent en channel-maker.

En hoewel interactieve internet TV nog niet goed lijkt aan te slaan, zal dat uiteindelijk wel gebeuren. De macht van de ‘oude’ televisie-producenten is ook aanzienlijk met hun monopolies op de rechten van televisie-producten en de gewenning van het publiek, YouTube, diensten als ‘uitzending gemist en Netflix en het Binge watching zijn allemaal tekens. En dit zal ook invloed hebben op het business-model van televisie-maken.

De vraag is of het binge watching, DVD en Netflix kijken meer tellen in de kijkcijfers. Niet dus, en dat is duidelijk: kijkcijfers zijn er niet om de populariteit en kwaliteit van een programma aan te geven, maar alleen om de advertentie waarde te bepalen. Als je wilt zien hoe dat werkt lees dan even hoe het argument van FOX TV om geen derde seizoen van Ĺie-to-me te gaan produceren op de site ‘mijnserie.nl‘ wordt verwoord:

“Human Target was aanzienlijk vernieuwd voor dit seizoen maar de serie kreeg moeilijk voet aan de grond. Human target haalde gemiddeld 7,6 miljoen maar haalde vooral veel kijkers van DVR (Digitale Video Recorder). Dit gold ook voor Lie to Me (wat ongeveer de zelfde kijkcijfers haalde als Human Target), teveel mensen keken het van de DVR waardoor de kijkcijfers live niet goed genoeg waren.

Met andere woorden: dat u als kijker het een mooie serie vindt, zal mij als TV producent worst wezen. U bent als kijker zo eigenwijs dat op een door u gekozen moment te doen: fout. Wij weten wanneer u moet kijken en als u dat niet aanstaat, stoppen wij de serie. Eigen schuld!

Kan niet wachten op het moment dat de Televisie Revolutie doorbreekt, en dat we als consumenten verlost worden van de almacht van omroepen en televisie-producenten. Ook hier zal het internet hen dwingen een keer te gaan luisteren naar hun publiek, zelfs als ze door de politiek met draconische vervolging op grond van de auteurswetten nog lang op hun troon van arrogantie kunnen blijven zittten.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

...

Verder lezen over DVD

Geschiedenis van digitale opslagmedia [Infographic]

Digitale opslag heeft al een lange weg afgelegd, het begon lang geleden met ponskaarten, en via cassette tapes, floppy disks en cd's zijn we nu op het punt dat gegevens worden opgeslagen in de cloud.Onderstaande infograp...

Online27.03.2012

Geschiedenis van digitale opslagmedia [Infographic]

Streaming stijgt boven DVD en Blu-ray uit

Voor het eerst staan Blu-ray discs en DVD's op het punt te buigen voor een nieuwe 'koning van de woonkamer': Streaming films.Netflix en Amazon's Prime's Instant Videos maken in de VS de dienst uit, vorig jaar waren ze...

Entertainment26.03.2012

Streaming stijgt boven DVD en Blu-ray uit

Warner Bros komt met “disc-to-digital” functie

Warner Bros kondigde vorige week een in-store optie aan om fysieke kopieën van films om te zetten in digitale bestanden. President Kevin Tsujihara maakte het "disc-to-digital" idee bekend, volgens hem is het initiatief...

Entertainment13.03.2012

Warner Bros komt met “disc-to-digital” functie

Hollywood ziet DVD verkoop met 44% dalen

Hoewel de dvd-verkoop al een langere periode op de terugweg is, was het voorbije jaar bijzonder rampzalig voor de sector. Dat is de conclusie van een onderzoek van het bureau SNL Kagan over de dvd-omzet van de grot...

Entertainment13.05.2011

Hollywood ziet DVD verkoop met 44% dalen

#RTFun: Maak kans op 10x de DVD Catfish, een docu-thriller over Facebook

Vanaf vandaag is de DVD van Catfish ook beschikbaar in Nederland. Catfish is een docu-thriller over Facebook. De New York Times ziet het zelfs als "The Real Facebook Movie". Nev, een 24-jarige fotograaf uit New York, kri...

Entertainment05.05.2011

#RTFun: Maak kans op 10x de DVD Catfish, een docu-thriller over Facebook

Dvd’s Avatar vliegen over de toonbank

Ruim 6,7 miljoen dvd- en blurayschijfjes van de filmhit Avatar zijn in vier dagen over de toonbank gegaan in Canada en de Verenigde Staten. Dat is door Twentieth Century Fox home-entertainment bekend gemaakt. De totale...

Online26.04.2010

Dvd’s Avatar vliegen over de toonbank

Verkoop HD-dvd verslaat Blu-Ray in China

De strijd tussen Blu-Ray en HD-dvd is gewonnen door Blu-Ray. Toch lijkt hier een uitzondering op te zijn. HD-dvd lijkt namelijk aan populariteit te winnen in China. In China heet het 'China Blue High-Definition Disc' (cb...

Video29.07.2009

Verkoop HD-dvd verslaat Blu-Ray in China

Leraren door MPAA terug in de tijd

"Teachers don't need to rip DVDs to get clips for classroom use. They should just use a camcorder to record the DVD playing on a TV screen."Zo laat de MPAA weten in deze video die het heeft laten zien aan de US Copyright...

Online11.05.2009

Leraren door MPAA terug in de tijd

Verder lezen over Televisie

Waarom het een goed idee is dat Amazon een Shark Tank maakt

Amazon wil nu een zelfde soort programma gaan maken als Shark Tank en dat zien wij helemaal zitten. Dit is waarom.

Startups30.09.2024

Waarom het een goed idee is dat Amazon een Shark Tank maakt

5 dingen die je moet weten over Google TV Streamer

Het is over en uit met Chromecast. Google ondersteunt ze nog wel, maar er worden geen nieuwe Chromecasts meer gemaakt. Dit is opvolger Google TV Streamer.

Gadgets23.09.2024

5 dingen die je moet weten over Google TV Streamer

Philips TV viert 20 jaar Ambilight

Ambilight TV werd 20 jaar geleden geïntroduceerd op de IFA in Berlijn, de grootste beurs voor consumentenelektronica die deze week plaatsvindt en dit jaar zelf een 100-jarige jubileum viert. De Philips Ambilight-technologie viert 20 jaar van ontwikkeling en succes. Nog altijd is de techniek een van de meest onderscheidende technologieën binnen de tv-markt. Populariteit van de extra dimensie van licht op de muur bij tv-kijken neemt daarnaast toe bij consumenten. Maar liefst 35 miljoen Ambilight tv's hebben al een tevreden eigenaar gevonden. Daarmee is Ambilight TV een van de meest populaire consumentenelektronicaproducten ooit onder het Philips-merk.

Technology06.09.2024

Philips TV viert 20 jaar Ambilight

Een tv-programma opnemen? Ziggo gooit er een reclameblok voor

Ziggo voegt zelf voorafgaand aan het programma een batterij aan reclames toe en je kunt er niets tegen doen.

Video29.08.2024

Een tv-programma opnemen? Ziggo gooit er een reclameblok voor

Google introduceert opvolger van de Chromecast: Google TV Streamer

Google neemt afscheid van zijn Chromecast en introduceert zijn nieuwe thuisstream-apparaat: Google TV Streamer.

Gadgets06.08.2024

Google introduceert opvolger van de Chromecast: Google TV Streamer

De nieuwe Chromecast is bijna tegenovergestelde van oude

De meest recente Chromecast dateert uit 2022 en is de Chromecast with Google TV. De nieuwe lijkt daar echter totaal niet op.

Gadgets23.07.2024

De nieuwe Chromecast is bijna tegenovergestelde van oude

Viaplay zakt dieper weg: minder abonnees en minder omzet

Streamingdienst Viaplay heeft het niet makkelijk. Het aantal abonnees ging in het tweede kwartaal weer naar beneden.

Entertainment18.07.2024

Viaplay zakt dieper weg: minder abonnees en minder omzet

Ook het EK 2028 zie je bij de NOS

Het EK 2024 is nog in volle gang. Toch maakt de NOS nu al bekend dat het ook de rechten voor UEFA Euro 2028 heeft verworven. Ze hebben hierover een akkoord bereikt met de Europese voetbalbond. Daarnaast gaat de NOS de komende vier jaar ook alle wedstrijden van het Nederlands elftal en de finales van de UEFA Nations League tot medio 2028 uitzenden.

Media02.07.2024

Ook het EK 2028 zie je bij de NOS