Entertainment08.01.2014

RTL Beat The Crowd, audio watermarking in de huiskamer


Vanavond start om 20.30 uur hét nieuwe spelprogramma van RTL 4: ‘Postcode Loterij: Beat The Crowd’. Hierbij draait alles om inschatten én om de theorie dat veel mensen per definitie meer weten dan één persoon.

Slechts één kandidaat gaat de strijd aan met maar liefst 200 man publiek. Met het beantwoorden van tien inschattingsvragen strijden de twee kampen tegen elkaar om geld. In de finale speelt de kandidaat tegen de tien besten uit het publiek. Presentatie is in handen van Winston Gerschtanowitz en hij wordt in de arena bijgestaan door Nicolette van Dam.

Beat The Crowd is echter ook op een andere manier een nieuw format waarbij de kijker tegelijkertijd thuis ook kan meespelen. Net als het publiek in de studio krijgt je tien inschattingsvragen. Voor elke vraag heeft de kijker thuis 10 seconden de tijd om te beantwoorden. Hiervoor past RTL Nederland voor het eerst de technologie van audio watermarking toe.  

rtl-beat-the-crowd-audio-watermarking-in.jpg
rtl-beat-the-crowd-audio-watermarking-in.jpg

Waar eerder tegelijk met de uitzendstraat live werd meegespeeld, kan er tegenwoordig tot 30 seconden vertraging zijn door de digitale settopboxen die veel huishoudens gebruiken. Met audio watermarking laat RTL de kijker thuis voor het eerst op hun eigen tijd meespelen doordat er een geluid met de uitzending wordt meegestuurd waardoor de app herkent welke vraag op dat moment aan bod komt. Ook wanneer de show op pauze wordt gezet voor een toiletpauze, kan de kijker nog steeds met de uitzending meespelen. Aangezien dit de eerste keer is en we al eerder hebben gezien dat innovatie risico’s met zich meebrengt, biedt de app ook nog altijd de mogelijk om op de oude manier live mee te spelen. Er wordt dan geen gebruik gemaakt van audio watermarking maar de speler speelt dan mee met de gemiddelde uitzendtijd.

Als app speler zijn jouw prestaties te vergelijken met de spelers in de studio, maar neem je het ook op tegen de app crowd. Hoe dichter je inschatting bij het juiste antwoord ligt, hoe meer punten je verdient. Aan het einde van het spel kan de speler via RTL ID zijn gegevens achterlaten en kans maken op mooie prijzen.

De app is sinds kort te downloaden voor iOS en Android.

Henkey
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.

...

Verder lezen over RTL

ALONE: Next level survival-tv en zwaarste reality avontuur ooit?

Wie overleeft het langst in de wildernis? In deze nieuwe Videoland Original, genaamd 'ALONE' wordt de lat voor survival-programma’s hoger gelegd dan ooit tevoren! In de ongerepte natuur van Noorwegen worden negen deelnemers gedropt om een ultieme survivaluitdaging aan te gaan met niet meer dan een basis survivaluitrusting. Allemaal los van elkaar en ver weg van de bewoonde wereld moeten zij zien te overleven. Alleen, zonder productieteam of cameraploeg, filmen ze hun eigen strijd tegen de elementen. Worden de honger of eenzaamheid hun vriend of vijand?

Entertainment11.11.2024

ALONE: Next level survival-tv en zwaarste reality avontuur ooit?

Binnenkort op Videoland
RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv

Op welk moment is de opbrengst van je zonnepanelen het hoogst? Hoeveel energie leveren al onze windmolens vandaag? Wanneer kan je het beste thuis een wasje draaien? Hoe kan jouw groene stroom zo optimaal mogelijk worden...

Media06.03.2024

RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv

​The Jump laat zien dat RTL de weg kwijt is

Het is goed dat volgende week het populaire The Masked Singer weer van start gaat, want RTL lijkt een beetje de weg kwijt. Spijtig genoeg heeft het na het tegenvallende Alles is Muziek nu weer een programma op de buis ge...

Coffee corner31.10.2023

​The Jump laat zien dat RTL de weg kwijt is

Hoe zit het met de kijkcijferoorlog tussen Jinek en Op1

Inmiddels lijkt er een kijkcijferoorlog te zijn losgebarsten tussen de Publieke Omroep en RTL4. Letterlijk, naar wie kijken de meeste mensen? Is het Jinek of toch Op1? Heel even leek het erop dat Op1 kansloos was, maar d...

Entertainment09.01.2020

Hoe zit het met de kijkcijferoorlog tussen Jinek en Op1

Hoeveel mensen zappen er tussen de twee talkshows
Kijkcijferrecord voor start tiende seizoen Zondag met Lubach

Zondagavond keken 1,3 miljoen mensen naar de eerste aflevering van het tiende seizoen van Zondag met Lubach. Het is de eerste keer dat zoveel mensen naar het satirische programma van de Groningse presentator keken. Met...

Nieuws14.10.2019

Kijkcijferrecord voor start tiende seizoen Zondag met Lubach

Vervangen grote platforms zoals Netflix en YouTube in de toekomst onze traditionele tv-uitzendingen?

Konden we ons 10 jaar geleden bijna niet voorstellen dat iemand geen tv-abonnement had, vandaag de dag neemt de populariteit van traditionele televisie steeds verder af. We kijken on demand, wanneer het ons uitkomt. Soms...

Entertainment28.08.2019

Vervangen grote platforms zoals Netflix en YouTube in de toekomst onze traditionele tv-uitzendingen?

Alleen nog 'on demand' kijken
Goede Tijden, Slechte Tijden; over en uit

Slechts 665.000 kijkers keken gisteren naar het begin van het nieuwe seizoen van Goede Tijden, Slechte Tijden. Nog nooit eerder heeft GTST zo slecht gescoord bij de seizoensopener. Vorig jaar waren het nog ruim 1 miljoen...

Coffee corner27.08.2019

Goede Tijden, Slechte Tijden; over en uit

JP van Lingo laat eindelijk zijn gezicht zien

Gisterenavond werd op RTL het nieuwe programma van RTL’s nieuwe aanwinst Art Rooijakkers uitgezonden. In het programma ‘iedereen had het erover’ gaat de voormalig wie is de mol presentator in gesprek met bekende e...

Entertainment29.03.2019

JP van Lingo laat eindelijk zijn gezicht zien