In de opkomende markten is er veel interesse in het delen van content en ervaringen met anderen. Zo blijkt uit een onderzoek van Edelman bij meer dan zesduizend consumenten in Groot-Brittannië, de Verenigde Staten, Brazilië, China, Duitsland, India, Zuid-Korea en Turkije. De opkomende markten staan volgens Edelman verder in het creëren van boeiende content en de uitbouw van een infrastructuur die de consument toelaat om op alle ogenblikken en locaties van het aanbod gebruik te maken.
Edelman stelde vast dat 70% van de respondenten bij de consumptie van entertainment simultaan op een tweede apparaat beroep doet voor bijkomende informatie of aanverwante content. Daarbij wordt opgemerkt dat 76% van de respondenten uit opkomende markten op zoek gaat naar bijkomende content, tegenover slechts 59% in de Verenigde Staten, Groot-Brittannië en Duitsland. Ook bleek in de opkomende markten 75% in real-time tot interactie met het bekeken programma over te gaan, tegenover 47% in de mature landen.
De onderzoekers voegen er aan toe dat in de opkomende markten ook 60% geïnteresseerd is om entertainment te consumeren in een vreemde taal, tegenover 41% in de ontwikkelde manden. Wereldwijd blijkt 60% geïnteresseerd te zijn om bij de consumptie van content met een ander toestel simultaan gerelateerde producten te kunnen kopen. In China loopt dat cijfer op tot 75%. De resultaten tonen volgens de onderzoekers in ieder geval aan dat sociale media voor marketeers een cruciaal platform zijn geworden.
“Traditional paid advertising is no longer enough for today’s brands,” aldus Andy Marks, managing director, Matter, Inc. “This data underscores what we increasingly see: brands that align with entertainment content, or create their own, connect and engage more deeply with fans. When you add social media sharing to the mix, you create powerful shared experiences that enable brands to leverage their audiences’ passions at a meaningful scale.“