Carl is een online marketeer met focus op zoekmachine marketing bij het Belgische digital performance marketingbureau FairEtail. Van jongs af aan gepassioneerd door consumer technologie en sinds zijn eerste job bij Produpress (uitgever auto magazines) ook door de automobielindustrie. In zijn studententijd schreef hij geregeld voor BelgianCowboys, nu blogt hij sporadisch op DutchCowboys.nl
Uit een twitterbericht van Vlaams uittredend minister van Ondernemen en Vereenvoudigen Vincent Van Quickenborne gisterennamiddag bleek dat de razend populaire online muziekstreamingdienst Spotify vandaag zijn intrede zou maken in België en Zwitserland na de lancering in Oostenrijk maandagochtend. Begin februari waren er soortgelijke geruchten, maar die werden al snel door Spotify bestempeld als ‘foutief’. In een tweede twitterbericht liet de minister weten dat er 3 versies kwamen: gratis, €4,99/maand een €9,99/maand.
Betaalde account laat je onbeperkt muziek streamen én verlost van je van reclame
Het bedrijf achter Spotify verdient zijn brood met advertentie-inkomsten of anders geformuleerd: gratis gebruikers krijgen op geregelde tijdstippen reclameboodschappen te horen. Een abonnement van 10 euro per maand verlost je van alle reclame, laat je onbeperkt muziek streamen en geeft je meteen toegang tot de mobiele versie waarmee je muziek kan beluisteren op je smartphone.
Spotify vs Deezer (Belgacom) vs Tunify (Telenet?) vs Simfy vs Qriocity…
Spotify onderhandelde ook met Belgacom en Telenet over een partnerschap, maar dit zonder resultaat. Belgacom kondigde enkele dagen geleden al aan in zee te gaan met het Franse Deezer, terwijl er geruchten waaien dat Telenet zich tot Tunify zou keren. Ondertussen kwam Simfy op eigen houtje op de Belgische markt en lanceerde Sony in juni zijn eigen Music Unlimited-dienst “Qriocity” die gebruikers muziek laat streamen naar Android telefoons. Tot op heden is die dienst echter nog niet beschikbaar in Nederland en België, vermoedelijk door onderhandelingen met platenmaatschappijen over auteursrechten.
Grootste bron van digitale muziekinkomsten
Spotify heeft momenteel een dikke 10 miljoen gebruikers, waarvan een goede 750.000 gebruikers over een betalende account beschikken zodat ze verlost zijn van de vele reclamboodschappen. Uit een recente studie van de International Federation for the Phonographic Industry (IFPI) zou de Spotify – na iTunes – de grootste bron van digitale inkomsten voor platenmaatschappijen vormen.
Verder lezen over Muziek
Online07.10.2024
Commercieel uitzenden van muziek moet betaald worden
Entertainment04.09.2024
Spotify Daylist nu ook beschikbaar in Nederland
Gadgets15.08.2024
Summergadgets giftguide: de leukste gadgets voor de zomer
Lifestyle03.07.2024
Dit zijn 4 tips om je gehoor te verbeteren
Entertainment11.06.2024
Je krijgt Spotify Wrapped nu het hele jaar door met My Spotify
Entertainment06.06.2024
Documentaire ‘Tomorrow is a Mystery’ over de diepere betekenis van festivals
Automotive15.05.2024
Deze Nissan is een karaokelounge op wielen
Online03.04.2024
Na wetenschappers nu ook AI-brandbrief vanuit muziekindustrie
Verder lezen over Spotify
Entertainment14.10.2024
Je kunt nu audioboeken luisteren op Spotify met Audiobooks
Online03.10.2024
Zo kun je muziek luisteren op Spotify als je niets hebt gedownload
Online18.09.2024
5 tips om je podcast populairder te maken
Online13.09.2024
Ouders, kinderliedjes blijven straks uit je Spotify-geschiedenis
Entertainment04.09.2024
Spotify Daylist nu ook beschikbaar in Nederland
Online30.08.2024
Spotify Connect werkt niet meer goed op de iPhone
Online23.08.2024
Spotify Shuffle is bij sommige mensen stuk
Mobile15.08.2024
Apple buigt voor de EU-regels: Spotify mag aanbiedingen tonen
Verder lezen over Streaming
Artificial Intelligence05.11.2024
Amazon vertelt wat er in je serie gebeurde nadat je in slaap viel
Gaming04.11.2024
Netflix stopt met interactieve series
Entertainment28.10.2024
Hilarisch moment in een film? Bewaar ze nu met Netflix Momenten
Entertainment25.10.2024
Drie redenen om The Remarkable Life Of Ibelin te kijken op Netflix
Entertainment18.10.2024
Kijkers spenderen gemiddeld 2 uur per dag op Netflix
Entertainment17.10.2024
Disney+ lanceert vandaag abonnement met reclame in Nederland
Entertainment04.10.2024
Je account delen mag straks ook niet meer op Videoland
Online03.10.2024