De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
3D Blu-ray geeft een entertainmentervaring die mensen meer bij films betrekt dan bij een standaard Blu-ray Disc of DVD, zo blijkt uit een neurologisch onderzoek. De onderzoekers van Mindlab International hebben de aandacht, emotie en betrokkenheid van mensen getest bij het kijken van films die op verschillende dragers voor home entertainment staan. Uit het onderzoek blijkt dat films op 3D Blu-ray Disc het hoogste scoren op aandacht, emotie en betrokkenheid. 3D Blu-ray wordt op de voet gevolgd door de gewone Blu-ray Disc.
Behalve deze onderzoeksresultaten zijn ook de laatste Europese verkoopcijfers bekend gemaakt. Het marktonderzoeksbureau Futuresource Consulting berekende dat in 2010 45 miljoen films op Blu-ray Discs zijn verkocht. Dit is een verdubbeling ten opzichte van 2009. Ook in de Benelux was een verkoopverdubbeling zichtbaar. Nu met 3D Blu-ray steeds vaker thuis van 3D films uit de bioscoop kan worden genoten, verwacht de marktonderzoeker dat de populariteit van Blu-ray in 2011 verder toeneemt.
In het najaar van 2010 heeft Mindlab International in opdracht van de Blu-ray Disc Association de neurologische studie uitgevoerd op het Sussex Innovation Centre in Groot Brittannië. Voor het onderzoek zijn de deelnemers gekoppeld aan apparatuur die hun hartslag, geleidingsvermogen van de huid (EDA) en de hersenactiviteit (EEG) opneemt, terwijl zij filmclips en trailers bekeken in het 3D Blu-ray, Blu-ray en DVD format. Telkens werden de clips van drie films in willekeurige volgorde getoond.
Uit de vergelijking van de aandachtniveaus voor de drie formats blijkt dat de deelnemers gemiddeld 12% meer oplettend waren bij het kijken naar 3D Blu-ray dan bij Blu-ray én 17% meer oplettend bij Blu-ray Disc dan bij een standaard DVD. Bij de vergelijking van 3D Blu-ray met DVD schiet het aandachtsniveau met 29% omhoog.
Uit de meting van de betrokkenheid blijkt dat de respondenten 7% meer betrokken waren bij de film op 3D Blu-ray dan bij dezelfde film op Blu-ray Disc en 12% meer betrokken bij Blu-ray Disc dan bij DVD. Bij de vergelijking van 3D Blu-ray met DVD was de betrokkenheid zelfs 18% groter.
“Deze studie laat zien dat Blu-ray niet alleen vanuit technologisch oogpunt een grote stap voorwaarts is,” vertelt Danielle Tamis, woordvoerder van de Stichting Blu-ray Disc Promotie Benelux. “Blu-ray geeft ook een kijkervaring die méér losmaakt bij mensen. Als je naar een film op Blu-ray kijkt, voel je de emotie, drama en spanning beter. En wanneer je daar 3D aan toevoegt, beleef je de film nóg intenser.“
Duncan Smith, Managing Director van Mindlab International: “Het onderzoek toont aan hoe een formatverbetering de kijker beïnvloedt op zowel bewust als onbewust niveau. Door het scherpere contrast van Blu-ray kunnen de hersenen beter verwerken wat zij zien, omdat de hersenen minder moeite hoeven te doen zich op de beelden te focussen. De 3D Blu-ray technologie verhoogt de emotie en de betrokkenheid van de kijker als geen ander. De extra oog- en hoofdbewegingen van de respondenten tijdens het kijken naar filmclips en trailers op 3D Blu-ray onderstrepen dit.“
Verder lezen over 3D
Entertainment03.09.2024
Mysteryland sluit af met een spectaculaire show: 600 drones verlichten de hemel
Eindshow met drones, vuurwerk, 3D-video, licht, muziek en zangTechnology08.02.2024
Immersive Tech: De toekomst van marketing is dichterbij dan je denkt
Gaming31.08.2023
Predator Helios 3D: Deze laptop kan 3D weergeven zonder bril
Technology24.02.2023
Eerste 3D geprinte raket gaat binnenkort de ruimte in
Technology30.12.2022
Meta koopt Belgisch bedrijf dat 3D-geprinte brilglazen maakt
Luxexcel kan glazen op sterkte printen voor slimme brillenEntertainment06.09.2022
Jaws is terug van nooit weggeweest
Nieuws14.01.2021
3D simulatie game helpt zorgpersoneel te oefenen met vaccineren
Startups30.07.2020