Entertainment11.04.2011

3D Blu-ray heeft de toekomst


3d-blu-ray-heeft-de-toekomst.jpg
3d-blu-ray-heeft-de-toekomst.jpg

3D Blu-ray geeft een entertainmentervaring die mensen meer bij films betrekt dan bij een standaard Blu-ray Disc of DVD, zo blijkt uit een neurologisch onderzoek. De onderzoekers van Mindlab International hebben de aandacht, emotie en betrokkenheid van mensen getest bij het kijken van films die op verschillende dragers voor home entertainment staan. Uit het onderzoek blijkt dat films op 3D Blu-ray Disc het hoogste scoren op aandacht, emotie en betrokkenheid. 3D Blu-ray wordt op de voet gevolgd door de gewone Blu-ray Disc.
 
Behalve deze onderzoeksresultaten zijn ook de laatste Europese verkoopcijfers bekend gemaakt. Het marktonderzoeksbureau Futuresource Consulting berekende dat in 2010 45 miljoen films op Blu-ray Discs zijn verkocht. Dit is een verdubbeling ten opzichte van 2009. Ook in de Benelux was een verkoopverdubbeling zichtbaar. Nu met 3D Blu-ray steeds vaker thuis van 3D films uit de bioscoop kan worden genoten, verwacht de marktonderzoeker dat de populariteit van Blu-ray in 2011 verder toeneemt.

In het najaar van 2010 heeft Mindlab International in opdracht van de Blu-ray Disc Association de neurologische studie uitgevoerd op het Sussex Innovation Centre in Groot Brittannië. Voor het onderzoek zijn de deelnemers gekoppeld aan apparatuur die hun hartslag, geleidingsvermogen van de huid (EDA) en de hersenactiviteit (EEG) opneemt, terwijl zij filmclips en trailers bekeken in het 3D Blu-ray, Blu-ray en DVD format. Telkens werden de clips van drie films in willekeurige volgorde getoond.

Uit de vergelijking van de aandachtniveaus voor de drie formats blijkt dat de deelnemers gemiddeld 12% meer oplettend waren bij het kijken naar 3D Blu-ray dan bij Blu-ray én 17% meer oplettend bij Blu-ray Disc dan bij een standaard DVD. Bij de vergelijking van 3D Blu-ray met DVD schiet het aandachtsniveau met 29% omhoog.

Uit de meting van de betrokkenheid blijkt dat de respondenten 7% meer betrokken waren bij de film op 3D Blu-ray dan bij dezelfde film op Blu-ray Disc en 12% meer betrokken bij Blu-ray Disc dan bij DVD.  Bij de vergelijking van 3D Blu-ray met DVD was de betrokkenheid zelfs 18% groter.
 
“Deze studie laat zien dat Blu-ray niet alleen vanuit technologisch oogpunt een grote stap voorwaarts is,” vertelt Danielle Tamis, woordvoerder van de Stichting Blu-ray Disc Promotie Benelux. “Blu-ray geeft ook een kijkervaring die méér losmaakt bij mensen. Als je naar een film op Blu-ray kijkt, voel je de emotie, drama en spanning beter. En wanneer je daar 3D aan toevoegt, beleef je de film nóg intenser.
 
Duncan Smith, Managing Director van Mindlab International: “Het onderzoek toont aan hoe een formatverbetering de kijker beïnvloedt op zowel bewust als onbewust niveau. Door het scherpere contrast van Blu-ray kunnen de hersenen beter verwerken wat zij zien, omdat de hersenen minder moeite hoeven te doen zich op de beelden te focussen. De 3D Blu-ray technologie verhoogt de emotie en de betrokkenheid van de kijker als geen ander. De extra oog- en hoofdbewegingen van de respondenten tijdens het kijken naar filmclips en trailers op 3D Blu-ray onderstrepen dit.

...

Verder lezen over 3D

Mysteryland sluit af met een spectaculaire show: 600 drones verlichten de hemel

Dit weekend heeft Mysteryland wederom zijn positie als voorloper in de festivalwereld bevestigd met een adembenemende en ongekende eindshow die bezoekers sprakeloos achterliet. Deze unieke show, ontwikkeld in samenwerking met BUD en TWOFIFTYK DRNS, integreerde 600 drones, vuurwerk, 3D-video, licht, muziek en zang samen in een perfecte choreografie die de grenzen tussen realiteit en virtualiteit liet vervagen.

Entertainment03.09.2024

Mysteryland sluit af met een spectaculaire show: 600 drones verlichten de hemel

Eindshow met drones, vuurwerk, 3D-video, licht, muziek en zang
​Immersive Tech: De toekomst van marketing is dichterbij dan je denkt

De lancering van de Apple Vision Pro, met de bijbehorende hype die we van Apple gewend zijn, heeft de discussie over immersive tech weer aangewakkerd. Is dit de toekomst van marketing, of is het nog te vroeg? De mythe v...

Technology08.02.2024

​Immersive Tech: De toekomst van marketing is dichterbij dan je denkt

​Predator Helios 3D: Deze laptop kan 3D weergeven zonder bril

Het blijft iets waar opo doorontwikkeld wordt: 3D. Je wil het wel zien, maar met zo’n bril op dan weer liever niet. Tegelijkertijd lijkt het soms alsof de ogen er wel erg snel aan wennen: in de bios heb je na een tijdj...

Gaming31.08.2023

​Predator Helios 3D: Deze laptop kan 3D weergeven zonder bril

Eerste 3D geprinte raket gaat binnenkort de ruimte in

Je kunt tegenwoordig bijna letterlijk alles met een 3D-printer maken. Echt, je kunt het zo gek niet bedenken of het is wel al eens geprint. Huizen bijvoorbeeld, maar een raket? Ja, ook dat is gedaan. Sterker nog, de eers...

Technology24.02.2023

Eerste 3D geprinte raket gaat binnenkort de ruimte in

Meta koopt Belgisch bedrijf dat 3D-geprinte brilglazen maakt

Voor de eigenaren van Luxexcel in Turnhout en Eindhoven heeft 2022 een fraaie afsluiting gekregen. Ze zijn namelijk overgenomen door Meta. De Belgische krant De Tijd meldde het nieuws van de overname als eerste en inmidd...

Technology30.12.2022

Meta koopt Belgisch bedrijf dat 3D-geprinte brilglazen maakt

Luxexcel kan glazen op sterkte printen voor slimme brillen
Jaws is terug van nooit weggeweest

Ik was 10 jaar toen Jaws in de bioscoop verscheen en ja, ik ben er – weliswaar met volwassen supervisie – naar toe geweest. Een bijzonder angstaanjagende ervaring en het was maar goed dat het na de zomervakantie in Z...

Entertainment06.09.2022

Jaws is terug van nooit weggeweest

3D simulatie game helpt zorgpersoneel te oefenen met vaccineren

Met de 'engelse variant' van het coronavirus in opkomst en een verlengde lockdown begint 2021 al weer veel weg te hebben van 2020. De lockdown kwam er om het aantal besmettingen terug te dringen, maar die vinden nu voora...

Nieuws14.01.2021

3D simulatie game helpt zorgpersoneel te oefenen met vaccineren

Startup gebruikt AI voor het printen van je leukste foto in 3D

Heb jij weleens een foto in 3D laten printen? De diepte geeft iedere afbeelding een heel bijzonder effect. Startup Floop Photography print foto’s in 3D en heeft hiervoor een speciaal algoritme ontwikkeld. Door gebruik...

Startups30.07.2020

Startup gebruikt AI voor het printen van je leukste foto in 3D