Het afgelopen jaar is 3d-film definitief doorgebroken. Van de twintig grootste kassuccessen in de eerste negen maanden van 2010 waren er maar liefst acht in 3d. Ter vergelijking: in heel 2009 waren dat er nog maar drie.
De grootste drie filmhits van 2010 waren allen een 3d-film, namelijk ToyStory 3, Avatar en Alice in Wonderland. Ook de markt voor 3d-televisie en –games groeide significant. Dat blijkt uit een vandaag gepubliceerd rapport van PwC, getiteld ‘3D Here and now… a goose that lays a golden egg’. Volgens dit internationale rapport zal in 2015 meer dan 15% van alle films geproduceerd worden in 3d. Steeds meer bioscooptheaters maken hun filmzalen ook al geschikt voor 3d-projectie.
Volgens Sander Kranenburg, verantwoordelijk voor de entertainment- en mediapraktijk van PwC, worstelde de filmindustrie tot voor kort nog met de nodige issues. “Maar inmiddels heeft de industrie de nodige stappen gezet met betrekking tot standaardisering van de Blu-ray 3D specificaties en de ontwikkeling van HDMI 1.4 die 3d-technologie ondersteunt. Ook het kassucces van Avatar heeft het bewustzijn van de mogelijkheden van 3d en de honger van consumenten naar 3d-films aangewakkerd.”
De trend gaat ook aan Nederland niet voorbij. Vorige week kondigde producent-regisseur Reinout Oerlemans aan een 3d-film over de Nederlandse ontdekkingsreiziger Willem Barentsz te gaan maken. Ook de bioscopen digitaliseren in een rap tempo. Nederland is koploper in Europa: naar verwachting zullen bijna alle Nederlandse bioscopen en filmtheaters binnen twee jaar digitaal zijn en zal het aantal 3d-filmdoeken aanzienlijk worden uitgebreid.
De grote Hollywood studio’s voorspellen overigens zelf dat over de komende 5 jaar een kwart van alle films in 3d zal worden uitgebracht. Maar volgens Kranenburg staat de filmindustrie nog wel voor een paar uitdagingen. Ondanks dat er veel wordt verdiend aan bioscoopkaartjes voor driedimensionale films zijn de productiekosten voor conversie naar 3d enorm groot. Vooral kleine producenten lopen aan tegen de hoge kosten die met 3d gemoeid zijn.
Het succes van de 3d-film heeft ook impact op de verkoop van dvd’s, wat terug te zien is in de stijgende verkoopcijfers van 3d-dvd’s. Dat is economisch van groot belang voor de filmindustrie, omdat dikwijls meer dan de helft van de omzet van een succesvolle film uit de verkoop van dvd’s komt.
De markt voor 3d-televisies is minder ontwikkeld dan die van de filmindustrie, terwijl de ontwikkeling van toestellen van wezenlijk belang is voor de groei van 3d-content. Echter de hoge prijs van de toestellen, de zware brillen die nodig zijn om te kunnen kijken en het gebrek aan 3d-films en –games remmen de groei.
Toch verwachten ze bij PwC een verdere daling van de prijs. Dat zal mede komen Bovendien zullen grote sportevenementen, zoals de Olympische Spelen en het WK-voetbal, aangespoord door reclamecampagnes op termijn een impuls geven aan de verkoop van 3d-televisies.
De markt voor 3d-games zal pas echt explosief groeien wanneer de nieuwe generatie consoles beschikbaar is. Ook de ontwikkeling van de 3d-PC markt loopt achter op de filmindustrie en zit nog in de ‘early adopter’-fase. Hun hoge prijs maakt de reeds beschikbare 3d-laptops nog niet aantrekkelijk voor een brede doelgroep. Met betrekking tot mobiele telefoons zijn er nog steeds problemen met de interopereerbaarheid tussen de verschillende mobiele telefoons. Een 3d-foto genomen op het ene toestel is daardoor niet automatisch zichtbaar op andere 3d-modellen. Wel zijn de eerste zogenaamde 3d autostereoscopic mobiele telefoons beschikbaar in Japan en zullen Europa en de VS spoedig volgen. Bovendien zal de introductie van de 3d portable phone game consoles (zoals de Nintendo 3DS) – naar verwachting februari dit jaar – een impuls geven aan de penetratie van 3d-mobieltjes.