Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert hij als Blogger artikelen op Dutchcowboys.
De filmwereld begint te beseffen dat een goed product een absolute voorwaarde is geworden voor commercieel succes. Dat schrijft Brooks Barnes, mediaspecialist van The New York Times.
Het voorbije filmjaar zijn middelmatige producties er ondanks zware marketing-campagnes volgens Brooks niet meer in geslaagd om nog langer het grote publiek te trekken, terwijl onverwachte producties zoals Inception of The Social Network wel een succes bleken te zijn.
“De filmmakers zijn eindelijk tot het besef gekomen dat het publiek, gewapend met Facebook en andere sociale netwerk-instrumenten en bezorgd over de stijgende ticketprijzen, hen daadwerkelijk kan verplichten om kwaliteit te brengen,” voert Brooks aan. “De eis van het publiek om kwaliteit en originaliteit heeft de filmsector gedwongen zijn strategieën aan te passen.” Amy Pascal, mede-voorzitter van Sony Pictures Entertainment, geeft daarbij toe dat de toekomst ligt bij filmmakers met een originele stem.
Filmconsulent Dennis Rice voegt er aan toe dat het publiek de lat bijzonder hoog heeft gelegd. “Een film moet uitzonderlijk zijn om het publiek nog te kunnen aanspreken,” merkt hij op. Brooks Barnes verwijst ook naar het verdwijnen in de voorbije twee jaar van productiehuizen zoals Miramax en Paramount Vantage. Die productiehuizen brachten volgens hem vaak films die door hun kwaliteit bij de Oscars in de prijzen vielen. Door het verdwijnen van die divisies kwamen de filmstudio’s volgens Barnes in een vacuüm terecht, zodat er nu geroepen wordt om originaliteit en kwaliteit. Via