Mark van den Berg is bij Spotler (ontstaan na het samengaan van de bedrijven Blinker en MailPlus) verantwoordelijk voor het marketing- en partnerkanaal. Hij schrijft voor DutchCowboys voornamelijk blogs op het gebied van e-mail marketing, marketing automation en inbound marketing. Zowel strategische visie artikelen als operationele tips & tricks komen hierbij aan bod.
Op bijna elke site zie je ze wel: opvallende banners en andere advertentievormen. Traditionele marketing werkt tot op de dag van vandaag nog steeds prima, maar Inbound Marketing is the next big step in online marketing. Het is dé manier om online beter gevonden te worden en leads gemakkelijker te cultiveren naar klanten. Geen traditionele, koude en onpersoonlijke marketing, maar leads die jou en de informatie die jij te bieden hebt zelf opzoeken.
Inbound Marketing definitie
Inbound marketing wordt wel omschreven als een vorm van pull-marketing die tot doel heeft om via internet potentiële klanten aan te trekken. Deze marketingstrategie helpt bedrijven om op het juiste moment de juiste content aan de juiste doelgroep aan te bieden. Inbound marketing omvat meer marketingkanalen dan alleen e-mail marketing. Ook zoekmachineoptimalisatie, social media en content marketing zet je hierbij in. Het gaat om een geïntegreerde aanpak van verschillende marketingkanalen met maar één doel: relevante content bieden op het moment dat de prospect dat nodig heeft.
Visie Blinker op Inbound Marketing
In onze optiek klopt deze definitie. Wij vinden dan ook dat je Inbound Marketing op drie verschillende manieren kunt inzetten. Als filosofie, als aanpak én als tool.
Inbound Marketing filosofie
In de inbound filosofie wordt inbound marketing afgezet tegen traditionele outbound marketing. Je zou kunnen zeggen dat de filosofie de invulling van de definitie is, omdat je aan de slag gaat met relevante 1-op-1 communicatie en multi-channel marketing.
Die invulling geef je door aan de slag te gaan met:
Buyer Personas – je meest ideale prospect(s)
Buyer’s Journey – de zoektocht van die ideale prospect voordat hij of zij klant wordt
Content Marketing – maken, aanbieden en verspreiden van content die aansluit bij de behoefte van de ideale prospect, afhankelijk van de fase van zijn klantreis
Marketing Automation – de set van (online) tools en kanalen die je inzet om geautomatiseerd de content tot die ideale prospect te brengen
Scoring, rapportages en analyses – de meetinstrumenten om te bepalen wanneer de ideale prospect ‘sales-ready’ is en hoe de inzet van het voorgaande is gegaan en waar je kunt verbeteren en optimaliseren.
Inbound Marketing methodiek
De inbound marketing methodiek is erop gericht om “strangers” (lees; mensen die op zoek zijn naar jouw content/boodschap) naar je website te leiden om ze als bezoekers te converteren naar leads. Dat doe je door ze meer content aan te bieden die ze op je website kunnen aanvragen.
Vervolgens begeleid je ze in een nurturing programma totdat ze klaar zijn om de beslissing te maken om tot aankoop over te gaan en klant te worden. Van klanten maak je vervolgens promotors door ze continu te verbazen met de wow-factor in je dienstverlening. Promotors – het woord zegt het al – promoten je business onder anderen die zodoende de weg naar je website weten te vinden et l’histoire se repete.
Inbound Marketing als een tool
De tools die je nodig hebt om de aanpak effectief in te vullen, komen samen in je inbound marketing of marketing automation software. Deze zorgen ervoor dat je vanuit één cockpit, één dashboard en één contactdatabase je marketing en indien gewenst je sales kunt aansturen. Blinker biedt hiervoor HubSpot aan. HubSpot (een Amerikaans bedrijf dat de gelijknamige software via partners zoals Blinker in de markt zet) is een gevestigde naam binnen de inbound marketingwereld. De software is gebruiksvriendelijk en intuïtief. HubSpot biedt de mogelijkheid om online marketingkanalen zoals social media, e-mail marketing, SEO en content marketing in één dashboard te monitoren en er content op te publiceren.
Meer weten over Inbound Marketing?
Ben je overtuigd van de kracht van inbound marketing? Of ben je toch nog op zoek naar meer informatie? Download dan ons white paper “Starten met Inbound Marketing”. De volgende 4 hoofdstukken in het white paper helpen je om inbound marketing beter te begrijpen:
- Wat is inbound marketing?
- Wat is er nodig om het tot een succes te maken?
- Wat levert inbound marketing op?
- Inspirerende voorbeelden uit de praktijk
Verder lezen over Email Marketing
Artificial Intelligence23.06.2024
Booking.com heeft een haat-liefde-verhouding met AI
Online13.10.2023
Nieuwsbrieven: heb je daar anno 2023 nog wat aan?
Marketing08.09.2023
10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023
E-mail05.04.2023
5 nieuwe KPI’s voor jouw e-mail marketing strategie
Marketing21.03.2023
Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over
Omnichannel messagingdienst om conversational commerce, marketing en klantenservice te verbeterenMarketing10.03.2023
Dit zijn de finalisten van de Beste Brabantse Marketeer van 2022
Marketing09.03.2023
Spotler Group neemt Sooqr B.V. over
Conversieverhogende technologie om e-commerce aanbod te verbeterenMarketing15.12.2022
Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei
Verder lezen over Online Marketing
Advertising08.10.2024
Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom
Marketing01.10.2024
Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten
Marketing18.09.2024
Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes
Marketing21.08.2024
HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA
Search13.08.2024
SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen
DC Business07.08.2024
Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt
Search05.08.2024
5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert
Marketing19.06.2024
Waarom is online marketing essentieel voor je onderneming
Verder lezen over Spotler
Marketing06.03.2024
OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie
E-mail02.08.2023
Spotler Group neemt ook Shopping Minds over
en blijft uitbreiden als Commerce Experience PlatformMarketing21.03.2023
Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over
Omnichannel messagingdienst om conversational commerce, marketing en klantenservice te verbeterenMarketing09.03.2023
Spotler Group neemt Sooqr B.V. over
Conversieverhogende technologie om e-commerce aanbod te verbeterenMarketing15.12.2022
Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei
E-mail05.10.2021
Nieuw: het Nationaal E-mail Onderzoek 2021
advertorialMarketing02.08.2021
Spotler Group neemt Customer Data Platform (CDP) Squeezely over
E-mail31.05.2021