E-mail10.08.2017

​Vergroot je open ratio: gebruik een pakkende snippet


Elke mailing begint met een header. Vaak is dat een afbeelding met de naam en het logo van je organisatie. Boven zo’n afbeelding is nog ruimte voor een preheader. Hier vind je de snippet: een korte tekst die als allereerste gezien wordt en die op smartphones direct getoond wordt. Hier kun je de interesse van de lezer aanwakkeren. Een goed gekozen snippet vergroot je open ratio en is daarmee belangrijk voor het succes van je mailing. Besteed er dus aandacht aan.

Wat zijn goede snippets?

Een goede snippet herken je zo. Waar kun je op letten?

  • Zorg er in ieder geval voor dat je ‘m gebruikt! Voorkom dat je alleen leest ‘Klik hier voor de online versie’ of iets dergelijks.
  • Voorkom dat je de onderwerpregel herhaalt, maar zorg er juist voor dat je snippet de onderwerpregel aanvult.
  • Rond de 35 leestekens is aan te raden voor je eerste en dus belangrijkste zin.
  • Overweeg personalisatie.
  • Probeer eens een basismotivator.
  • En ook voor snippets geldt: testen!

1. Doe meer dan ‘bekijk hier voor de online versie’

Met een voorbeeld wordt het direct duidelijk:

Vergroot je open ratio
Vergroot je open ratio

De snippet: goed en minder goed ingezet

De snippet Bekijk deze e-mail online in het voorbeeld van Tijdschrift voor Marketing is een gemiste kans om een inhoudelijk sterke boodschap over te brengen. Beter is Laatste kans om te winnen etc van MADE.COM. Het voordeel hierbij is dat de meeste e-mail clients de preheader tekst tonen achter de onderwerpregel, zodat deze ook zichtbaar is als de e-mail (nog) niet geopend is. Hierbij raden wij aan om maximaal 15 woorden te gebruiken.

Dit alles betekent niet dat je de tekst Bekijk online achterwege moet laten. In de preheader is ruimte genoeg voor een lees online-link en een afmeldlink. De eerste voor als de e-mail niet goed weergegeven wordt, de tweede om spamklachten te voorkomen. Maar de boodschap is wel om de preheader met een mooie snippet te starten.

2. Vul de onderwerpregel aan

Een snippet staat niet op zichzelf. Je leest hem op je mobiel altijd samen met de afzendernaam en de onderwerpregel. En juist dit ‘samenlezen’ kun je gebruiken om inhoudelijk sterke snippets te produceren. Ter inspiratie enkele mogelijkheden op een rij:

spotler-vergroot-je-openratio-tabel
spotler-vergroot-je-openratio-tabel

Je zet de onderwerpregel in de gebiedende wijs en de snippet ook, maar dan in andere woorden. Je maakt van ‘op avontuur in het land van de panda’s’ het alternatief ‘reis naar China’:

  • Van: KLM Highlights
  • Onderwerp: Ga op avontuur in het land van de panda’s
  • Snippet: Boek nu voordelig je reis naar China

Je maakt van de onderwerpregel een aankondiging met dubbele punt en je laat de snippet erop aansluiten met een open vraag. Dat werkt erg goed. Kijk maar:

  • Van: KLM Highlights
  • Onderwerp: Nu in de aanbieding: reizen naar China
  • Snippet: Wanneer ga jij weg?

Zo’n dubbele punt hoeft natuurlijk niet. En een snippet in de vorm van een vraag kun je ook prima afwisselen met een snippet in de gebiedende wijs:

  • Van: KLM Highlights
  • Onderwerp: Reizen naar China steeds aantrekkelijker
  • Snippet: Boek nu voordelig je reis naar China

Of je stopt juist een vraag in de onderwerpregel en je laat de snippet hierop aansluiten door een gebiedende wijs of een gebiedende wijs die volgt op een antwoord:

  • Van: KLM Highlights
  • Onderwerp: Wilt u ook voordelig naar China?
  • Snippet: Bekijk snel onze aanbiedingen
  • Van: KLM Highlights
  • Onderwerp: Wilt u ook voordelig naar China?
  • Snippet: Ja? Bekijk onze aanbiedingen

3. Overweeg personalisatie

Personalisatie in e-mails is bewezen effectief. Bekende plekken om te personaliseren zijn de aanhef en de onderwerpregel, maar waarom zou je de snippet niet eens overwegen? Albert Heijn heeft daar een mooi voorbeeld van:

  • Van: Albert Heijn Mijn Bonus
  • Onderwerp: Bijna jarig!
  • Snippet: Beste Iris, je bent binnenkort jarig en Albert Heijn wil je verrassen!

4. Gebruik basismotivatoren

Angst, hebzucht, status en ontplooiing zijn de vier basismotivatoren die marketeers kunnen inzetten om hun producten en diensten aan de man te brengen. Deze worden vaak in de onderwerpregel toegepast, maar pas ze ook zeker toe in de snippet.

In onderstaande voorbeelden is op speelse wijze een basismotivator in de snippet verwerkt.

Hebzucht:

  • Van: de Bijenkorf Sale
  • Onderwerp: Nu nog 5 dagen tot 70% korting
  • Snippet: Mis het niet en profiteer van hoge kortingen nu het nog kan

Ontplooiing:

  • Van: Frankwatching Trainingen
  • Onderwerp: Extra trainingen in juli + augustus
  • Snippet: Start deze zomer nog met jouw korte opleiding

Status:

  • Van: Nolten Schoenen
  • Onderwerp: De leukste looks voor op je werk of naar school
  • Snippet: Ga je voor een sporty of first class look?

Angst:

  • Van: ibis.com
  • Onderwerp: Bas, dit is uw laatste kans! Krijg tot 50 euro korting!
  • Snippet: Tik, tak, tik, tak… U kunt nog maar enkele uren profiteren

Testen, testen, testen!

Ook voor snippets geldt: A/B-testen is een aanrader. Dit artikel geeft je voldoende houvast om een A-variant te maken en een B-variant. Altijd goed om te weten welke snippet jouw doelgroep het meeste aanspreekt. A/B-testen zijn dus niet alleen mogelijk met onderwerpregels, maar ook met snippets.

Open ratio verbeteren?

Een pakkende snippet zal positief uitpakken voor je open ratio. Weten welke andere onderdelen je niet mag vergeten om je open ratio te verbeteren? Download onze handige handout ‘Verbeter je open ratio’.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

...

Verder lezen over Email Marketing

Booking.com heeft een haat-liefde-verhouding met AI

Booking.com is deze week groot in het nieuws: het reisplatform heeft te maken met een toename van het aantal oplichtingszaken tot 900 %.

Artificial Intelligence23.06.2024

Booking.com heeft een haat-liefde-verhouding met AI

​Nieuwsbrieven: heb je daar anno 2023 nog wat aan?

Het klinkt altijd als iets wat nog uit de tijd komt van de doorstuurmail en de ecard, en dat komt het ook: de nieuwsbrief. Waar doorstuurmails en ecards echter plaats hebben gemaakt voor phishing en appjes, is de nieuwsb...

Online13.10.2023

​Nieuwsbrieven: heb je daar anno 2023 nog wat aan?

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

De afgelopen dagen was het druk in Boston, want Hubspot hield zijn jaarlijkse bijeenkomst Inbound 2023. AI voerde, mede door aankondigingen van het bedrijf, de boventoon, maar er waren ook veel leuke, inspirerende en amb...

Marketing08.09.2023

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

​5 nieuwe KPI’s voor jouw e-mail marketing strategie

We zaten er al een tijdje op te wachten maar de eerste resultaten zijn binnen. De nieuwe privacy feature MPP van Apple heeft heel wat teweeg gebracht in de e-mail marketing wereld. Sinds de lancering van de privacy featu...

E-mail05.04.2023

​5 nieuwe KPI’s voor jouw e-mail marketing strategie

​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Wireless Services B.V., bestaande uit een hoogwaardig SMS-platform en Eazy, een toonaangevend omnichannel communicatieplatform dat consistente klantinteractie mogelijk maakt via...

Marketing21.03.2023

​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Omnichannel messagingdienst om conversational commerce, marketing en klantenservice te verbeteren
Dit zijn de finalisten van de Beste Brabantse Marketeer van 2022

Op woensdag 19 april 2023 is het zo ver. Dan worden de winnaars van de verkiezing van de Beste Brabantse Marketeer van 2022 bekendgemaakt. De uitreiking zal plaatsvinden in het Parktheater Eindhoven. Na twee spannende we...

Marketing10.03.2023

Dit zijn de finalisten van de Beste Brabantse Marketeer van 2022

​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Sooqr B.V., een platform dat online retailconversies verhoogt en zo een hogere omzet realiseert. Dat doen zij met behulp van gepersonaliseerde onsite search, productaanbevelingen...

Marketing09.03.2023

​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Conversieverhogende technologie om e-commerce aanbod te verbeteren
Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei

Spotler Group, een snelgroeiende Europese leverancier van marketingtechnologie, kondigt de afronding aan van een financieringsronde van €30 miljoen, opgehaald onder nieuwe en bestaande aandeelhouders. Na de overname en...

Marketing15.12.2022

Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei

Verder lezen over Spotler

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

OBI4wan, Spotler Nederland en Squeezely integreren hun operationele bedrijfsvoering en gaan verder als één organisatie onder de naam Spotler NL. Alle drie de bedrijven zijn al geruime tijd onderdeel van de Spotler Grou...

Marketing06.03.2024

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

Spotler Group neemt ook Shopping Minds over

De Spotler Group blijft investeren in gepersonaliseerde e-commerce en kondigt de overname aan van Shopping Minds B.V., een cloud customer data platform dat is gebouwd om marketeers beter inzicht en gerichte omnichannel w...

E-mail02.08.2023

Spotler Group neemt ook Shopping Minds over

en blijft uitbreiden als Commerce Experience Platform
​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Wireless Services B.V., bestaande uit een hoogwaardig SMS-platform en Eazy, een toonaangevend omnichannel communicatieplatform dat consistente klantinteractie mogelijk maakt via...

Marketing21.03.2023

​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Omnichannel messagingdienst om conversational commerce, marketing en klantenservice te verbeteren
​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Sooqr B.V., een platform dat online retailconversies verhoogt en zo een hogere omzet realiseert. Dat doen zij met behulp van gepersonaliseerde onsite search, productaanbevelingen...

Marketing09.03.2023

​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Conversieverhogende technologie om e-commerce aanbod te verbeteren
Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei

Spotler Group, een snelgroeiende Europese leverancier van marketingtechnologie, kondigt de afronding aan van een financieringsronde van €30 miljoen, opgehaald onder nieuwe en bestaande aandeelhouders. Na de overname en...

Marketing15.12.2022

Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei

​Nieuw: het Nationaal E-mail Onderzoek 2021

Met trots presenteert Spotler alweer de achtste editie van het Nationaal Email Onderzoek! Het onderzoek laat een compleet beeld zien van het Nederlandse e-mail gebruik en omgang met social media. Daarnaast laat Spotler...

E-mail05.10.2021

​Nieuw: het Nationaal E-mail Onderzoek 2021

advertorial
​Spotler Group neemt Customer Data Platform (CDP) Squeezely over

De Spotler Group maakt vandaag bekend verheugd te zijn met het verwelkomen van Squeezely in haar groeiende portfolio van gelijkgestemde marketingtechnologiebedrijven. Met meer dan 100 e-commerce klanten heeft Squeezely h...

Marketing02.08.2021

​Spotler Group neemt Customer Data Platform (CDP) Squeezely over

Stappenplan voor automatische e-mail campagnes

Je snapt de definitie van e‑mail marketing automation en je wilt er ook liever vandaag dan morgen mee aan de slag. Maar waar moet je beginnen? Door termen als triggers, leadscoring, campagnes met verschillende mailings...

E-mail31.05.2021

Stappenplan voor automatische e-mail campagnes

advertorial