Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
Elke mailing begint met een header. Vaak is dat een afbeelding met de naam en het logo van je organisatie. Boven zo’n afbeelding is nog ruimte voor een preheader. Hier vind je de snippet: een korte tekst die als allereerste gezien wordt en die op smartphones direct getoond wordt. Hier kun je de interesse van de lezer aanwakkeren. Een goed gekozen snippet vergroot je open ratio en is daarmee belangrijk voor het succes van je mailing. Besteed er dus aandacht aan.
Wat zijn goede snippets?
Een goede snippet herken je zo. Waar kun je op letten?
- Zorg er in ieder geval voor dat je ‘m gebruikt! Voorkom dat je alleen leest ‘Klik hier voor de online versie’ of iets dergelijks.
- Voorkom dat je de onderwerpregel herhaalt, maar zorg er juist voor dat je snippet de onderwerpregel aanvult.
- Rond de 35 leestekens is aan te raden voor je eerste en dus belangrijkste zin.
- Overweeg personalisatie.
- Probeer eens een basismotivator.
- En ook voor snippets geldt: testen!
1. Doe meer dan ‘bekijk hier voor de online versie’
Met een voorbeeld wordt het direct duidelijk:
De snippet: goed en minder goed ingezet
De snippet Bekijk deze e-mail online in het voorbeeld van Tijdschrift voor Marketing is een gemiste kans om een inhoudelijk sterke boodschap over te brengen. Beter is Laatste kans om te winnen etc van MADE.COM. Het voordeel hierbij is dat de meeste e-mail clients de preheader tekst tonen achter de onderwerpregel, zodat deze ook zichtbaar is als de e-mail (nog) niet geopend is. Hierbij raden wij aan om maximaal 15 woorden te gebruiken.
Dit alles betekent niet dat je de tekst Bekijk online achterwege moet laten. In de preheader is ruimte genoeg voor een lees online-link en een afmeldlink. De eerste voor als de e-mail niet goed weergegeven wordt, de tweede om spamklachten te voorkomen. Maar de boodschap is wel om de preheader met een mooie snippet te starten.
2. Vul de onderwerpregel aan
Een snippet staat niet op zichzelf. Je leest hem op je mobiel altijd samen met de afzendernaam en de onderwerpregel. En juist dit ‘samenlezen’ kun je gebruiken om inhoudelijk sterke snippets te produceren. Ter inspiratie enkele mogelijkheden op een rij:
Je zet de onderwerpregel in de gebiedende wijs en de snippet ook, maar dan in andere woorden. Je maakt van ‘op avontuur in het land van de panda’s’ het alternatief ‘reis naar China’:
- Van: KLM Highlights
- Onderwerp: Ga op avontuur in het land van de panda’s
- Snippet: Boek nu voordelig je reis naar China
Je maakt van de onderwerpregel een aankondiging met dubbele punt en je laat de snippet erop aansluiten met een open vraag. Dat werkt erg goed. Kijk maar:
- Van: KLM Highlights
- Onderwerp: Nu in de aanbieding: reizen naar China
- Snippet: Wanneer ga jij weg?
Zo’n dubbele punt hoeft natuurlijk niet. En een snippet in de vorm van een vraag kun je ook prima afwisselen met een snippet in de gebiedende wijs:
- Van: KLM Highlights
- Onderwerp: Reizen naar China steeds aantrekkelijker
- Snippet: Boek nu voordelig je reis naar China
Of je stopt juist een vraag in de onderwerpregel en je laat de snippet hierop aansluiten door een gebiedende wijs of een gebiedende wijs die volgt op een antwoord:
- Van: KLM Highlights
- Onderwerp: Wilt u ook voordelig naar China?
- Snippet: Bekijk snel onze aanbiedingen
- Van: KLM Highlights
- Onderwerp: Wilt u ook voordelig naar China?
- Snippet: Ja? Bekijk onze aanbiedingen
3. Overweeg personalisatie
Personalisatie in e-mails is bewezen effectief. Bekende plekken om te personaliseren zijn de aanhef en de onderwerpregel, maar waarom zou je de snippet niet eens overwegen? Albert Heijn heeft daar een mooi voorbeeld van:
- Van: Albert Heijn Mijn Bonus
- Onderwerp: Bijna jarig!
- Snippet: Beste Iris, je bent binnenkort jarig en Albert Heijn wil je verrassen!
4. Gebruik basismotivatoren
Angst, hebzucht, status en ontplooiing zijn de vier basismotivatoren die marketeers kunnen inzetten om hun producten en diensten aan de man te brengen. Deze worden vaak in de onderwerpregel toegepast, maar pas ze ook zeker toe in de snippet.
In onderstaande voorbeelden is op speelse wijze een basismotivator in de snippet verwerkt.
Hebzucht:
- Van: de Bijenkorf Sale
- Onderwerp: Nu nog 5 dagen tot 70% korting
- Snippet: Mis het niet en profiteer van hoge kortingen nu het nog kan
Ontplooiing:
- Van: Frankwatching Trainingen
- Onderwerp: Extra trainingen in juli + augustus ☼
- Snippet: Start deze zomer nog met jouw korte opleiding
Status:
- Van: Nolten Schoenen
- Onderwerp: De leukste looks voor op je werk of naar school
- Snippet: Ga je voor een sporty of first class look?
Angst:
- Van: ibis.com
- Onderwerp: Bas, dit is uw laatste kans! Krijg tot 50 euro korting!
- Snippet: Tik, tak, tik, tak… U kunt nog maar enkele uren profiteren
Testen, testen, testen!
Ook voor snippets geldt: A/B-testen is een aanrader. Dit artikel geeft je voldoende houvast om een A-variant te maken en een B-variant. Altijd goed om te weten welke snippet jouw doelgroep het meeste aanspreekt. A/B-testen zijn dus niet alleen mogelijk met onderwerpregels, maar ook met snippets.
Open ratio verbeteren?
Een pakkende snippet zal positief uitpakken voor je open ratio. Weten welke andere onderdelen je niet mag vergeten om je open ratio te verbeteren? Download onze handige handout ‘Verbeter je open ratio’.
Verder lezen over Email Marketing
Artificial Intelligence23.06.2024
Booking.com heeft een haat-liefde-verhouding met AI
Online13.10.2023
Nieuwsbrieven: heb je daar anno 2023 nog wat aan?
Marketing08.09.2023
10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023
E-mail05.04.2023
5 nieuwe KPI’s voor jouw e-mail marketing strategie
Marketing21.03.2023
Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over
Omnichannel messagingdienst om conversational commerce, marketing en klantenservice te verbeterenMarketing10.03.2023
Dit zijn de finalisten van de Beste Brabantse Marketeer van 2022
Marketing09.03.2023
Spotler Group neemt Sooqr B.V. over
Conversieverhogende technologie om e-commerce aanbod te verbeterenMarketing15.12.2022
Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei
Verder lezen over Spotler
Marketing06.03.2024
OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie
E-mail02.08.2023
Spotler Group neemt ook Shopping Minds over
en blijft uitbreiden als Commerce Experience PlatformMarketing21.03.2023
Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over
Omnichannel messagingdienst om conversational commerce, marketing en klantenservice te verbeterenMarketing09.03.2023
Spotler Group neemt Sooqr B.V. over
Conversieverhogende technologie om e-commerce aanbod te verbeterenMarketing15.12.2022
Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei
E-mail05.10.2021
Nieuw: het Nationaal E-mail Onderzoek 2021
advertorialMarketing02.08.2021
Spotler Group neemt Customer Data Platform (CDP) Squeezely over
E-mail31.05.2021