De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Het Nationaal E-mail Onderzoek 2016 dat op 4 oktober verscheen, geeft een volledig beeld van hoe de Nederlander omgaat met het kanaal e-mail en hoe de Nederlander zijn social media gebruikt. En het onderzoek maakt duidelijk via welke devices wij e-mail en social media raadplegen. Zo blijkt dat wij onze smartphone niet alleen voor social media gebruiken, maar dat wij ook het liefst onze e-mails op een smartphone lezen. En we gebruiken dit device ook steeds vaker om online aankopen te doen. Kortom, de smartphone wordt steeds belangrijker voor het kanaal e-mail en het device speelt een steeds grotere rol in de e-commerce.
Lezen van e-mails? Bij voorkeur op een smartphone
Als we het Nationaal E-mail Onderzoek 2016 erbij pakken, dan blijkt dat 37% van de Nederlanders zijn e-mails het liefst op een smartphone leest, gevolgd door de laptop met 30%. De desktop staat op drie met 22% en tablets gebruiken Nederlanders het minst voor het lezen van hun e-mails. Slechts 11% geeft aan dit apparaat het vaakst te gebruiken voor het lezen van e-mails.
Op welk device leest u het vaakst uw e-mail?
In het onderzoek is ook terug te vinden hoe deze gemiddelden zich verhouden tot verschillende leeftijdsgroepen. En zoals te verwachten valt, jongeren spreken een grotere voorkeur uit voor de smartphone als leesdevice voor e-mails dan ouderen. Onder 25-34-jarigen is de voorkeur 59% voor de smartphone en 25% voor de laptop, maar voor 65-plussers ligt de voorkeur nog bij de ouderwetse desktop met 43%. Slechts 8% van de ouderen pakt het liefst zijn smartphone erbij om e-mails te lezen.
Hier zijn ongetwijfeld uiteenlopende redenen voor te geven. Denk aan: grootte van het scherm, penetratiegraad van smartphonebezit onder ouderen of de technische skills om e-mailaccounts toe te voegen, maar het feit blijft: in 2014 las 30% van de Nederlanders zijn e-mails op een smartphone. Dat dit percentage in 2016 zeven procentpunten hoger ligt, rechtvaardigt de conclusie dat de smartphone voor het kanaal e-mail steeds belangrijker wordt.
Online aankopen doen? Steeds meer op een smartphone
Deze positieve relatie met smartphones zien we ook terug als je kijkt op welk device wij het liefst een online aankoop doen. Op dit terrein heeft de smartphone nog wel een inhaalslag te maken op de desktop en de laptop, maar de 10% voorkeur voor de smartphone is best opmerkelijk. In 2014 lag dit percentage namelijk nog op 4%.
Via welk device doet u het vaakst online aankopen?
Ook hier is het interessant om te kijken hoe het zit met de verschillende leeftijdsgroepen. Zo zegt 21% van de 25-34-jarigen een smartphone het vaakst te gebruiken voor online aankopen. Dat percentage ligt al een stuk hoger dan het gemiddelde van 10%. Het betekent natuurlijk ook dat er een leeftijdsgroep ver onder het gemiddelde scoort. Niet verwonderlijk: 65-plussers trekken het gemiddelde naar beneden. Slechts 1% uit deze leeftijdsgroep gebruikt het liefst een smartphone voor online aankopen.
Smartphone en e-mail gaan steeds meer samen
Uit het Nationaal E-mail Onderzoek 2016 blijkt dat de smartphone voor online aankopen steeds belangrijker wordt en dat steeds meer Nederlanders dit device erbij pakken om e-mails op te lezen. Als ook de oudere Nederlander de smartphone meer gaat gebruiken, dan zal dit een positief effect hebben op het e-mailleesgedrag via smartphones en op de online aankopen via dit device.
Nationaal E-mail Onderzoek 2016
Deze en nog veel andere cijfers zijn terug te lezen in het Nationaal E-mail Onderzoek 2016. Dit onderzoek is een publicatie van Blinker en CG Selecties. Het onderzoek geeft niet alleen aan welk device wij het liefst gebruiken voor het lezen van e-mails, maar het geeft ook aan hoe de Nederlander e-mail in zijn algemeenheid gebruikt. Denk aan: de doelen waarvoor wij ons e-mailadres gebruiken, de samenstelling van onze inbox, onze leesmomenten en de populariteit van e-mail. En in de editie van 2016 is e-mail op al deze terreinen vergeleken met social media. Geen enkel ander onderzoek maakt deze relatie zo expliciet duidelijk.
Wil je meer weten over hoe Nederland anno 2016 e-mail en social media gebruikt? Download dan het Nationaal E-mail Onderzoek 2016.
Deze blogpost is geschreven door Hendrik Westerhuis – Senior Content Developer – Blinker BV.
Verder lezen over Email Marketing
E-mail12.11.2024
5 tips over nieuwsbrieven versturen van Mindstream
Artificial Intelligence23.06.2024
Booking.com heeft een haat-liefde-verhouding met AI
Online13.10.2023
Nieuwsbrieven: heb je daar anno 2023 nog wat aan?
Marketing08.09.2023
10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023
E-mail05.04.2023
5 nieuwe KPI’s voor jouw e-mail marketing strategie
Marketing21.03.2023
Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over
Omnichannel messagingdienst om conversational commerce, marketing en klantenservice te verbeterenMarketing10.03.2023
Dit zijn de finalisten van de Beste Brabantse Marketeer van 2022
Marketing09.03.2023
Spotler Group neemt Sooqr B.V. over
Conversieverhogende technologie om e-commerce aanbod te verbeterenVerder lezen over Onderzoek
Cybercrime29.10.2024
25% van de Nederlandse bedrijven is niet goed voorbereid op cyberdreiging
Online28.10.2024
Hoe valt het ontstaan van eilandbogen of vulkaanbogen te verklaren?
Marketing01.10.2024
Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten
Nieuws17.09.2024
Gecombineerde NIVEL- en CBS-gegevens COVID-19-pandemie zijn prima te verklaren!
Social Media04.09.2024
“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media
Nieuws21.08.2024
De stollingsgesteenten cyclus op aarde
Artificial Intelligence14.08.2024
Heeft AI-chatbot ChatGPT onze levens echt veranderd?
Nieuws12.08.2024
Stratovulkanen, schildvulkanen en supervulkanen
Verder lezen over Spotler
Marketing06.03.2024
OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie
E-mail02.08.2023
Spotler Group neemt ook Shopping Minds over
en blijft uitbreiden als Commerce Experience PlatformMarketing21.03.2023
Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over
Omnichannel messagingdienst om conversational commerce, marketing en klantenservice te verbeterenMarketing09.03.2023
Spotler Group neemt Sooqr B.V. over
Conversieverhogende technologie om e-commerce aanbod te verbeterenMarketing15.12.2022
Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei
E-mail05.10.2021
Nieuw: het Nationaal E-mail Onderzoek 2021
advertorialMarketing02.08.2021
Spotler Group neemt Customer Data Platform (CDP) Squeezely over
E-mail31.05.2021