Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
Afgelopen dinsdag is het Nationaal E-mail Onderzoek voor de 7e keer uitgebracht. En daar is Spotler natuurlijk enorm trots op. En ieder jaar zien we weer wat veranderingen en verschuivingen in het gebruik van e-mail en social media onder de Nederlanders. Dit jaar geeft het onderzoek in 21 algemene conclusies en 12 specifieke learnings een volledig beeld van de Nederlandse communicatie via e-mail en social media in 2019. Ik verklap alvast een paar leuke en interessante resultaten.
Smartphone populairste device om mails te lezen
Vorig jaar schreef mijn collega Mark van den Berg al in een Dutchcowboys-artikel dat de smartphone steeds populairder werd om e-mail op te lezen. Het Nationaal E-mail Onderzoek 2019 bevestigt dit wederom met een aanzienlijke percentuele groei ten opzichte van 2018. Meer dan de helft van de Nederlanders (54%) leest dit jaar zijn e-mail berichten op zijn smartphone. Daarnaast zien we dat de smartphone dit jaar echt is doorgebroken als device waarop we online shoppen.
Wat daar mooi op aansluit is dat volgens het onderzoek inmiddels 31% van de Nederlanders zijn aankopen via de smartphone doet. Ook hier gaat de opmars van de smartphone ten koste van het gebruik van de desktop en de laptop.
73% koopt naar aanleiding van een mailing
E-mail werkt goed in het aanjagen van online aankopen. 14% van de Nederlanders laat zich er zeker één keer door verleiden en 59% vaker dan één keer. Facebook volgt op enige afstand. Voor Facebook zijn de percentages 14% (één keer) en 21% (vaker dan één keer). Andere kanalen weten ons maar mondjesmaat te verleiden tot online aankopen.
E-mail meest vertrouwd als het gaat om privacy
Als het gaat om onze privacy hebben Nederlanders het meeste vertrouwen in e-mail. Dit geldt voor gemiddeld 59%. Opmerkelijk is dat we WhatsApp graag gebruiken voor onze persoonlijke communicatie, maar dat slechts 17% van de Nederlanders aangeeft dat ze erop vertrouwen dat dit kanaal goed met hun privacy omgaat.
Het gebruik social media
Wat voor het checken van onze e-mail berichten geldt, geldt in iets mindere mate ook voor het checken van onze social media. Voor heel veel Nederlanders is dat een onderdeel van de dagelijkse bezigheden. Slechts 9% kan de verleiding weerstaan om niet dagelijks naar Facebook, Instagram, Twitter et cetera te kijken. Met andere woorden: 91% van de Nederlanders is dagelijks actief op social media.
Helft Nederlanders begint digitale dag met WhatsApp
Nederlanders beginnen hun digitale dag het liefst met het checken van hun WhatsApp-berichten. Een kleiner deel (29%) start met de binnengekomen e-mails. Alleen Nederlanders die ouder zijn dan 55 jaar starten wel met e-mail hun digitale dag. Onder deze oudere Nederlanders heeft WhatsApp nog enig terrein te winnen.
Benieuwd naar alle resultaten?
Dit waren een aantal opvallende resultaten uit het onderzoek. Maken deze conclusies je nieuwsgierig naar de overige conclusies en learnings? Of wil je het onderzoek in je eigen tijd eens rustig doorlezen? Dat kan! Download het Nationaal E-mail Onderzoek hier.
[Fotocredits © oatawa – Adobe Stock]
Verder lezen over Email Marketing
E-mail12.11.2024
5 tips over nieuwsbrieven versturen van Mindstream
Artificial Intelligence23.06.2024
Booking.com heeft een haat-liefde-verhouding met AI
Online13.10.2023
Nieuwsbrieven: heb je daar anno 2023 nog wat aan?
Marketing08.09.2023
10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023
E-mail05.04.2023
5 nieuwe KPI’s voor jouw e-mail marketing strategie
Marketing21.03.2023
Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over
Omnichannel messagingdienst om conversational commerce, marketing en klantenservice te verbeterenMarketing10.03.2023
Dit zijn de finalisten van de Beste Brabantse Marketeer van 2022
Marketing09.03.2023
Spotler Group neemt Sooqr B.V. over
Conversieverhogende technologie om e-commerce aanbod te verbeterenVerder lezen over Nederland
Nieuws20.11.2024
Je zorgverzekering voor 2025 kiezen: hier moet je op letten
Technology18.11.2024
Onderzoek: Mkb heeft behoefte aan ondersteuning bij digitalisering
gebrek aan kennis en expertiseNieuws14.11.2024
Wolven die niet worden bejaagd, worden steeds brutaler!
Jaarlijks wolvenafschot dringend noodzakelijkEvents06.11.2024
10e editie WFFR: met een ode aan natuurliefhebbers en vertoningen in de wijk
Nieuws05.11.2024
5 dingen die we zullen missen van Blokker
Nieuws08.10.2024
Den Haag ontvangt EU missie label voor duurzaamheid
Online02.08.2024
WeTransfer is geen Nederlands bedrijf meer: wordt overgenomen
Media02.07.2024
Ook het EK 2028 zie je bij de NOS
Verder lezen over Onderzoek
Cybercrime29.10.2024
25% van de Nederlandse bedrijven is niet goed voorbereid op cyberdreiging
Online28.10.2024
Hoe valt het ontstaan van eilandbogen of vulkaanbogen te verklaren?
Marketing01.10.2024
Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten
Nieuws17.09.2024
Gecombineerde NIVEL- en CBS-gegevens COVID-19-pandemie zijn prima te verklaren!
Social Media04.09.2024
“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media
Nieuws21.08.2024
De stollingsgesteenten cyclus op aarde
Artificial Intelligence14.08.2024
Heeft AI-chatbot ChatGPT onze levens echt veranderd?
Nieuws12.08.2024
Stratovulkanen, schildvulkanen en supervulkanen
Verder lezen over Spotler
Marketing06.03.2024
OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie
E-mail02.08.2023
Spotler Group neemt ook Shopping Minds over
en blijft uitbreiden als Commerce Experience PlatformMarketing21.03.2023
Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over
Omnichannel messagingdienst om conversational commerce, marketing en klantenservice te verbeterenMarketing09.03.2023
Spotler Group neemt Sooqr B.V. over
Conversieverhogende technologie om e-commerce aanbod te verbeterenMarketing15.12.2022
Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei
E-mail05.10.2021
Nieuw: het Nationaal E-mail Onderzoek 2021
advertorialMarketing02.08.2021
Spotler Group neemt Customer Data Platform (CDP) Squeezely over
E-mail31.05.2021