Mark van den Berg is bij Spotler (ontstaan na het samengaan van de bedrijven Blinker en MailPlus) verantwoordelijk voor het marketing- en partnerkanaal. Hij schrijft voor DutchCowboys voornamelijk blogs op het gebied van e-mail marketing, marketing automation en inbound marketing. Zowel strategische visie artikelen als operationele tips & tricks komen hierbij aan bod.
Vorig jaar rond deze tijd plaatste ik een blog over het Nationaal E-mail Onderzoek en de rol van mobiel in dit onderzoek. Ik liet toen met cijfers uit dit onderzoek zien hoe het gesteld is met de adoptie van mobiel in relatie tot a) e-mail en b) shopping. Nu is inmiddels het Nationaal E-mail Onderzoek 2018 verschenen en uiteraard heb ik gekeken of dat wat ik vorig jaar schreef nog steeds opgaat. En wat denk je? Jawel hoor. Sterker nog, mobiel is nog dominanter aanwezig.
Smartphone is nog populairder geworden om e-mail op te lezen
De smartphone is natuurlijk niet meer weg te denken uit ons leven. Steeds jonger hebben we al zo’n ding in onze zak of tas zitten. We zijn er helemaal mee vergroeit. De mobiele ontwikkelingen volgen elkaar razendsnel op. Je bereik is door de jaren heen steeds beter geworden. De snelheid van het mobiele internet is steeds beter geworden. We zijn van 2G naar 3G naar 4G naar bijna 5G gegaan. Er is tegenwoordig overal wifi beschikbaar en gebruikskosten zijn inmiddels overal in Europa hetzelfde als in je thuisland. Als je aan e-mailmarketing doet, dan moet je mail er first and foremost tip-top uitzien op mobiel.
Kijken we naar het de resultaten uit het Nationaal E-mail Onderzoek door de jaren heen, dan zien we dat sinds 2015 de smartphone het meest gebruikte device is om e-mail op te lezen. Gemiddeld over alle leeftijdscategorieën heen leest in 2018 46% van de respondenten zijn of haar e-mail op zijn of haar mobiele telefoon. In 2015 was dat nog 36%, in 2016 was dat 37% procent en in 2017 was dat al 43%.
22% shopt online via een smartphone
In het Nationaal E-mail Onderzoek wordt jaarlijks niet alleen gekeken naar welk device de Nederlander gebruikt om zijn aankopen te doen online. En ook hier zien we een toename in het gebruik van de smartphone. In 2016 kocht 12% van de Nederlanders online via een smartphone. In 2017 was dat percentage al 16% en nu in 2018 is dat percentage inmiddels 22%. Ook dit jaar zien we weer een afname in het aantal mensen dat niet online koopt. In 2016 9%, in 2017 6% en in 2018 5%.
Mobile stats – gaan we naar een mobile only wereld?
Graag pak ik naast het Nationaal E-mail Onderzoek nog even door op andere (internationale) onderzoeken over Mobile. Omdat we steeds meer tijd spenderen op mobiel en steeds meer doen met onze mobiel, rijst natuurlijk de vraag of we in mobile only wereld over gaan. Kijken we naar China en het gebruik van WeChat aldaar, dan is die vraag voor China al beantwoord: Ja. In feite kun je in China WeChat openen en alles ermee doen wat je nodig acht, variërend van: chatten, posten, shoppen, scannen, betalen, sms-en. Echt alles wordt door WeChat gefaciliteerd. In Europa en de US zijn we niet zo ver dat we alles met 1 app op onze mobiel afkunnen, hoewel de Googles, Amazons en Facebooks van deze wereld dat wellicht wel graag zouden willen. Ter afsluiting, nog even wat mobile stats op een rijtje:
- Sinds januari 2018, zijn er meer dan 3,7 miljard unieke mobile internet users wereldwijd. Bron: Statista
- Mobile devices gaan er voor zorgen dat bijna 80% van het wereldwijde internetgebruik in 2018 mobiel wordt. Bron: Zenith
- 50% van de tijd die een consument spendeert aan digitale media is aan mobiele apps. Bron: comScore
- 90% van alle smartphone eigenaren gebruikt hun telefoon terwijl ze een aankoopbeslissing doen in een fysieke winkel. Bron: Marketing Land
- Men verwacht dat in de U.S. in 2019, mobile advertising goed is voor 72% van alle digital advertising uitgaven. Bron: Marketing Land
Benieuwd naar alle resultaten van het Nationaal E-mail Onderzoek? Download het hier.
Verder lezen over Email Marketing
E-mail12.11.2024
5 tips over nieuwsbrieven versturen van Mindstream
Artificial Intelligence23.06.2024
Booking.com heeft een haat-liefde-verhouding met AI
Online13.10.2023
Nieuwsbrieven: heb je daar anno 2023 nog wat aan?
Marketing08.09.2023
10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023
E-mail05.04.2023
5 nieuwe KPI’s voor jouw e-mail marketing strategie
Marketing21.03.2023
Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over
Omnichannel messagingdienst om conversational commerce, marketing en klantenservice te verbeterenMarketing10.03.2023
Dit zijn de finalisten van de Beste Brabantse Marketeer van 2022
Marketing09.03.2023
Spotler Group neemt Sooqr B.V. over
Conversieverhogende technologie om e-commerce aanbod te verbeterenVerder lezen over Onderzoek
Cybercrime29.10.2024
25% van de Nederlandse bedrijven is niet goed voorbereid op cyberdreiging
Online28.10.2024
Hoe valt het ontstaan van eilandbogen of vulkaanbogen te verklaren?
Marketing01.10.2024
Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten
Nieuws17.09.2024
Gecombineerde NIVEL- en CBS-gegevens COVID-19-pandemie zijn prima te verklaren!
Social Media04.09.2024
“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media
Nieuws21.08.2024
De stollingsgesteenten cyclus op aarde
Artificial Intelligence14.08.2024
Heeft AI-chatbot ChatGPT onze levens echt veranderd?
Nieuws12.08.2024
Stratovulkanen, schildvulkanen en supervulkanen
Verder lezen over Smartphone
Mobile21.11.2024
OPPO Find X8 Pro aangekondigd met 4 camera’s aan de achterkant
Mobile18.11.2024
We gaan nu naar telefoonloze telefoonwinkels zonder personeel
Mobile06.11.2024
iPhone krijgt een oplaadfunctie die we op alle toestellen willen
Mobile16.10.2024
Android 15 is nu uit: wat brengt de update?
Mobile15.10.2024
Nieuw op smartphones: de digitale detox-modus
Mobile07.10.2024
Wanneer mag de politie in je telefoon kijken?
Mobile07.10.2024
Google komt met hulp voor als je telefoon wordt gestolen
Tech in Asia03.10.2024
Justitiepaleis in Brussel is digitaal gerestaureerd met de OnePlus Nord 4
Verder lezen over Spotler
Marketing06.03.2024
OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie
E-mail02.08.2023
Spotler Group neemt ook Shopping Minds over
en blijft uitbreiden als Commerce Experience PlatformMarketing21.03.2023
Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over
Omnichannel messagingdienst om conversational commerce, marketing en klantenservice te verbeterenMarketing09.03.2023
Spotler Group neemt Sooqr B.V. over
Conversieverhogende technologie om e-commerce aanbod te verbeterenMarketing15.12.2022
Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei
E-mail05.10.2021
Nieuw: het Nationaal E-mail Onderzoek 2021
advertorialMarketing02.08.2021
Spotler Group neemt Customer Data Platform (CDP) Squeezely over
E-mail31.05.2021