Marketeers hebben vaak de saaie gewoonte om de kop van het eerste artikel in de nieuwsbrief te herhalen in de onderwerpregel. Of andersom. Het resultaat is in ieder geval hetzelfde en dat is natuurlijk wel een beetje saai.
We geven je 25 voorbeelden van onderwerpregels aan de hand van 5 rubrieken.
1. De uitdaging: onderwijsmobiliteit
2. Echt zomer: vier het met deze BBQ-wijn
3. Vandaag: wat doe jij aan naar je werk?
4. Diefstal 50 cent: ontslag op staande voet?
5. Ombudsman: klachten Belastingdienst zorgelijk
✔ Zomertoppers: welke artikelen haal jij voordelig in huis?
✔ Zomer: extra voordeel met onze zomertoppers
✔ Onze aanbiedingen: deze zomer nóg voordeliger
Voor de dubbele punt zie je vaak drie opties: een naam, een onderwerp of een tijdstip. Na de dubbele punt komt vaak een vraag of een korte toelichting. Een blik op het voorbeeld van Gamma leert dat we meerdere onderwerpen hebben (zomertoppers, aanbiedingen, acties, kortingscoupons) en een tijdstip (zomer). Zet die eens voor de dubbele punt.
6. Maak van je wittebroodsweken een feestje
7. Bezoek de hotspots van Newcastle
8. Bekijk Apple Watch in actie
9. Ontdek het magnum opus van Boleslaw Prus
10. Laat autopech uw vakantie niet bederven.
✔ Haal deze zomer onze zomertoppers in huis
✔ Geniet deze zomer van extra veel voordeel
✔ Maak van deze zomer een zomertopper!
De gebiedende wijs komt vaak terug in onderwerpregels. Het zal wel te maken hebben met de actie die het werkwoord uitzendt (maak, bezoek, bekijk, ontdek, laat). En voor de mailing van Gamma zijn onderwerpregels in de gebiedende wijs ook prima te doen.
11. Laatste kans om je in te schrijven
12. Je creatiefste werk ooit
13. Speciaal voor u 50% korting
14. Ons extra dikke zomernummer
15. Nieuw woningaanbod Amsterdam-IJburg
✔ Onze mooiste aanbiedingen nu nóg voordeliger
✔ Een zomer lang voordeel met onze zomertoppers
✔ Voordelig? Nee, onze toppers zijn extra voordelig!
Zet gewoon wat bijvoeglijke naamwoorden op een rijtje: lang, kort, hoog, laag, mooi, lelijk, duur, voordelig. Wakker je inspiratie eens aan door te kijken vanuit het tegenovergestelde. Dus niet vanuit ‘voordelig’, maar vanuit ‘duur’. En ineens Voorkom een dure zomer met onze zomertoppers.
16. Wordt jouw nieuwsbrief prima geopend?
17. In 2015 uw contactenbestand zien groeien?
18. Hoe speelt u in op de nieuwe wetgeving van de WWZ?
19. Waarom 24 miljoen winst op de Tour bijzaak is voor Utrecht
20. Wat vind je van dit huis?
✔ Deze zomer ook extra voordeel pakken?
✔ Waarom jouw zomer dit jaar extra voordelig is
✔ Wat vind je van onze zomertoppers?
Vragen beginnen met een vraagwoord of een werkwoord. Maar taalkundig gezien is er meer mogelijk. Je kunt ook een stellingname verpakken in een vraag (voorbeeld 19) of een vraag retorisch maken (voorbeeld 17).
De onderwerpregel ‘Laat autopech uw vakantie niet bederven’ is erg leuk en goed gekozen. Mooie manier om een autoverzekering te promoten. Alleen: waarom moet ik dat twee keer lezen?
21. UMC Utrecht lanceert real-time patiëntportaal
22. Landbouwcommissie EP verdeeld over zuivelrapport
23. Facebook ontketent adtech oorlog met Google
24. E-mail Benchmark 2015 is uit!
25. Agile organiseren in de praktijk
✔ Rabobank promoot zijn autoverzekering
✔ Autopech is minder vervelend met een goede verzekering
✔ Een autoverzekering voorkomt vakantiestress
Als je van je onderwerpregel een korte hoofdzin maakt, dan maak je een nieuwskop. Een korte hoofdzin bestaat uit een onderwerp (UMC Utrecht, Landbouwcommissie EP), persoonsvorm (lanceert) of voltooid deelwoord (verdeeld) plus nog wat zinsdelen (real-time patiëntportaal, over zuivelrapport).
Download dan het gratis white paper “Tips voor effectieve onderwerpregels”. In dit document vind je inspirerende voorbeelden van leuke, maar vooral succesvolle onderwerpregels en snippets. Daarnaast geven we do’s en don’ts van onderwerpregels, hoe je creatief kunt zijn met onderwerpregels en hoe je het beste kunt testen met onderwerpregels. Echt een aanrader!