Als marketeer begrijp je vast dat er veel problemen kunnen ontstaan met
verouderde of niet uniforme klantdata. Naast dat dit onprofessioneel overkomt in de communicatie met de klant of prospect, mis je de juiste klantgegevens die je nodig hebt om segmentatie en personalisatie voor bijvoorbeeld e-mail marketing toe te passen. Als je een goede database hebt waar alle gegevens opgeslagen zijn en up-to-date worden gehouden, heb je een beter klantbeeld en kun je processen rondom databasemarketing beter inrichten.
Hieronder laten we je in het kort zien waaraan je kunt denken als je aan de slag gaat met het updaten van je database en hoe je die kunt uitbreiden met relevante gegevens. Ook leggen we uit hoe je je database up-to-date houdt, waarom je dat moet doen en hoe. Tot slot gaan we in op hoe je extra relevante gegevens verkrijgt van je klanten en prospects en hoe je deze gegevens vervolgens inzet voor e-mail marketingactiviteiten.
Om de (potentiële) klant centraal te stellen heb je allereerst een goede database met prospects en klanten nodig. Wat weet je al allemaal van de relatie en wat wil je weten om alle marketinguitingen hierop zo volledig mogelijk af te stemmen? Op basis daarvan bepaal je welke gegevens je wil vastleggen, bijvoorbeeld:
Als je hebt bepaald welke data je nodig hebt, dan kijk je wat je al weet en hebt vastgelegd. Ontbrekende data vul je aan. Je kunt hiervoor je accountmanagers laten bellen en hen bepaalde gegevens laten aanvullen of je schakelt hiervoor de hulp in van een telemarketingbureau. Prospects ‘verleid’ je door ze in ruil voor het achterlaten van hun gegevens iets te bieden wat ze helpt, wat ze nodig hebben of anders niet zouden kunnen krijgen. Dat wat je geeft, moet dus van echte waarde zijn. Bijvoorbeeld een white paper waarmee je gratis kennis weggeeft en door het inzetten van een winactie. Meer hierover in stap 3.
Een koppeling van je Customer Relationship Management (CRM) systeem met een (e-mail) marketingsysteem zorgt ervoor dat deze systemen met elkaar ‘praten’ en gegevens met elkaar delen. Dat biedt veel voordelen:
Nu je hebt bepaald hoe je database is opgebouwd, welke gegevens je wilt vastleggen en nu je je CRM-systeem hebt gekoppeld aan je e-mail marketing software, ga je daadwerkelijk aan de slag met
profielverrijking. Hiervoor zet je e-mail marketing in. Door het verzamelen van interesses en voorkeuren van klanten en prospects, kun je hen bedienen met relevante content, wat weer voor meer engagement en omzet zorgt. Enkele voorbeelden hiervoor zijn:
Met alle data die je van je klanten en prospects hebt verzameld en vastgelegd, pas je segmentatie en verschillende filters toe om de juiste doelgroepen samenstellen om hen in je nieuwsbrief optionele content blokken te bieden die gekoppeld zijn aan de interesses, kenmerken of het gedrag van de verschillende doelgroepen. Uiteraard allemaal met het doel prospects aan je te binden en klanten langer vast te houden en beter te renderen.
Meer weten?
Bovenstaande wordt uitgebreid behandeld in het gratis white paper
“Profielverrijking voor e-mail marketing”.