Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
Een bekende naam doet wonderen. Of toch niet? In e-mail marketing vaak wel. Ondanks dat de keuze voor een afzendernaam direct van invloed is op de open ratio van je mailing, is er maar weinig bruikbare informatie over te vinden. En dat is jammer, want er zijn zeker een aantal punten waarop je kunt letten bij de keuze voor een afzendernaam. Tijd dus om een aantal belangrijke ins & outs van afzendernamen onder de loep te nemen.
Als eerste: wat zijn afzendernamen?
Afzendernamen of from names zijn de namen die achter Van: of From: verschijnen. Al zie je tegenwoordig in de meeste e-mailclients de voorvoegsels Van: of From: niet -direct- meer. Dit geldt ook voor de andere bekende inboxvelden: replyadres, verzenddatum, ontvanger, onderwerpregel en snippet (het eerste tekstdeel van je mailing). Afhankelijk van het device en de e-mailclient worden sommige inboxvelden wel of niet getoond. Wat in alle gevallen wel zichtbaar is, is de afzendernaam. De afzendernaam is dus een belangrijke aandachtstrekker.
Een voorbeeld van C&A:
Verschillen in afzendernamen
Afzendernamen zijn er in verschillende vormen en lengtes:
Soms is het zelfs zoeken naar de ‘echte’ afzendernaam. Marketing Group valt toch minder op dan Blokker. Maar is dat erg? En wat scoort nu beter? Is de inhoudelijke variant van Marketing Group beter dan de rechttoe rechtaan aanpak van Blokker? De antwoorden op deze vragen zijn afhankelijk van de volgende vijf punten:
Let op de lengte
De lengte van je afzendernaam kun je het beste laten afhangen van de devices en de e-mailclients die je lezers gebruiken. En het is heel simpel: hoe kleiner het scherm hoe minder ruimte. Zeker voor smartphones is het handig om als richtlijn een maximum van 25 karakters aan te houden. Een kleine steekproef met verschillende e-mailclients en verschillende devices leert dat deze richtlijn prima voldoet.
Het is lastig om bij -bijvoorbeeld- Gmail exact te achterhalen hoeveel karakters van een afzendernaam maximaal getoond worden op verschillende devices. Gmail geeft zelf als voorbeeld dat je bij het verzendadres sportfan@ gmail.com prima de afzendernamen ‘Sportfan’ en ‘Bob’ kunt gebruiken. Tja, die twee namen zijn natuurlijk veel korter dan Contentmarketing & Storytelling Event | Marketing Group.
Van zo’n afzendernaam zie je op een smartphone -als je ‘m rechtop houdt- hooguit Contentmarketing & Storytelling Event. Lezers zien dan geen bedrijfsnaam meer. Stel dat de Marketing Group veel mobiele Gmail-lezers heeft, dan was ’t misschien handiger geweest om er Marketing Group Content Event van te maken en de rest van de informatie te ‘verpakken’ in de onderwerpregel of de snippet (die zie je immers ook direct op een mobiel).
Maar het tegenovergestelde geldt ook: de afzendernaam Blokker is erg kort. Waarom niet Sales bij Blokker of Nieuwe folder van Blokker? Je hoeft de informatie dan niet meer achter een pipeline in de onderwerpregel te stoppen. En test ’t eens. Dan weet je zeker of ‘Blokker’ of ‘Nieuwe folder van Blokker’ beter scoort.
Let op de bekendheid van de naam
Belangrijk bij de keuze voor een afzendernaam is de bekendheid ervan bij je lezerspubliek. Kijk eens naar het volgende voorbeeld:
Wie is de afzender van Masterclass Samenwerken in Netwerken? Alleen uit het replyadres kun je opmaken -met enige moeite- dat ’t over de organisatie BSL gaat. En er zijn maar weinig lezers die direct weten dat dat voor Bohn Stafleu van Loghum staat.
Verder willen organisaties nog wel eens ‘echte’ namen gebruiken. Als je dit van plan bent, dan moeten lezers die naam wel kennen. Mailings van Fleur van MADE.com of van Hetty van A. Vogel werken alleen als Fleur en Hetty bekend zijn. Organisaties gebruiken ‘echte’ afzendernamen ook als handigheidje om meerdere mailuitingen van elkaar te onderscheiden. Zo weten de ontvangers van Hetty van A. Vogel dat ze van haar gezonde en lekkere recepten ontvangen. En niet iets anders.
Let op de volgorde bij meerdere namen
Een ander punt waarop je kunt letten, is de volgorde bij meerdere namen. Als je zowel bedrijfsnamen als ‘echte’ namen wilt gebruiken, dan heb je twee keuzes: Fleur van MADE.com (eerst echte naam) of Spotler | Hendrik Westerhuis (eerst bedrijfsnaam). Kies je voor de tweede optie, dan lijkt ’t voor de hand te liggen om ook een achternaam te gebruiken:
Robert Hamminga en Elmo Wieland zijn twee bekende heren met veel saleservaring. Bij A. Vogel was ’t ook prima mogelijk om in plaats van Hetty van A. Vogel te kiezen voor
A. Vogel | Hetty Crèvecoeur. Twee verschillende afzendernamen met elk hun eigen look & feel. Alleen met een A/B Test krijg je inzicht in de score van beide varianten. Maar nogmaals: denk er eens over na, want de keuze voor een bepaalde afzendernaam heeft invloed op je open ratio.
Let op de relatie met het replyadres
De mailing met afzendernaam Spotler | Hendrik Westerhuis zag er in Outlook als volgt uit:
Om over na te denken:
- Van: Spotler | Hendrik Westerhuis [mailto:klantsucces@ nl.spotler.com]
- Van: Spotler | Klantsucces Team [mailto:list@ nl.spotler.com]
Informatie die je niet in je afzendernaam stopt, kun je wellicht kwijt in je replyadres. Het deel ‘klantsucces’ hoeft immers niet per se in de afzendernaam, maar past ook prima in het replyadres.
Let op de relatie met de onderwerpregel en de snippet
Verder is het verstandig om je afzendernaam te bekijken in samenhang met de onderwerpregel en de snippet.
Om een voorbeeld te geven:
Je vermoedt natuurlijk dat achter ‘volgen…’ iets komt als ‘volgende vakantie’. Als je de mail opent, blijkt dat ’t gaat over de zomervakantie. Het was een kleine moeite geweest om van de afzendernaam TUI Zomervakantie te maken. Zo maak je de relatie met de onderwerpregel en de snippet sterker. Ook op deze manier kun je scoren met je afzendernaam.
Alle informatie in dit artikel in een handige checklist?
Alle informatie in één handig overzicht? Download dan onze checklist Hoe scoor je met een afzendernaam?
Noot van de auteur: uit privacyoverwegingen zijn een aantal namen en e-mailadressen in de gebruikte voorbeelden gefingeerd.
Verder lezen over Email Marketing
E-mail12.11.2024
5 tips over nieuwsbrieven versturen van Mindstream
Artificial Intelligence23.06.2024
Booking.com heeft een haat-liefde-verhouding met AI
Online13.10.2023
Nieuwsbrieven: heb je daar anno 2023 nog wat aan?
Marketing08.09.2023
10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023
E-mail05.04.2023
5 nieuwe KPI’s voor jouw e-mail marketing strategie
Marketing21.03.2023
Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over
Omnichannel messagingdienst om conversational commerce, marketing en klantenservice te verbeterenMarketing10.03.2023
Dit zijn de finalisten van de Beste Brabantse Marketeer van 2022
Marketing09.03.2023
Spotler Group neemt Sooqr B.V. over
Conversieverhogende technologie om e-commerce aanbod te verbeterenVerder lezen over Spotler
Marketing06.03.2024
OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie
E-mail02.08.2023
Spotler Group neemt ook Shopping Minds over
en blijft uitbreiden als Commerce Experience PlatformMarketing21.03.2023
Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over
Omnichannel messagingdienst om conversational commerce, marketing en klantenservice te verbeterenMarketing09.03.2023
Spotler Group neemt Sooqr B.V. over
Conversieverhogende technologie om e-commerce aanbod te verbeterenMarketing15.12.2022
Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei
E-mail05.10.2021
Nieuw: het Nationaal E-mail Onderzoek 2021
advertorialMarketing02.08.2021
Spotler Group neemt Customer Data Platform (CDP) Squeezely over
E-mail31.05.2021