E-mail11.09.2017

Hoe scoor je met een afzendernaam?


Een bekende naam doet wonderen. Of toch niet? In e-mail marketing vaak wel. Ondanks dat de keuze voor een afzendernaam direct van invloed is op de open ratio van je mailing, is er maar weinig bruikbare informatie over te vinden. En dat is jammer, want er zijn zeker een aantal punten waarop je kunt letten bij de keuze voor een afzendernaam. Tijd dus om een aantal belangrijke ins & outs van afzendernamen onder de loep te nemen.

Als eerste: wat zijn afzendernamen?

Afzendernamen of from names zijn de namen die achter Van: of From: verschijnen. Al zie je tegenwoordig in de meeste e-mailclients de voorvoegsels Van: of From: niet -direct- meer. Dit geldt ook voor de andere bekende inboxvelden: replyadres, verzenddatum, ontvanger, onderwerpregel en snippet (het eerste tekstdeel van je mailing). Afhankelijk van het device en de e-mailclient worden sommige inboxvelden wel of niet getoond. Wat in alle gevallen wel zichtbaar is, is de afzendernaam. De afzendernaam is dus een belangrijke aandachtstrekker.

Een voorbeeld van C&A:

spotler-afzendernaam-tabel-1
spotler-afzendernaam-tabel-1

Verschillen in afzendernamen

Afzendernamen zijn er in verschillende vormen en lengtes:

spotler-afzendernaam-tabel-2
spotler-afzendernaam-tabel-2

Soms is het zelfs zoeken naar de ‘echte’ afzendernaam. Marketing Group valt toch minder op dan Blokker. Maar is dat erg? En wat scoort nu beter? Is de inhoudelijke variant van Marketing Group beter dan de rechttoe rechtaan aanpak van Blokker? De antwoorden op deze vragen zijn afhankelijk van de volgende vijf punten:

spotler-afzendernaam-tabel-3
spotler-afzendernaam-tabel-3

Let op de lengte

De lengte van je afzendernaam kun je het beste laten afhangen van de devices en de e-mailclients die je lezers gebruiken. En het is heel simpel: hoe kleiner het scherm hoe minder ruimte. Zeker voor smartphones is het handig om als richtlijn een maximum van 25 karakters aan te houden. Een kleine steekproef met verschillende e-mailclients en verschillende devices leert dat deze richtlijn prima voldoet.

Het is lastig om bij -bijvoorbeeld- Gmail exact te achterhalen hoeveel karakters van een afzendernaam maximaal getoond worden op verschillende devices. Gmail geeft zelf als voorbeeld dat je bij het verzendadres sportfan@ gmail.com prima de afzendernamen ‘Sportfan’ en ‘Bob’ kunt gebruiken. Tja, die twee namen zijn natuurlijk veel korter dan Contentmarketing & Storytelling Event | Marketing Group.

Van zo’n afzendernaam zie je op een smartphone -als je ‘m rechtop houdt- hooguit Contentmarketing & Storytelling Event. Lezers zien dan geen bedrijfsnaam meer. Stel dat de Marketing Group veel mobiele Gmail-lezers heeft, dan was ’t misschien handiger geweest om er Marketing Group Content Event van te maken en de rest van de informatie te ‘verpakken’ in de onderwerpregel of de snippet (die zie je immers ook direct op een mobiel).

Maar het tegenovergestelde geldt ook: de afzendernaam Blokker is erg kort. Waarom niet Sales bij Blokker of Nieuwe folder van Blokker? Je hoeft de informatie dan niet meer achter een pipeline in de onderwerpregel te stoppen. En test ’t eens. Dan weet je zeker of ‘Blokker’ of ‘Nieuwe folder van Blokker’ beter scoort.

Let op de bekendheid van de naam

Belangrijk bij de keuze voor een afzendernaam is de bekendheid ervan bij je lezerspubliek. Kijk eens naar het volgende voorbeeld:

spotler-afzendernaam-tabel-4
spotler-afzendernaam-tabel-4

Wie is de afzender van Masterclass Samenwerken in Netwerken? Alleen uit het replyadres kun je opmaken -met enige moeite- dat ’t over de organisatie BSL gaat. En er zijn maar weinig lezers die direct weten dat dat voor Bohn Stafleu van Loghum staat.

Verder willen organisaties nog wel eens ‘echte’ namen gebruiken. Als je dit van plan bent, dan moeten lezers die naam wel kennen. Mailings van Fleur van MADE.com of van Hetty van A. Vogel werken alleen als Fleur en Hetty bekend zijn. Organisaties gebruiken ‘echte’ afzendernamen ook als handigheidje om meerdere mailuitingen van elkaar te onderscheiden. Zo weten de ontvangers van Hetty van A. Vogel dat ze van haar gezonde en lekkere recepten ontvangen. En niet iets anders.

Let op de volgorde bij meerdere namen

Een ander punt waarop je kunt letten, is de volgorde bij meerdere namen. Als je zowel bedrijfsnamen als ‘echte’ namen wilt gebruiken, dan heb je twee keuzes: Fleur van MADE.com (eerst echte naam) of Spotler | Hendrik Westerhuis (eerst bedrijfsnaam). Kies je voor de tweede optie, dan lijkt ’t voor de hand te liggen om ook een achternaam te gebruiken:

spotler-afzendernaam-tabel-5
spotler-afzendernaam-tabel-5

Robert Hamminga en Elmo Wieland zijn twee bekende heren met veel saleservaring. Bij A. Vogel was ’t ook prima mogelijk om in plaats van Hetty van A. Vogel te kiezen voor

A. Vogel | Hetty Crèvecoeur. Twee verschillende afzendernamen met elk hun eigen look & feel. Alleen met een A/B Test krijg je inzicht in de score van beide varianten. Maar nogmaals: denk er eens over na, want de keuze voor een bepaalde afzendernaam heeft invloed op je open ratio.

Let op de relatie met het replyadres

De mailing met afzendernaam Spotler | Hendrik Westerhuis zag er in Outlook als volgt uit:

spotler-afzendernaam-tabel-6
spotler-afzendernaam-tabel-6

Om over na te denken:

  • Van: Spotler | Hendrik Westerhuis [mailto:klantsucces@ nl.spotler.com]
  • Van: Spotler | Klantsucces Team [mailto:list@ nl.spotler.com]

Informatie die je niet in je afzendernaam stopt, kun je wellicht kwijt in je replyadres. Het deel ‘klantsucces’ hoeft immers niet per se in de afzendernaam, maar past ook prima in het replyadres.

Let op de relatie met de onderwerpregel en de snippet

Verder is het verstandig om je afzendernaam te bekijken in samenhang met de onderwerpregel en de snippet.

Om een voorbeeld te geven:

spotler-afzendernaam-tabel-7
spotler-afzendernaam-tabel-7

Je vermoedt natuurlijk dat achter ‘volgen…’ iets komt als ‘volgende vakantie’. Als je de mail opent, blijkt dat ’t gaat over de zomervakantie. Het was een kleine moeite geweest om van de afzendernaam TUI Zomervakantie te maken. Zo maak je de relatie met de onderwerpregel en de snippet sterker. Ook op deze manier kun je scoren met je afzendernaam.

Alle informatie in dit artikel in een handige checklist?

Alle informatie in één handig overzicht? Download dan onze checklist Hoe scoor je met een afzendernaam?

Noot van de auteur: uit privacyoverwegingen zijn een aantal namen en e-mailadressen in de gebruikte voorbeelden gefingeerd.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

...

Verder lezen over Email Marketing

5 tips over nieuwsbrieven versturen van Mindstream

Hoe zorg je dat mensen jouw nieuwsbrief niet alleen willen ontvangen, maar ook openen? Tijdens HubSpot GROW gaf Mindstream daar antwoord op.

E-mail12.11.2024

5 tips over nieuwsbrieven versturen van Mindstream

Booking.com heeft een haat-liefde-verhouding met AI

Booking.com is deze week groot in het nieuws: het reisplatform heeft te maken met een toename van het aantal oplichtingszaken tot 900 %.

Artificial Intelligence23.06.2024

Booking.com heeft een haat-liefde-verhouding met AI

​Nieuwsbrieven: heb je daar anno 2023 nog wat aan?

Het klinkt altijd als iets wat nog uit de tijd komt van de doorstuurmail en de ecard, en dat komt het ook: de nieuwsbrief. Waar doorstuurmails en ecards echter plaats hebben gemaakt voor phishing en appjes, is de nieuwsb...

Online13.10.2023

​Nieuwsbrieven: heb je daar anno 2023 nog wat aan?

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

De afgelopen dagen was het druk in Boston, want Hubspot hield zijn jaarlijkse bijeenkomst Inbound 2023. AI voerde, mede door aankondigingen van het bedrijf, de boventoon, maar er waren ook veel leuke, inspirerende en amb...

Marketing08.09.2023

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

​5 nieuwe KPI’s voor jouw e-mail marketing strategie

We zaten er al een tijdje op te wachten maar de eerste resultaten zijn binnen. De nieuwe privacy feature MPP van Apple heeft heel wat teweeg gebracht in de e-mail marketing wereld. Sinds de lancering van de privacy featu...

E-mail05.04.2023

​5 nieuwe KPI’s voor jouw e-mail marketing strategie

​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Wireless Services B.V., bestaande uit een hoogwaardig SMS-platform en Eazy, een toonaangevend omnichannel communicatieplatform dat consistente klantinteractie mogelijk maakt via...

Marketing21.03.2023

​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Omnichannel messagingdienst om conversational commerce, marketing en klantenservice te verbeteren
Dit zijn de finalisten van de Beste Brabantse Marketeer van 2022

Op woensdag 19 april 2023 is het zo ver. Dan worden de winnaars van de verkiezing van de Beste Brabantse Marketeer van 2022 bekendgemaakt. De uitreiking zal plaatsvinden in het Parktheater Eindhoven. Na twee spannende we...

Marketing10.03.2023

Dit zijn de finalisten van de Beste Brabantse Marketeer van 2022

​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Sooqr B.V., een platform dat online retailconversies verhoogt en zo een hogere omzet realiseert. Dat doen zij met behulp van gepersonaliseerde onsite search, productaanbevelingen...

Marketing09.03.2023

​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Conversieverhogende technologie om e-commerce aanbod te verbeteren

Verder lezen over Spotler

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

OBI4wan, Spotler Nederland en Squeezely integreren hun operationele bedrijfsvoering en gaan verder als één organisatie onder de naam Spotler NL. Alle drie de bedrijven zijn al geruime tijd onderdeel van de Spotler Grou...

Marketing06.03.2024

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

Spotler Group neemt ook Shopping Minds over

De Spotler Group blijft investeren in gepersonaliseerde e-commerce en kondigt de overname aan van Shopping Minds B.V., een cloud customer data platform dat is gebouwd om marketeers beter inzicht en gerichte omnichannel w...

E-mail02.08.2023

Spotler Group neemt ook Shopping Minds over

en blijft uitbreiden als Commerce Experience Platform
​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Wireless Services B.V., bestaande uit een hoogwaardig SMS-platform en Eazy, een toonaangevend omnichannel communicatieplatform dat consistente klantinteractie mogelijk maakt via...

Marketing21.03.2023

​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Omnichannel messagingdienst om conversational commerce, marketing en klantenservice te verbeteren
​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Sooqr B.V., een platform dat online retailconversies verhoogt en zo een hogere omzet realiseert. Dat doen zij met behulp van gepersonaliseerde onsite search, productaanbevelingen...

Marketing09.03.2023

​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Conversieverhogende technologie om e-commerce aanbod te verbeteren
Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei

Spotler Group, een snelgroeiende Europese leverancier van marketingtechnologie, kondigt de afronding aan van een financieringsronde van €30 miljoen, opgehaald onder nieuwe en bestaande aandeelhouders. Na de overname en...

Marketing15.12.2022

Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei

​Nieuw: het Nationaal E-mail Onderzoek 2021

Met trots presenteert Spotler alweer de achtste editie van het Nationaal Email Onderzoek! Het onderzoek laat een compleet beeld zien van het Nederlandse e-mail gebruik en omgang met social media. Daarnaast laat Spotler...

E-mail05.10.2021

​Nieuw: het Nationaal E-mail Onderzoek 2021

advertorial
​Spotler Group neemt Customer Data Platform (CDP) Squeezely over

De Spotler Group maakt vandaag bekend verheugd te zijn met het verwelkomen van Squeezely in haar groeiende portfolio van gelijkgestemde marketingtechnologiebedrijven. Met meer dan 100 e-commerce klanten heeft Squeezely h...

Marketing02.08.2021

​Spotler Group neemt Customer Data Platform (CDP) Squeezely over

Stappenplan voor automatische e-mail campagnes

Je snapt de definitie van e‑mail marketing automation en je wilt er ook liever vandaag dan morgen mee aan de slag. Maar waar moet je beginnen? Door termen als triggers, leadscoring, campagnes met verschillende mailings...

E-mail31.05.2021

Stappenplan voor automatische e-mail campagnes

advertorial