E-mail12.08.2019

Hoe maak je je online formulieren laagdrempelig, gebruiksvriendelijk en conversieverhogend?


Openen, klikken en converteren. Dit is wat je als marketeer graag wilt met je mailings, maar dat is niet altijd wat in de praktijk gebeurt. Het kan zijn dat je mailings goed worden gelezen, maar dat je toch te weinig conversie op je landingspagina hebt. Dat kan dan wel eens aan de formulieren liggen. De kans dat iemand afhaakt bij een formulier met 20 invulvelden is natuurlijk erg groot. Maar hoe moet ’t dan wel? Hoe maak je formulieren die lezers wel willen invullen? Spotler heeft hier een prachtig white paper over gemaakt, maar ik geef je alvast wat tips. Door deze toe te passen, maak je je formulieren en surveys laagdrempelig, gebruiksvriendelijk en conversieverhogend.

Plaats je formulieren op een herkenbare plek

Het is zonde als je een afmelder niet ‘laat landen’ op een herkenbare pagina waarop een formulier staat met keuzemogelijkheden en een duidelijke call-to-action. Het voorbeeld hieronder van de BCC is om deze redenen veel minder geslaagd dan het voorbeeld van CG Research. CG Research laat je immers ‘landen’ op een pagina waarbij de opmaak van het afmeldformulier overeenkomt met de huisstijl van CG Research en je kunt aangeven waarom je je afmeldt. Allemaal heel slim, omdat je op deze manier inzicht krijgt in de afmeldredenen van je lezers.

afmelding
afmelding
cg
cg

Prefill bekende gegevens

Is de respondent al bekend? Zorg dan dat de velden in het formulier waarvan gegevens beschikbaar zijn, al ingevuld staan. Zeker wanneer een respondent ingelogd is of doorklikt vanuit je nieuwsbrief. Het zorgt voor irritatie als alle gegevens weer ingevuld moeten worden. Het weergeven van ingevulde velden heeft als voordeel dat de respondent zijn gegevens kan controleren en eventueel iets anders kan invullen. Dit geldt bijvoorbeeld bij het opgeven van een alternatief bezorgadres in een bestelformulier.

Minimaliseer het aantal vragen

Hieronder zie je een voorbeeld van Bauknecht die deze tip nog niet toepast. Wat onmiddellijk opvalt aan het formulier is de lengte. Er zijn veel te veel invulvelden op één pagina geplaatst. Dit werkt niet uitnodigend. Het is een kleine moeite voor Bauknecht om persoonlijke gegevens en apparaatgegevens van elkaar te scheiden en op aparte pagina’s te plaatsen. Als je werkt met de e-mail marketingoplossing Spotler dan kun je in de formuliereneditor altijd een pagina extra toevoegen. Zo minimaliseer je het aantal vragen per pagina. En wie weet, kijk je dan ook strenger naar de volgorde van de pagina’s.

bauknecht
bauknecht

Maak alleen vragen verplicht die echt noodzakelijk zijn voor de transactie

Vragen met een * zijn verplichte vragen. Vroeger was de asterisk in formulieren ook een echte verwijzing naar een voetnoot waarin stond Deze vragen zijn verplicht, maar het * is ondertussen zo’n oude formulierconventie dat je die voetnoot wel achterwege kunt laten. En het lijkt zo logisch: vraag alleen naar adresgegevens als je een brochure per post verstuurt, niet als het een online document is. Vraag dan alleen naar het e-mailadres. En wil je dat sales de download nabelt, vraag dan ook naar het telefoonummer.

Gebruik anti-bot-beveiliging

Bij het gebruik van online formulieren is spam één van de ergernissen. Stel, je formulier wordt ingevuld door een spambot. Dit leidt vaak tot onnodige mails en nepcontacten in je bestand. Erg zonde, aangezien de mails je statistieken beïnvloeden en je onnodige contacten krijgt in je database. Voorkom deze ellende en gebruik anti-botbeveiliging op je formulieren.

White paper ‘Hoe maak je goede online formulieren?’

Deze 5 tips zijn slechts een greep uit de 25 tips die in het white paper ‘Hoe maak je goede online formulieren?’ staan. En om het allemaal visueel toe te lichten, hebben we praktijkvoorbeelden toegevoegd van do’s en dont’s. Inclusief een leuke extra: een overzichtelijke checklist, handig voor als je zelf aan de slag gaat met je formulieren.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

...

Verder lezen over Email Marketing

5 tips over nieuwsbrieven versturen van Mindstream

Hoe zorg je dat mensen jouw nieuwsbrief niet alleen willen ontvangen, maar ook openen? Tijdens HubSpot GROW gaf Mindstream daar antwoord op.

E-mail12.11.2024

5 tips over nieuwsbrieven versturen van Mindstream

Booking.com heeft een haat-liefde-verhouding met AI

Booking.com is deze week groot in het nieuws: het reisplatform heeft te maken met een toename van het aantal oplichtingszaken tot 900 %.

Artificial Intelligence23.06.2024

Booking.com heeft een haat-liefde-verhouding met AI

​Nieuwsbrieven: heb je daar anno 2023 nog wat aan?

Het klinkt altijd als iets wat nog uit de tijd komt van de doorstuurmail en de ecard, en dat komt het ook: de nieuwsbrief. Waar doorstuurmails en ecards echter plaats hebben gemaakt voor phishing en appjes, is de nieuwsb...

Online13.10.2023

​Nieuwsbrieven: heb je daar anno 2023 nog wat aan?

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

De afgelopen dagen was het druk in Boston, want Hubspot hield zijn jaarlijkse bijeenkomst Inbound 2023. AI voerde, mede door aankondigingen van het bedrijf, de boventoon, maar er waren ook veel leuke, inspirerende en amb...

Marketing08.09.2023

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

​5 nieuwe KPI’s voor jouw e-mail marketing strategie

We zaten er al een tijdje op te wachten maar de eerste resultaten zijn binnen. De nieuwe privacy feature MPP van Apple heeft heel wat teweeg gebracht in de e-mail marketing wereld. Sinds de lancering van de privacy featu...

E-mail05.04.2023

​5 nieuwe KPI’s voor jouw e-mail marketing strategie

​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Wireless Services B.V., bestaande uit een hoogwaardig SMS-platform en Eazy, een toonaangevend omnichannel communicatieplatform dat consistente klantinteractie mogelijk maakt via...

Marketing21.03.2023

​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Omnichannel messagingdienst om conversational commerce, marketing en klantenservice te verbeteren
Dit zijn de finalisten van de Beste Brabantse Marketeer van 2022

Op woensdag 19 april 2023 is het zo ver. Dan worden de winnaars van de verkiezing van de Beste Brabantse Marketeer van 2022 bekendgemaakt. De uitreiking zal plaatsvinden in het Parktheater Eindhoven. Na twee spannende we...

Marketing10.03.2023

Dit zijn de finalisten van de Beste Brabantse Marketeer van 2022

​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Sooqr B.V., een platform dat online retailconversies verhoogt en zo een hogere omzet realiseert. Dat doen zij met behulp van gepersonaliseerde onsite search, productaanbevelingen...

Marketing09.03.2023

​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Conversieverhogende technologie om e-commerce aanbod te verbeteren

Verder lezen over Spotler

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

OBI4wan, Spotler Nederland en Squeezely integreren hun operationele bedrijfsvoering en gaan verder als één organisatie onder de naam Spotler NL. Alle drie de bedrijven zijn al geruime tijd onderdeel van de Spotler Grou...

Marketing06.03.2024

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

Spotler Group neemt ook Shopping Minds over

De Spotler Group blijft investeren in gepersonaliseerde e-commerce en kondigt de overname aan van Shopping Minds B.V., een cloud customer data platform dat is gebouwd om marketeers beter inzicht en gerichte omnichannel w...

E-mail02.08.2023

Spotler Group neemt ook Shopping Minds over

en blijft uitbreiden als Commerce Experience Platform
​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Wireless Services B.V., bestaande uit een hoogwaardig SMS-platform en Eazy, een toonaangevend omnichannel communicatieplatform dat consistente klantinteractie mogelijk maakt via...

Marketing21.03.2023

​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Omnichannel messagingdienst om conversational commerce, marketing en klantenservice te verbeteren
​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Sooqr B.V., een platform dat online retailconversies verhoogt en zo een hogere omzet realiseert. Dat doen zij met behulp van gepersonaliseerde onsite search, productaanbevelingen...

Marketing09.03.2023

​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Conversieverhogende technologie om e-commerce aanbod te verbeteren
Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei

Spotler Group, een snelgroeiende Europese leverancier van marketingtechnologie, kondigt de afronding aan van een financieringsronde van €30 miljoen, opgehaald onder nieuwe en bestaande aandeelhouders. Na de overname en...

Marketing15.12.2022

Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei

​Nieuw: het Nationaal E-mail Onderzoek 2021

Met trots presenteert Spotler alweer de achtste editie van het Nationaal Email Onderzoek! Het onderzoek laat een compleet beeld zien van het Nederlandse e-mail gebruik en omgang met social media. Daarnaast laat Spotler...

E-mail05.10.2021

​Nieuw: het Nationaal E-mail Onderzoek 2021

advertorial
​Spotler Group neemt Customer Data Platform (CDP) Squeezely over

De Spotler Group maakt vandaag bekend verheugd te zijn met het verwelkomen van Squeezely in haar groeiende portfolio van gelijkgestemde marketingtechnologiebedrijven. Met meer dan 100 e-commerce klanten heeft Squeezely h...

Marketing02.08.2021

​Spotler Group neemt Customer Data Platform (CDP) Squeezely over

Stappenplan voor automatische e-mail campagnes

Je snapt de definitie van e‑mail marketing automation en je wilt er ook liever vandaag dan morgen mee aan de slag. Maar waar moet je beginnen? Door termen als triggers, leadscoring, campagnes met verschillende mailings...

E-mail31.05.2021

Stappenplan voor automatische e-mail campagnes

advertorial