Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
Over fondsenwerving zijn vele studies en handboeken verschenen. Een bekende is Ask without fear van Marc A. Pitman. Zijn bestseller heet in het Nederlands Durf te vragen. En dat is precies wat uit alle studies over fondsenwerving naar voren komt als een belangrijk geefmotief van mensen. Wij geven geld aan goede doelen omdat we gevraagd worden om dat te doen. En hoe persoonlijker wij worden aangesproken hoe effectiever. E-mail -als online communicatiemiddel- is bij uitstek het middel voor zo’n persoonlijke boodschap. Vraag is alleen: hoe doe je dat? Of scherper: hoe zet je e-mail op een goede manier in voor het werven van fondsen?
De 4 best practices op een rij
Wil je e-mail succesvol inzetten voor fondsenwerving, denk dan aan het volgende:
- Communiceer wervingsacties via e-mail en bedank donateurs
- Overweeg eens een laagdrempelige SMS-actie via e-mail
- Communiceer over collecteweken en motiveer ontvangers om mee te doen
- Communiceer altijd het resultaat van wervingsacties
Communiceer wervingsacties via e-mail en bedank donateurs
Natuurlijk werven goede doelen via hun website, maar heb je een e-mail database met legitiem verkregen –opt-in– adressen, dan is aandacht vragen voor je wervingsactie via een mailing dé manier om lezers direct te benaderen. En niet zomaar lezers: lezers die zich betrokken voelen bij je organisatie en die waarschijnlijk sneller bereid zijn tot een donatie dan een willekeurige websitebezoeker.
Een mooi voorbeeld is de Actie Pepernoot van Nationaal Fonds Kinderhulp:
De kracht van professionele e-mail communicatie is dat je elke donateur persoonlijk kunt bedanken. Als je de voornamen of achternamen van je donateurs kent, dan kun je altijd een mail terugsturen met Beste heer Westerhuis, Bedankt voor uw donatie.De bedankmail van Cordaid:
En het kan nog slimmer: veel e-mail ontvangers lezen hun mailings op hun smartphone. Als je lezers probeert te verleiden met een call-to-action als Help jij mee dan zullen lezers niet direct vanaf hun mobiel geld overmaken. Uit het Nationaal E-mail Onderzoek 2017 komt naar voren dat wij enerzijds wel onze mails op een smartphone lezen, maar aankopen (geld overmaken) toch liever afhandelen via een desktop. Toch kun je hier als fondsenwerver wel rekening mee houden.
Denk eens na over een sms-actie via e-mail
Wat je namelijk heel goed kunt doen, is een sms-actie via e-mail opzetten. Vaak werkt het als volgt: je verleidt je e-mail ontvangers om een klein bedrag per sms over te maken. Als je donateurs een sms sturen naar 4333+ een bepaald herkenningswoord en ze ontvangen een bedank-sms retour, dan brengt de provider het gedoneerde bedrag in rekening of haalt het van het beltegoed af. Meer informatie over deze vorm van mobiel doneren, lees je op Goededoelen.nl.
En werkt zo’n actie via e-mail? Zeker! Wakker Dier heeft met onderstaande mail plus een reminder ruim 500 lezers verleid om op de call-to-action te klikken. Een mooi resultaat uit slechts twee e-mailberichten.
Zorg er wel voor dat de call-to-action direct doorstuurt naar de sms-berichten-app en dat het nummer 4333 geprefilled is. Immers: hoe eenvoudiger je de actie maakt hoe minder moeite ’t kost om aan de actie deel te nemen. Bij Wakker Dier hebben ze dat uiteraard op orde.
En helemaal modern is de mogelijkheid van MB’s doneren. Enkele providers in Nederland -in ieder geval KPN en Vodafone- geven hun klanten de mogelijkheid om niet-gebruikte MB’s te doneren aan een aantal door deze providers geselecteerde organisaties. Wie weet, kun je daar als fondsenwerver tussenkomen. En communiceer er dan over via e-mail.
Communiceer over collecteweken
Een andere en belangrijke best practice in fondsenwerving via e-mail, is de e-mail communicatie tijdens de collecteweken. Betrokken e-mail ontvangers kunnen van je collecteweek een succes maken. Misschien willen zij zich wel inzetten als vrijwilliger en melden zij zich als collectant. Zo motiveert de Hersenstichting in een mooie mailing haar collectanten van vorig jaar om ook dit jaar weer mee te doen.
In de mailing wordt gerefereerd aan het succes van vorig jaar -recordopbrengst van € 1.3 miljoen- en de enorme bereidwilligheid van al 18.000 enthousiaste collectanten. Deze informatie had ook prima gepast in een mail aan betrokkenen die nog niet eerder gecollecteerd hebben. In het beroemde De zes geheimen van het overtuigen van Robert Cialdini heet refereren aan een getal als 18.000 enthousiastelingen overtuigen met sociale bewijskracht. Het is een zeer krachtig middel om mensen over de streep te trekken.
Verder straalt de titel ‘De collecte gaat maandag van start’ veel urgentie uit. Zet je e-mail als communicatiemiddel in, dan kun je prima vijf dagen voor de start van je collecteweek je database motiveren om mee te doen. E-mail ontvangt iedereen immers persoonlijk en direct na versturen.
De Hersenstichting heeft de voordelen van e-mail communicatie volledig benut. Voor haar collecteweek heeft ze een bijzonder wervende mailing opgesteld en de copy is uitstekend uitgewerkt.
Communiceer altijd het resultaat van wervingsacties
Stichting Vluchteling is opgetogen over het resultaat van hun acties. En natuurlijk communiceer je dit resultaat per e-mail aan al je betrokkenen. De reden hiervoor is vrij eenvoudig: via een mailing kun je niet alleen het resultaat communiceren, maar -bijvoorbeeld- ook een mooie bedankvideo. De CTA Bekijk de video linkt naar een YouTube-filmpje. Natuurlijk zet je zo’n link ook op je website, maar alleen via e-mail kun je betrokkenen direct aanspreken. Wel zo krachtig!
Kies een goede E-mail Service Provider
Wil je e-mail ook als krachtig communicatiemiddel inzetten? Werk dan samen met een E-mail Service Provider (ESP). Lees het white paper 7 praktische tips voor de keuze van e-mail marketing software als je hulp nodig hebt bij deze keuze van een ESP.
Verder lezen over Email Marketing
E-mail12.11.2024
5 tips over nieuwsbrieven versturen van Mindstream
Artificial Intelligence23.06.2024
Booking.com heeft een haat-liefde-verhouding met AI
Online13.10.2023
Nieuwsbrieven: heb je daar anno 2023 nog wat aan?
Marketing08.09.2023
10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023
E-mail05.04.2023
5 nieuwe KPI’s voor jouw e-mail marketing strategie
Marketing21.03.2023
Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over
Omnichannel messagingdienst om conversational commerce, marketing en klantenservice te verbeterenMarketing10.03.2023
Dit zijn de finalisten van de Beste Brabantse Marketeer van 2022
Marketing09.03.2023
Spotler Group neemt Sooqr B.V. over
Conversieverhogende technologie om e-commerce aanbod te verbeterenVerder lezen over Spotler
Marketing06.03.2024
OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie
E-mail02.08.2023
Spotler Group neemt ook Shopping Minds over
en blijft uitbreiden als Commerce Experience PlatformMarketing21.03.2023
Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over
Omnichannel messagingdienst om conversational commerce, marketing en klantenservice te verbeterenMarketing09.03.2023
Spotler Group neemt Sooqr B.V. over
Conversieverhogende technologie om e-commerce aanbod te verbeterenMarketing15.12.2022
Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei
E-mail05.10.2021
Nieuw: het Nationaal E-mail Onderzoek 2021
advertorialMarketing02.08.2021
Spotler Group neemt Customer Data Platform (CDP) Squeezely over
E-mail31.05.2021