E-mail13.04.2015

​Hoe beïnvloed je je e-mail open ratio?


Heb je invloed op de open ratio van je e-mailing? Het antwoord hierop is uiteraard: ja. Er zijn in totaal twaalf punten die van invloed zijn op de hoogte van je open ratio en aan acht van die punten kun je als marketeer sleutelen. Hieronder sommen we ze allemaal voor je op.

Niet vergeten: test de elementen. Alleen met een test weet je zeker of je de open ratio positief beïnvloedt.

De inboxvelden

Het moment is daar. Na een lange digitale reis belandt jouw mail in de inbox van de ontvanger. Nu alleen nog wachten totdat de ontvanger de mail opent. Vier inboxvelden staan tot je beschikking om de nieuwsgierigheid van de ontvanger te wekken. Het zijn de volgende:

blog_1
blog_1

1. Afzender

De afzender bestaat uit twee onderdelen. De afzendernaam en het afzenderadres. Bij het voorbeeld hierboven is de afzendernaam Blinker| Workshops en het afzenderadres blinkerworkshop@blinker.nl.

Zorg ervoor dat je afzendernaam en afzenderadres zo veel mogelijk aansluiten bij het type mailing dat je verstuurt en maak ze persoonlijk waar mogelijk. Vermijd daarbij een noreply@adres. Dit staat niet alleen onpersoonlijk, maar ook onsympathiek.

2. Onderwerpregel
De onderwerpregel is één van de belangrijkste elementen die je open ratio bepalen. Een goede onderwerpregel is dus cruciaal. Let op het volgende:

Schrijf actief

Zorg dat je onderwerpregel aanzet tot actie. De inzet van basismotivatoren kan hierbij helpen. Meer over basismotivatoren.

Houd rekening met de lengte

Over het algemeen presteren korte onderwerpregels beter dan lange. Probeer daarom onder de 50 karakters te blijven. Ook omdat op mobiele apparaten maar een deel van je onderwerpregel zichtbaar is.

Experimenteer met symbolen

We hebben er al eens eerder over geschreven, maar ook het juiste gebruik van symbolen kan je open ratio verhogen. Juist omdat jouw mail dan meer opvalt in de inbox.

Experimenteer met personalisatie

Ook personalisatie in de onderwerpregel kan je open ratio verhogen. Je kunt bijvoorbeeld iemand direct aanspreken in de onderwerpregel, maar misschien weet jij iets anders van je ontvanger dat bruikbaar is in de onderwerpregel.

3. Snippet
De snippet: ‘Is deze email niet goed leesbaar? Klik dan hier voor de online versie’ zal weinig doen voor het verhogen van je open ratio. Een goede snippet versterkt je onderwerpregel. Het draagt daarmee bij aan het oplichten van het tipje van de sluier die over de content van je mail hangt.

Door goed gebruik van de snippet moet de nieuwsgierigheid van de ontvanger nog verder worden geprikkeld. Zodat de ontvanger bijna niet anders kan dan de mail openen. Verder geldt ook voor de snippet dat je kunt experimenteren met symbolen of personalisatie.

4. Tijdstip en dag
Menig marketinggoeroe beweert dat mailen op zondag een hogere open ratio oplevert dan mailen op andere dagen in de week. Dit geldt waarschijnlijk voor de B2C-markt, want het is lastig voor te stellen dat de B2B-doelgroep op zondag zijn laptop openklapt. Tijdstip en dag van verzending kan dus zeker de hoogte van je open ratio bepalen, maar houd rekening met wie je mailt.

Content van de e-mail

Naast de inboxvelden is ook de content van je mail bepalend voor je open ratio. Het gaat in dit geval om alles wat in het leesvenster direct zichtbaar is. Houd daarom bij de opmaak van je mail rekening met de volgende zaken:

blog_2
blog_2

5. Voorbeeldvenster
Nog voordat de ontvangers van je mail besluiten deze te openen, is vaak al een deel van de content zichtbaar in het voorbeeldvenster van het mailprogramma. Zorg er dus voor dat je belangrijkste content direct zichtbaar is en stop geen cliffhangers onder de vouw van je mail.

6. Opvallende kop
Zorg voor een kop die aansluit op je onderwerpregel en snippet en die direct duidelijk maakt wat voor boeiende content de mail bevat. Een kop die totaal afwijkt van de onderwerpregel en snippet kan tot verwarring leiden bij de lezer en ervoor zorgen dat de mail toch ongeopend in de prullenbak verdwijnt.

7. Knop
Gebruik een heldere call-to-action (CTA) knop. Zoals Snoopy altijd meent dat chocoladekoekjes om hem roepen, zou je bij een CTA-knop een beetje datzelfde gevoel moeten hebben. Een goede CTA is opvallend en nodigt uit tot klikken. Experimenteer daarom met CTA-knoppen in afwijkende kleuren en met verschillende teksten.

8. Vouw
De vouw begint waar je voorbeeldvenster eindigt. Alles wat zichtbaar is, ligt boven deze vouw. Daarin stop je de belangrijkste content en je CTA. Zo doe je het maximale om de ontvanger te verleiden om je mail te openen. Natuurlijk moet je niet de complete content van je mail boven de vouw proppen. Probeer met inhoud en design duidelijk te maken dat er verderop in de mail ook heel boeiende zaken te vinden zijn.

Waar heb je geen invloed op?

De open ratio is op een hoop manieren te beïnvloeden. Er zijn echter toch een aantal elementen waar je niets tot weinig aan kunt doen. Hoewel je je hierin zult moeten berusten, is het toch goed er wel van op de hoogte te zijn.

1. De e-mailclient van de ontvanger
Niet alle e-mailclients downloaden standaard afbeeldingen. Apple Mail doet dit bijvoorbeeld wel, maar Outlook weer niet. Als een groot deel van jouw doelgroep hun mail bekijkt op een iPhone of iPad, dan zul je waarschijnlijk een gemiddeld hogere open ratio hebben.

Als marketeer kun je niet veel invloed uitoefenen op het type apparaat dat je lezers gebruiken. Alhoewel: je kunt overwegen om je lezers een iPad of iPhone cadeau te doen. Mocht dit op financiële bezwaren stuiten, dan is sleutelen aan je onderwerpregel minder begrotelijk.

2. Het soort apparaat waarmee de ontvanger opent
Volgens recent onderzoek van zowel
Litmus als Experian blijft het aantal opens op mobiel stijgen én zijn mobiele ontvangers eerder geneigd een mail te openen dan desktopontvangers.

3. Je doelgroep en branche
Volgens de
DDMA benchmark verschilt de gemiddelde open ratio sterk per branche. Zo ligt de gemiddelde open ratio in de branche Energy & Natural Resources op 49,1% en in de branche Telecom op 37,9%.

4. De grootte van je lijst
Naarmate je meer mensen mailt, daalt het aantal dat opent. Bij een lijst met 500 – 1000 adressen is de open ratio volgens de DDMA gemiddeld 41,3%. Bij een lijst van > 250.000 adressen daalt die naar 21%.

En nu?

Test en experimenteer is opnieuw het devies. Maak een plan om de verschillende onderdelen die de open ratio bepalen voor jouw doelgroep te testen. Om je te helpen hebben wij een visueel overzicht van alle acht onderdelen gemaakt. Bekijk hier het overzicht.

Meer over de open ratio?

Download dan het gratis white paper
“Tips om je open ratio te verbeteren”.

...

Verder lezen over Email Marketing

5 tips over nieuwsbrieven versturen van Mindstream

Hoe zorg je dat mensen jouw nieuwsbrief niet alleen willen ontvangen, maar ook openen? Tijdens HubSpot GROW gaf Mindstream daar antwoord op.

E-mail12.11.2024

5 tips over nieuwsbrieven versturen van Mindstream

Booking.com heeft een haat-liefde-verhouding met AI

Booking.com is deze week groot in het nieuws: het reisplatform heeft te maken met een toename van het aantal oplichtingszaken tot 900 %.

Artificial Intelligence23.06.2024

Booking.com heeft een haat-liefde-verhouding met AI

​Nieuwsbrieven: heb je daar anno 2023 nog wat aan?

Het klinkt altijd als iets wat nog uit de tijd komt van de doorstuurmail en de ecard, en dat komt het ook: de nieuwsbrief. Waar doorstuurmails en ecards echter plaats hebben gemaakt voor phishing en appjes, is de nieuwsb...

Online13.10.2023

​Nieuwsbrieven: heb je daar anno 2023 nog wat aan?

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

De afgelopen dagen was het druk in Boston, want Hubspot hield zijn jaarlijkse bijeenkomst Inbound 2023. AI voerde, mede door aankondigingen van het bedrijf, de boventoon, maar er waren ook veel leuke, inspirerende en amb...

Marketing08.09.2023

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

​5 nieuwe KPI’s voor jouw e-mail marketing strategie

We zaten er al een tijdje op te wachten maar de eerste resultaten zijn binnen. De nieuwe privacy feature MPP van Apple heeft heel wat teweeg gebracht in de e-mail marketing wereld. Sinds de lancering van de privacy featu...

E-mail05.04.2023

​5 nieuwe KPI’s voor jouw e-mail marketing strategie

​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Wireless Services B.V., bestaande uit een hoogwaardig SMS-platform en Eazy, een toonaangevend omnichannel communicatieplatform dat consistente klantinteractie mogelijk maakt via...

Marketing21.03.2023

​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Omnichannel messagingdienst om conversational commerce, marketing en klantenservice te verbeteren
Dit zijn de finalisten van de Beste Brabantse Marketeer van 2022

Op woensdag 19 april 2023 is het zo ver. Dan worden de winnaars van de verkiezing van de Beste Brabantse Marketeer van 2022 bekendgemaakt. De uitreiking zal plaatsvinden in het Parktheater Eindhoven. Na twee spannende we...

Marketing10.03.2023

Dit zijn de finalisten van de Beste Brabantse Marketeer van 2022

​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Sooqr B.V., een platform dat online retailconversies verhoogt en zo een hogere omzet realiseert. Dat doen zij met behulp van gepersonaliseerde onsite search, productaanbevelingen...

Marketing09.03.2023

​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Conversieverhogende technologie om e-commerce aanbod te verbeteren

Verder lezen over Spotler

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

OBI4wan, Spotler Nederland en Squeezely integreren hun operationele bedrijfsvoering en gaan verder als één organisatie onder de naam Spotler NL. Alle drie de bedrijven zijn al geruime tijd onderdeel van de Spotler Grou...

Marketing06.03.2024

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

Spotler Group neemt ook Shopping Minds over

De Spotler Group blijft investeren in gepersonaliseerde e-commerce en kondigt de overname aan van Shopping Minds B.V., een cloud customer data platform dat is gebouwd om marketeers beter inzicht en gerichte omnichannel w...

E-mail02.08.2023

Spotler Group neemt ook Shopping Minds over

en blijft uitbreiden als Commerce Experience Platform
​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Wireless Services B.V., bestaande uit een hoogwaardig SMS-platform en Eazy, een toonaangevend omnichannel communicatieplatform dat consistente klantinteractie mogelijk maakt via...

Marketing21.03.2023

​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Omnichannel messagingdienst om conversational commerce, marketing en klantenservice te verbeteren
​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Sooqr B.V., een platform dat online retailconversies verhoogt en zo een hogere omzet realiseert. Dat doen zij met behulp van gepersonaliseerde onsite search, productaanbevelingen...

Marketing09.03.2023

​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Conversieverhogende technologie om e-commerce aanbod te verbeteren
Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei

Spotler Group, een snelgroeiende Europese leverancier van marketingtechnologie, kondigt de afronding aan van een financieringsronde van €30 miljoen, opgehaald onder nieuwe en bestaande aandeelhouders. Na de overname en...

Marketing15.12.2022

Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei

​Nieuw: het Nationaal E-mail Onderzoek 2021

Met trots presenteert Spotler alweer de achtste editie van het Nationaal Email Onderzoek! Het onderzoek laat een compleet beeld zien van het Nederlandse e-mail gebruik en omgang met social media. Daarnaast laat Spotler...

E-mail05.10.2021

​Nieuw: het Nationaal E-mail Onderzoek 2021

advertorial
​Spotler Group neemt Customer Data Platform (CDP) Squeezely over

De Spotler Group maakt vandaag bekend verheugd te zijn met het verwelkomen van Squeezely in haar groeiende portfolio van gelijkgestemde marketingtechnologiebedrijven. Met meer dan 100 e-commerce klanten heeft Squeezely h...

Marketing02.08.2021

​Spotler Group neemt Customer Data Platform (CDP) Squeezely over

Stappenplan voor automatische e-mail campagnes

Je snapt de definitie van e‑mail marketing automation en je wilt er ook liever vandaag dan morgen mee aan de slag. Maar waar moet je beginnen? Door termen als triggers, leadscoring, campagnes met verschillende mailings...

E-mail31.05.2021

Stappenplan voor automatische e-mail campagnes

advertorial