De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
De laatste jaren zijn zowel consumenten als bedrijven steeds afhankelijker geworden van technologie. De digitale wereld ontwikkelt zich razendsnel. In 2012 had ongeveer de helft van de Nederlandse bevolking een smartphone. Nu is dat aantal gegroeid tot bijna driekwart van de Nederlanders (
Het Nationaal E-mail Onderzoek 2014) en dat vraagt om veranderingen in het bedrijfsleven. Hoe zorg je ervoor dat de marketingafdeling zich blijft ontwikkelen en inspeelt op de digitale mogelijkheden en de steeds veranderende wensen van klanten? Met moderne marketingtools en technologieën die ervoor zorgen dat de klant nog vollediger bediend wordt en betrokken raakt bij de organisatie waardoor de klantbeleving verbetert. Dit wordt de rol van een Chief Marketing Technologist.
Marketing vs. Technologie
Een Chief Marketing Technologist legt een brug tussen de CMO’s (Chief Marketing Officers) en CIO’s (Chief Information Officers) en helpt marketeers navigeren in de wereld van de digitale marketing. Natuurlijk is het afhankelijk van de grootte en kapitaalkracht van en bedrijf en de producten of diensten die een bedrijf levert of dit te realiseren is. En misschien zijn er nog wel meer afhankelijkheden te bedenken, maar het is goed om hierbij stil te staan. Want marketingtechnologen worden nu en in de toekomst steeds belangrijker voor een marketingteam. De wereld verandert namelijk snel en het is haast onmogelijk om alles bij te houden en te begrijpen. Daarom is het van groot belang om personen (intern of extern) bij de organisatie te betrekken die de technologieën begrijpen die nodig zijn om de marketingstrategieën uit te voeren en die op deze manier een betere klantervaring –en dus meer omzet en winst- creëren.
Wat je nu nog bij veel bedrijven ziet, is dat technologie en marketing van elkaar gescheiden zijn. Terwijl het juist ook belangrijk is als je namens het bedrijf reclame maakt en uitingen doet waaruit blijkt dat je weet waar je het over hebt en de (potentiële) klant ook dat gevoel krijgt. Als je de technologie weet te vertalen naar een begrijpbare boodschap via je marketingstrategie, wordt het voor de klant ook allemaal een stukje duidelijker en wordt de relatie alleen maar beter.
Inbound Marketing
Inmiddels zijn steeds meer bedrijven zich gaan richten op inbound marketing. Inbound marketing is erop gericht dat mensen zelf op zoek gaan naar oplossingen voor hun probleem op het moment dat zij daar behoefte aan hebben. Daarbij is het belangrijk dat je de juiste mensen via de content die jij biedt naar jou toe leidt en hen begeleidt in hun customer of buyer journey. Belangrijk hierbij is dat je content en marketingkanalen op elkaar zijn afgestemd. Door de juiste informatie over je (potentiële) klant vast te leggen, kun je hen op de juiste momenten, via de juiste kanalen met de juiste content van de informatie voorzien waarnaar zij op zoek zijn. Je moet onder andere nadenken over de juiste zoekwoorden, social media, blogs en e-books. Door inbound marketing technologieën toe te passen, krijg je nog meer grip op bedrijfsprocessen, leadmanagement en -scoring en het opbouwen van de juiste klantprofielen. Technische kennis hierbij is eigenlijk onmisbaar. De Chief Marketing Technologist kan dit proces begeleiden en beïnvloeden, maar zich ook richten op overige marketingstrategieën en -uitingen.
De rol van mobiel
Daarnaast zou de aandacht van de marketingtechnoloog moeten liggen bij nieuwe technologieën die binnen de organisatie toegepast moeten worden. Bijvoorbeeld een responsive website, die op een mobiel net zo goed te lezen en te gebruiken is als op een computer (zoals de website van Dutch Cowboys zelf). En als je website responsive wordt, dan moet je nieuwsbrief dat ook zijn. We weten allemaal dat het overgrote deel van de mensen, jong en oud, ook mobiele gebruikers zijn. De doelgroep verwacht op een gegeven moment ook dat bepaalde technologieën toegepast worden. De Chief Marketing Technologist zou dit meer moeten sturen. Wat je nu nog ziet, is dat eigenlijk nog weinig bedrijven (waaronder ook grote bedrijven) nog geen responsive website hebben en geen responsive nieuwsbrieven sturen. Deze bedrijven zijn soms nog bezig met hun social media-strategie, maar de ontwikkelingen gaan verder en investeringen zijn in de marketingwereld nou eenmaal nodig om mee te kunnen komen in de digitale wereld.
Conclusie
Er staat nog veel te gebeuren voor bedrijven. Een marketingtechnoloog is pas een begin, maar kan wel een hele belangrijke aanzet geven binnen organisaties om marketing en technologie verder te versmelten. Slimme
geautomatiseerde marketing zorgt er immers voor dat de technologie voor je werkt, je minder tijd kwijt bent aan systemen en meer tijd kunt besteden aan creativiteit en strategie. De Chief Marketing Technologist kan hiervoor zorgen.
Verder lezen over Email Marketing
Artificial Intelligence23.06.2024
Booking.com heeft een haat-liefde-verhouding met AI
Online13.10.2023
Nieuwsbrieven: heb je daar anno 2023 nog wat aan?
Marketing08.09.2023
10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023
E-mail05.04.2023
5 nieuwe KPI’s voor jouw e-mail marketing strategie
Marketing21.03.2023
Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over
Omnichannel messagingdienst om conversational commerce, marketing en klantenservice te verbeterenMarketing10.03.2023
Dit zijn de finalisten van de Beste Brabantse Marketeer van 2022
Marketing09.03.2023
Spotler Group neemt Sooqr B.V. over
Conversieverhogende technologie om e-commerce aanbod te verbeterenMarketing15.12.2022
Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei
Verder lezen over Spotler
Marketing06.03.2024
OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie
E-mail02.08.2023
Spotler Group neemt ook Shopping Minds over
en blijft uitbreiden als Commerce Experience PlatformMarketing21.03.2023
Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over
Omnichannel messagingdienst om conversational commerce, marketing en klantenservice te verbeterenMarketing09.03.2023
Spotler Group neemt Sooqr B.V. over
Conversieverhogende technologie om e-commerce aanbod te verbeterenMarketing15.12.2022
Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei
E-mail05.10.2021
Nieuw: het Nationaal E-mail Onderzoek 2021
advertorialMarketing02.08.2021
Spotler Group neemt Customer Data Platform (CDP) Squeezely over
E-mail31.05.2021