E-mail03.03.2016

​Het beste resultaat met A/B testen in e-mail nieuwsbrieven


Met een A/B test krijg je informatie over het effect van een A-variant en een B-variant. En je kunt het zo gek niet verzinnen of ’t valt te testen. Er zijn zelfs A/B testen opgezet om het effect van verschillende lettertypes te testen, om te kijken of een call-to-action met ‘mijn aanbieding’ beter scoorde dan ‘uw aanbieding’ et cetera. Soms worden kleine verschillen getest, soms grote. Maar om het overzichtelijk te houden, geven we je in dit artikel enkele handige weetjes.

Starten met A/B testen

Als alles valt te testen, waar moet je dan starten? Het meest eenvoudig is om te starten vanuit de mailingstatistieken. Bijvoorbeeld: als je open ratio achterblijft, begin dan met een A/B test op onderwerpregel of snippet. Om het voor je op te sommen:

A/B test op open ratio: maak verschillende onderwerpregels, snippets en denk aan verschillen in lay-out.

A/B test op doorklikratio: maak verschillende call-to-actions, maak copyvarianten, speel met verschillen in afbeeldingen en denk ook hier aan de lay-out.

A/B test op conversie: maak verschillende call-to-actions, maak copyvarianten, speel met verschillen in afbeeldingen en denk ook hier aan de lay-out.

Zoals je leest, kun je voor de doorklikratio en de conversie het beste verschillende call-to-actions testen. Daarna volgen testen op copy, afbeeldingen en lay-out. Test je verschillende onderwerpregels dan zie je het effect van je test vooral terug in de open ratio.

Ook landingpagina’s kun je testen

A/B testen worden veel ingezet voor het testen van het effect van e-mailings, maar ook landingpagina’s kun je prima onderwerpen aan een A/B test.

Wanneer is een A/B test geslaagd?

Een A/B test is geslaagd als de test aan twee voorwaarden voldoet:

1. De A/B test moet statistisch significant zijn. Dit is een begrip uit de kansberekening. Het uitrekenen ervan helpt om te bepalen of een A/B test betrouwbaar is of op toeval berust. Meer hierover in ons white paper “Meer rendement met A/B testen”.
2. De mailingresultaten na de verzending aan de rest van het bestand moeten niet al te veel afwijken van het testresultaat.

De tweede voorwaarde is eigenlijk heel eenvoudig.

Eén: als je A/B test als winnaar variant A oplevert, dan moet dat ook de winnaar zijn na verzending aan de rest van het bestand. Statistische significantie biedt hiervoor de beste garantie.

Twee: als je A/B test een significante winnaar laat zien met -bijvoorbeeld- een open ratio van 28% dan is het goed mogelijk dat het uiteindelijk resultaat uitkomt op 26% of 29%. Een exacte match moet je niet verwachten, maar wel een getal dat in de buurt komt van het testresultaat. Maar let wel op de omstandigheden. Als je A/B test op maandagochtend 07.00 uur plaatsvindt, verstuur de winnaar van de test dan niet aan de rest van je bestand op donderdagavond 23.00 uur. De omstandigheden zijn dan niet hetzelfde.

Bij een geslaagde test probeer je deze omstandigheden zoveel mogelijk gelijk te houden. Zeker als het verzendmoment geen onderdeel van je test is.

7 testelementen

De volgende elementen van een e-mail nieuwsbrief worden het meest getest.

  1. Onderwerpregels
  2. Snippet
  3. Copy
  4. Call-to-action
  5. Beeldmateriaal
  6. Template
  7. Database
voorbeeld testelementen
voorbeeld testelementen

Alles weten over A/B testen?

Alles wat in dit artikel staat, wordt uitgebreid beschreven in ons white paper “Meer rendement met A/B testen”. Hierin vind je praktische tips, inclusief een checklist, om het beste resultaat uit je e-mail nieuwsbrief te halen.

Mark van den Berg

Mark van den Berg is bij Spotler (ontstaan na het samengaan van de bedrijven Blinker en MailPlus) verantwoordelijk voor het marketing- en partnerkanaal. Hij schrijft voor DutchCowboys voornamelijk blogs op het gebied van e-mail marketing, marketing automation en inbound marketing. Zowel strategische visie artikelen als operationele tips & tricks komen hierbij aan bod.

...

Verder lezen over Email Marketing

5 tips over nieuwsbrieven versturen van Mindstream

Hoe zorg je dat mensen jouw nieuwsbrief niet alleen willen ontvangen, maar ook openen? Tijdens HubSpot GROW gaf Mindstream daar antwoord op.

E-mail12.11.2024

5 tips over nieuwsbrieven versturen van Mindstream

Booking.com heeft een haat-liefde-verhouding met AI

Booking.com is deze week groot in het nieuws: het reisplatform heeft te maken met een toename van het aantal oplichtingszaken tot 900 %.

Artificial Intelligence23.06.2024

Booking.com heeft een haat-liefde-verhouding met AI

​Nieuwsbrieven: heb je daar anno 2023 nog wat aan?

Het klinkt altijd als iets wat nog uit de tijd komt van de doorstuurmail en de ecard, en dat komt het ook: de nieuwsbrief. Waar doorstuurmails en ecards echter plaats hebben gemaakt voor phishing en appjes, is de nieuwsb...

Online13.10.2023

​Nieuwsbrieven: heb je daar anno 2023 nog wat aan?

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

De afgelopen dagen was het druk in Boston, want Hubspot hield zijn jaarlijkse bijeenkomst Inbound 2023. AI voerde, mede door aankondigingen van het bedrijf, de boventoon, maar er waren ook veel leuke, inspirerende en amb...

Marketing08.09.2023

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

​5 nieuwe KPI’s voor jouw e-mail marketing strategie

We zaten er al een tijdje op te wachten maar de eerste resultaten zijn binnen. De nieuwe privacy feature MPP van Apple heeft heel wat teweeg gebracht in de e-mail marketing wereld. Sinds de lancering van de privacy featu...

E-mail05.04.2023

​5 nieuwe KPI’s voor jouw e-mail marketing strategie

​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Wireless Services B.V., bestaande uit een hoogwaardig SMS-platform en Eazy, een toonaangevend omnichannel communicatieplatform dat consistente klantinteractie mogelijk maakt via...

Marketing21.03.2023

​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Omnichannel messagingdienst om conversational commerce, marketing en klantenservice te verbeteren
Dit zijn de finalisten van de Beste Brabantse Marketeer van 2022

Op woensdag 19 april 2023 is het zo ver. Dan worden de winnaars van de verkiezing van de Beste Brabantse Marketeer van 2022 bekendgemaakt. De uitreiking zal plaatsvinden in het Parktheater Eindhoven. Na twee spannende we...

Marketing10.03.2023

Dit zijn de finalisten van de Beste Brabantse Marketeer van 2022

​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Sooqr B.V., een platform dat online retailconversies verhoogt en zo een hogere omzet realiseert. Dat doen zij met behulp van gepersonaliseerde onsite search, productaanbevelingen...

Marketing09.03.2023

​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Conversieverhogende technologie om e-commerce aanbod te verbeteren

Verder lezen over Spotler

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

OBI4wan, Spotler Nederland en Squeezely integreren hun operationele bedrijfsvoering en gaan verder als één organisatie onder de naam Spotler NL. Alle drie de bedrijven zijn al geruime tijd onderdeel van de Spotler Grou...

Marketing06.03.2024

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

Spotler Group neemt ook Shopping Minds over

De Spotler Group blijft investeren in gepersonaliseerde e-commerce en kondigt de overname aan van Shopping Minds B.V., een cloud customer data platform dat is gebouwd om marketeers beter inzicht en gerichte omnichannel w...

E-mail02.08.2023

Spotler Group neemt ook Shopping Minds over

en blijft uitbreiden als Commerce Experience Platform
​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Wireless Services B.V., bestaande uit een hoogwaardig SMS-platform en Eazy, een toonaangevend omnichannel communicatieplatform dat consistente klantinteractie mogelijk maakt via...

Marketing21.03.2023

​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Omnichannel messagingdienst om conversational commerce, marketing en klantenservice te verbeteren
​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Sooqr B.V., een platform dat online retailconversies verhoogt en zo een hogere omzet realiseert. Dat doen zij met behulp van gepersonaliseerde onsite search, productaanbevelingen...

Marketing09.03.2023

​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Conversieverhogende technologie om e-commerce aanbod te verbeteren
Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei

Spotler Group, een snelgroeiende Europese leverancier van marketingtechnologie, kondigt de afronding aan van een financieringsronde van €30 miljoen, opgehaald onder nieuwe en bestaande aandeelhouders. Na de overname en...

Marketing15.12.2022

Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei

​Nieuw: het Nationaal E-mail Onderzoek 2021

Met trots presenteert Spotler alweer de achtste editie van het Nationaal Email Onderzoek! Het onderzoek laat een compleet beeld zien van het Nederlandse e-mail gebruik en omgang met social media. Daarnaast laat Spotler...

E-mail05.10.2021

​Nieuw: het Nationaal E-mail Onderzoek 2021

advertorial
​Spotler Group neemt Customer Data Platform (CDP) Squeezely over

De Spotler Group maakt vandaag bekend verheugd te zijn met het verwelkomen van Squeezely in haar groeiende portfolio van gelijkgestemde marketingtechnologiebedrijven. Met meer dan 100 e-commerce klanten heeft Squeezely h...

Marketing02.08.2021

​Spotler Group neemt Customer Data Platform (CDP) Squeezely over

Stappenplan voor automatische e-mail campagnes

Je snapt de definitie van e‑mail marketing automation en je wilt er ook liever vandaag dan morgen mee aan de slag. Maar waar moet je beginnen? Door termen als triggers, leadscoring, campagnes met verschillende mailings...

E-mail31.05.2021

Stappenplan voor automatische e-mail campagnes

advertorial