Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
Je mailing is de digitale deur uit. Veertig procent van je ontvangers opent. Maar dan volgt de volgende hobbel. Klikken ze ook? Dat hangt af van verschillende factoren. Eén ding is zeker: een ontvanger die niet geboeid is door wat je te melden hebt, haakt af en zal op geen enkele link klikken. En dat is voor veel organisaties juist waar het verzenden van een mailing om draait.
Een helder beeld van wie écht geïnteresseerd is in je mailing is dus belangrijk. Het cijfer dat hier iets over zegt, is de klikratio. Hieronder vertel ik wat de klikratio is, hoe je ‘m berekent en ik geef je drie tips om tot de klikratio te verbeteren.
Het begrip: klikratio
Alle kliks op jouw afbeeldinglinks, tekstlinks en CTA’s tellen mee voor de klikratio. Deze ratio bepaalt voor een deel het succes van je mailing. De klikratio geeft aan in hoeverre jouw doelgroep echt geboeid is door je content. Immers: nemen zij de moeite om de mailing niet alleen te lezen, maar ook een vervolgstap te ondernemen.
Hoe bereken je de klikratio?
De klikratio omvat het aantal ontvangers dat jouw mail opent én dat doorklikt. Het is een percentage dat op de volgende manier tot stand komt:
Zoals je hierboven ziet, worden voor het berekenen van de klikratio alle kliks meegenomen. Dit betekent natuurlijk niet dat elke klik dezelfde waarde vertegenwoordigt. De kans is groot dat je een conversieklik zwaarder wilt laten wegen dan een klik op een andere link. Daarom is het verstandig om je links, en dan met name je conversielinks, secuur te definiëren.
En verwacht geen klikratio’s van 80%. De Nationale E-mail Benchmark van de DDMA maakt duidelijk dat de gemiddelde klikratio op 16,4% ligt. Zit je daar enigszins bij in de buurt, dan zit je goed. Natuurlijk kun je ook altijd kijken naar het gemiddelde van je eigen mailings. Dat gemiddelde is een betrouwbare voorspeller van het effect van je mailing en de mate waarin je ontvangers geboeid blijven door je boodschap. Mocht je klikratio een neerwaartse trend laten zien, dan is er werk aan de winkel. Om je op weg te helpen, volgen hieronder drie belangrijke klikratio-verbeteraars.
Tip 1: Sluit aan op je doelgroep
Dit is een wetmatigheid in marketingland: hoe beter je aansluit op je doelgroep des te meer je doelgroep je zal waarderen. En in e-mail marketing zie je deze waardering voor een belangrijk deel terug in het klikgedrag.
Alle mailings die direct aansluiten op de ontvanger, op het juiste moment in de inbox arriveren en de juiste content bevatten, scoren goed. Bekende voorbeelden zijn: welkomstcampagnes, verjaardagscampagnes of verlaten winkelwagencampagnes.
Als voorbeeld de ratio’s van welkomstmails:
- Een fabrikant van fietsen (producent): open ratio 78% en klikratio 30%
- Een franchiseorganisatie in bloemen, planten en tuinartikelen (retail): open ratio 72% en klikratio 45%
- Een webshop in cosmetica (e-commerce): open ratio 78% en klikratio 48%
Open ratio’s van welkomstmails liggen vaak boven de 75% en klikratio’s boven de 30%. Met reguliere mailings haal je vaak niet van deze hoge scores. De benchmark van de DDMA geeft immers een gemiddelde klikratio van 16,4%. Wil je dus echt scoren en hogere klikratio’s realiseren, dan is segmentatie the way to go.
Tip 2: Maak je mailings optimaal scanbaar
Check elke mailing op het volgende:
- Zijn de teksten niet te lang?
- Sluit de inhoud aan op de onderwerpregel?
- Is de mailing goed scanbaar door het gebruik van koppen?
Een voorbeeld van Eneco:
Als je alle lopende tekst weghaalt, dan heb je nog steeds de volgende informatie:
Afzender: Eneco
Kop 1 & onderwerpregel: Bent u tevreden over uw energiecontract?
Afbeeldingstekst 1: Ik krijg een aanbod dat flink goedkoper lijkt, maar is dat zo?
Afbeeldingstekst 2: Doe de dubbelcheck, dan weet u het zeker!
Kop 2: Of heeft u weleens twijfels?
Call-to-action: Vraag het Eneco en weet het zeker
En zeg nou zelf: dit leest toch als een volledig verhaal. Voor de belangrijkste boodschap is de lopende tekst niet noodzakelijk. Deze check staat ook wel bekend als de 8 seconderegel. Je publiek gunt je vaak niet meer tijd. In die 8 seconden moet je boodschap helder zijn.
Voor je klikratio is het handig als je die scanbaarheid maximaal ondersteunt. Zet -zoals hierboven- alle scanbare informatie uit je mailing onder elkaar en bepaal of je een heldere boodschap overhoudt. Kortom, begrijp je binnen 8 seconden wat Eneco communiceert?
Tip 3: Extra aandacht voor de CTA-button
De meest opvallende link in je mailing is de CTA-button of call-to-action knop. Wil je je klikratio verhogen, dan is een opvallende knop belangrijk. Kijk maar eens naar de mailing van Litmus:
De CTA-button speelt een belangrijke rol in het scanbaar maken van je mailing en beschrijft altijd het doel van je mailing. Bij Litmus willen ze graag dat je doorklikt naar de informatiepagina over media query’s in Gmail. Dit conversiedoel is direct duidelijk door de knalgroene CTA-button.
Een goede CTA-button valt op door het kleurcontrast met andere onderdelen van je mailing, past goed in de kijkroute van lezers, bevat actieve en aantrekkelijke tekst en is finger friendly voor mobiele lezers.
Meer tips?
Ben je nieuwsgierig geworden naar meer tips om je klikratio te verbeteren? Download dan het white paper Tips om je klikratio te verbeteren. Dit document geeft veel meer achtergrondinformatie over de klikratio. Denk aan: verschillen tussen CTO en CTR, verschillen tussen trackable links, conversielinks en -bijvoorbeeld- de afmeldlink en profielwijzigenlink. En niet te vergeten: het white paper geeft meer tips om je klikratio te verbeteren.
Nieuwsgierig? Download Tips om je klikratio te verbeteren.
Deze blogpost is geschreven in samenwerking met Hendrik Westerhuis.
Verder lezen over Email Marketing
E-mail12.11.2024
5 tips over nieuwsbrieven versturen van Mindstream
Artificial Intelligence23.06.2024
Booking.com heeft een haat-liefde-verhouding met AI
Online13.10.2023
Nieuwsbrieven: heb je daar anno 2023 nog wat aan?
Marketing08.09.2023
10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023
E-mail05.04.2023
5 nieuwe KPI’s voor jouw e-mail marketing strategie
Marketing21.03.2023
Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over
Omnichannel messagingdienst om conversational commerce, marketing en klantenservice te verbeterenMarketing10.03.2023
Dit zijn de finalisten van de Beste Brabantse Marketeer van 2022
Marketing09.03.2023
Spotler Group neemt Sooqr B.V. over
Conversieverhogende technologie om e-commerce aanbod te verbeterenVerder lezen over Spotler
Marketing06.03.2024
OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie
E-mail02.08.2023
Spotler Group neemt ook Shopping Minds over
en blijft uitbreiden als Commerce Experience PlatformMarketing21.03.2023
Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over
Omnichannel messagingdienst om conversational commerce, marketing en klantenservice te verbeterenMarketing09.03.2023
Spotler Group neemt Sooqr B.V. over
Conversieverhogende technologie om e-commerce aanbod te verbeterenMarketing15.12.2022
Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei
E-mail05.10.2021
Nieuw: het Nationaal E-mail Onderzoek 2021
advertorialMarketing02.08.2021
Spotler Group neemt Customer Data Platform (CDP) Squeezely over
E-mail31.05.2021