Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.
E-mail is killing. Tenminste voor mij wel en ik ben zeker niet de enige. We e-mailen wat af. Een paar dagen je inbox niet goed bijhouden kan soms al genoeg zijn voor de nodige hoeveelheid e-mail frustraties.
We mailen te vaak, te veel en gebruiken ook de .cc waarschijnlijk te makkelijk. Als je in een groot bedrijf werkt waar een e-mail cultuur aanwezig is haalt het helemaal de productiviteit omlaag. Collega’s klakkeloos in de .cc zetten is te simpel. Wat dat betreft zou er een drempel in die optie moeten worden ingebouwd die het .cc-en lastiger maakt. Dat scheelt veel mail, heel veel mail.
Als je uitgever bent heb je nog een ander probleem beter bekend als persberichten al worden we ze tegenwoordig ook wel nieuwsberichten genoemd. Ze ontvangen is prima, zeker als ze relevant zijn. Maar te vaak sta je in een mailinglijst en krijg je ze automatisch, ongeacht of ze passen bij de titels en het soort nieuws dat je publiceert. Gelukkig kijken pr-bureaus en pr-managers van merken steeds vaker zelf ook naar de relevantie. Unsubscribe is definitief en dat wil je ook als verzender zien te voorkomen.
Anyway je mailbox zit bomvol en het kost echt te veel tijd om alles te lezen. Ondanks dat ik al jaren Gmail gebruik blijf ik daarom een soort van haat-liefde relatie houden met het populaire e-mail programma van Big Brother is watching You aka Google. Het programma blinkt voor mij nog steeds niet uit in overzichtelijkheid. Belangrijkste reden dat ik het gebruik is eigenlijk omdat het overal werkt op alle devices waar op welke plek ik ook ben.
Tot zover de dagelijkse frustratie tot zeg maar een maand of 3 geleden. Het moment waarop ik e-mail echt beu begon te worden en op zoek ben gegaan wat ik hier nu eens structureel aan kon gaan doen. Het aantal alternatieven is enorm. Lifehackers hebben 100-en tips maar meestal komen die neer weer een nieuwe e-mail client installeren en dat is juist niet wat ik wil. Evernote en IFTTT werken voor me maar dan in een andere toepassing. Door vooral de comments te lezen was er één tool die regelmatig terug kwam en waar iedereen enthousiast van werd, Sanebox. Bizar is dat Leon Krijnen dat al 1.5 jaar geleden schreef ‘Sanebox is mijn drakendoder’.
Sanebox is echt geweldig. Het analyseert je mail, je mailgedrag en selecteert voor jou de mails die belangrijk zijn. Daarbij laat het mij regelmatig in m’n Sanelater kijken en wil dat ik hem leer te selecteren. Natuurlijk komen er wel eens mail in een box terecht die beter in je inbox had kunnen ontvangen maar ook deze zijn te sturen. Sanebox laat zich gezien de mogelijkheden moeilijk beschrijven want het programma biedt heel veel opties. Het beste is het gewoon te downloaden en zelf te ervaren. Je kunt het gratis downloaden en 2 weken uitproberen. Ik heb inmiddels een betaalde versie. GMail was killing.
Verder lezen over Gmail
Cybercrime26.06.2024
Waarom verstuurt Google weer account- en inloglinks in mails?
Online12.06.2024
BIMI: zo weet je straks dat het echt de politie is die je mailt
Online03.04.2024
Altijd online voor je werk? Steeds meer landen tegen altijd online
Online22.02.2024
Google onthult na teasen nieuwe loginpagina: amper anders
Online28.11.2023
Pas op: Google gaat je inactieve Google-account verwijderen
Online06.09.2023
Er komen nog geen extra EU-eisen voor Gmail, Edge en Bing
Maar Google, Microsoft en Apple gaan niet vrijuitE-mail24.08.2023
Google wil niet dat je e-mail zomaar doorstuurt
Online28.04.2023