Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
Waarom zou je een WhatsApp-button opnemen in je mailing? Welke kansen biedt zo’n button voor e-mail marketing? En niet onbelangrijk: waar moet je rekening mee houden als je een WhatsApp-button toevoegt aan je berichten? Drie vragen die wij graag beantwoorden.
WhatsApp: de belangrijkste functies
Zoals bekend, zijn de belangrijkste functies van dit instant messaging platform:
- 1-op-1-chat
- Het beheren van een groepschat
- Het versturen van berichten naar een verzendlijst
WhatsApp is door deze functionaliteiten enorm succesvol: 1 miljard maandelijkse gebruikers en 42 miljard berichten per dag. Het Nationaal E-mail Onderzoek 2015 concludeerde dat Nederland ontwaakt met WhatsApp en niet meer met e-mail.
WhatsApp: kansen voor e-mail marketing
Dit biedt kansen voor e-mail marketing. WhatsApp wordt meer dan alleen het versturen van privéberichten naar familie en vrienden. Het is zonde als je -als e-mail marketeer- de voordelen van WhatsApp laat liggen. WhatsApp heeft voor e-mail marketing drie belangrijke voordelen:
- Snel mobiel kanaal op smartphone
- Eenvoudig betrekken van geïnteresseerden
- Nieuwe snippets in WhatsApp inclusief afbeeldingen
De 1-op-1-chatfunctie maakt het platform snel, de mobile gerichte benadering is modern en een share via WhatsApp is waardevol: je bericht wordt gedeeld in de inner circle van de lezer.
Voor de volledigheid: je kunt je berichten alleen delen via WhatsApp als je een WhatsApp-button opneemt in je berichten. Het icoon van WhatsApp is alom bekend. Het is wel mooi als je de button aanpast aan de huisstijl van je mailing. Een voorbeeld van Ziggo:
Het voorbeeld van Ziggo is bijzonder goed gekozen: het is een share met een persoonlijk tintje en dat past natuurlijk goed bij WhatsApp. Vraag is alleen nog: waar moet je opletten als je WhatsApp wilt toevoegen aan je mailings?
WhatsApp: het opstellen van het bericht
Let op de volgende vier punten:
1. WhatsApp is mobile gericht, maar mailings worden op meerdere devices gelezen.
Houd rekening met dit verschil. Zo kun je ervoor kiezen om de WhatsApp-button alleen te tonen in de mobiele versie van je template en niet in je desktopversie. Je template moet dan wel responsive zijn.
2. Richt een landingspagina in voor lezers die willen sharen, maar geen WhatsApp hebben.
Ondanks de enorme populariteit van WhatsApp is het verstandig om in je mailing rekening te houden met lezers die geen WhatsApp hebben gedownload. Zorg ervoor dat deze lezers op de volgende landingspagina uitkomen:
Natuurlijk kun je het bericht op deze pagina aanpassen, maar laat wel de linkjes naar de Apple Store en Google Play staan. En ook hier: maak de pagina op in je eigen huisstijl.
3. Besteed aandacht aan de open graph data van de link die je deelt, zodat WhatsApp een mooie en volledige snippet kan maken.
De titel, omschrijving, url en afbeelding kun je eenvoudig instellen door open graphdata toe te voegen aan de broncode van je pagina. Hoe je dit precies doet, lees je in het open graph protocol: http://ogp.me . Wees wel zo verstandig om jezelf een testberichtje te sturen. Afbeeldingen op landingspagina’s zijn immers groter en het is goed om te testen wat ervan de afbeelding overblijft als WhatsApp deze inlaadt.
4. Stel een creatieve standaardtekst op waar de zender niets meer aan hoeft te doen.
Stel: je hebt een reservering gemaakt in je favoriete restaurant. Hoe handig is het als je deze reservering direct kunt delen met de persoon die je mee uit eten neemt? Via WhatsApp kan dat allemaal.
Maar let dan wel goed op je bericht. Schrijf natuurlijk nooit: dank voor uw reservering. Zo’n bericht is slecht deelbaar. Veel beter: ga je vanavond met mij mee naar De Pollepel? Pas dan maak je gebruik van de kracht van WhatsApp.
Bij Ziggo hebben ze dat uitstekend begrepen met: Wil je mijn Valentijn zijn?
WhatsApp: toekomst
Een bedrijfsmatige inzet van WhatsApp heeft zeker toekomst. In het artikel De toekomst van WhatsApp en Facebook Messenger staat zo mooi dat wij -de mens- het volstrekt normaal gaan vinden om via een chatvenster ‘direct geld over te maken, een taxi te bestellen, een reservering in een restaurant te maken of de status van een online bestelling na te gaan.’
Laat als e-mail marketeer deze moderne beleving van WhatsApp niet liggen en neem een WhatsApp-button op in je mailings.
Meer weten over e-mail marketing en social media?
Social media en e-mail zijn twee verschillende online kanalen met elk hun eigen kracht. De vraag die Blinker in het ‘Stappenplan: social media in e-mail marketing’ via meerdere praktische stappen beantwoordt is: hoe kunnen social media en e-mail marketing elkaar versterken? Download het stappenplan als je het antwoord wilt weten.
Verder lezen over Email Marketing
E-mail12.11.2024
5 tips over nieuwsbrieven versturen van Mindstream
Artificial Intelligence23.06.2024
Booking.com heeft een haat-liefde-verhouding met AI
Online13.10.2023
Nieuwsbrieven: heb je daar anno 2023 nog wat aan?
Marketing08.09.2023
10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023
E-mail05.04.2023
5 nieuwe KPI’s voor jouw e-mail marketing strategie
Marketing21.03.2023
Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over
Omnichannel messagingdienst om conversational commerce, marketing en klantenservice te verbeterenMarketing10.03.2023
Dit zijn de finalisten van de Beste Brabantse Marketeer van 2022
Marketing09.03.2023
Spotler Group neemt Sooqr B.V. over
Conversieverhogende technologie om e-commerce aanbod te verbeterenVerder lezen over Spotler
Marketing06.03.2024
OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie
E-mail02.08.2023
Spotler Group neemt ook Shopping Minds over
en blijft uitbreiden als Commerce Experience PlatformMarketing21.03.2023
Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over
Omnichannel messagingdienst om conversational commerce, marketing en klantenservice te verbeterenMarketing09.03.2023
Spotler Group neemt Sooqr B.V. over
Conversieverhogende technologie om e-commerce aanbod te verbeterenMarketing15.12.2022
Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei
E-mail05.10.2021
Nieuw: het Nationaal E-mail Onderzoek 2021
advertorialMarketing02.08.2021
Spotler Group neemt Customer Data Platform (CDP) Squeezely over
E-mail31.05.2021
Stappenplan voor automatische e-mail campagnes
advertorialVerder lezen over WhatsApp
Online14.11.2024
In aanloop naar de feestdagen komt Sendcloud met WhatsApp Tracking
Social Media01.11.2024
WhatsApp introduceert een manier om je chats beter te organiseren
Social Media28.10.2024
WhatsApp-kanalen worden weer een stuk makkelijker te bereiken
Social Media13.09.2024
Signal: We gaan helemaal niet in zee met WhatsApp
Online09.09.2024
Dit zijn de apps waarvan je straks berichten kunt lezen in WhatsApp
Social Media20.08.2024
WhatsApp gaat iets doen tegen stalkers
Social Media30.07.2024
Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken
Social Media11.07.2024