E-mail27.07.2016

E-mail marketing: hoe deel je artikelen via WhatsApp?


Waarom zou je een WhatsApp-button opnemen in je mailing? Welke kansen biedt zo’n button voor e-mail marketing? En niet onbelangrijk: waar moet je rekening mee houden als je een WhatsApp-button toevoegt aan je berichten? Drie vragen die wij graag beantwoorden.

WhatsApp: de belangrijkste functies

Zoals bekend, zijn de belangrijkste functies van dit instant messaging platform:

  • 1-op-1-chat
  • Het beheren van een groepschat
  • Het versturen van berichten naar een verzendlijst

WhatsApp is door deze functionaliteiten enorm succesvol: 1 miljard maandelijkse gebruikers en 42 miljard berichten per dag. Het Nationaal E-mail Onderzoek 2015 concludeerde dat Nederland ontwaakt met WhatsApp en niet meer met e-mail.

WhatsApp: kansen voor e-mail marketing

Dit biedt kansen voor e-mail marketing. WhatsApp wordt meer dan alleen het versturen van privéberichten naar familie en vrienden. Het is zonde als je -als e-mail marketeer- de voordelen van WhatsApp laat liggen. WhatsApp heeft voor e-mail marketing drie belangrijke voordelen:

  • Snel mobiel kanaal op smartphone
  • Eenvoudig betrekken van geïnteresseerden
  • Nieuwe snippets in WhatsApp inclusief afbeeldingen

De 1-op-1-chatfunctie maakt het platform snel, de mobile gerichte benadering is modern en een share via WhatsApp is waardevol: je bericht wordt gedeeld in de inner circle van de lezer.

Voor de volledigheid: je kunt je berichten alleen delen via WhatsApp als je een WhatsApp-button opneemt in je berichten. Het icoon van WhatsApp is alom bekend. Het is wel mooi als je de button aanpast aan de huisstijl van je mailing. Een voorbeeld van Ziggo:

<i>Bericht uit een mailing van Ziggo plus de share in WhatsApp</i>\n
Bericht uit een mailing van Ziggo plus de share in WhatsAppn

Het voorbeeld van Ziggo is bijzonder goed gekozen: het is een share met een persoonlijk tintje en dat past natuurlijk goed bij WhatsApp. Vraag is alleen nog: waar moet je opletten als je WhatsApp wilt toevoegen aan je mailings?

WhatsApp: het opstellen van het bericht

Let op de volgende vier punten:

1. WhatsApp is mobile gericht, maar mailings worden op meerdere devices gelezen.

Houd rekening met dit verschil. Zo kun je ervoor kiezen om de WhatsApp-button alleen te tonen in de mobiele versie van je template en niet in je desktopversie. Je template moet dan wel responsive zijn.

2. Richt een landingspagina in voor lezers die willen sharen, maar geen WhatsApp hebben.

Ondanks de enorme populariteit van WhatsApp is het verstandig om in je mailing rekening te houden met lezers die geen WhatsApp hebben gedownload. Zorg ervoor dat deze lezers op de volgende landingspagina uitkomen:

<i>Landingspagina voor lezers die geen WhatsApp hebben gedownload</i>
Landingspagina voor lezers die geen WhatsApp hebben gedownload

Natuurlijk kun je het bericht op deze pagina aanpassen, maar laat wel de linkjes naar de Apple Store en Google Play staan. En ook hier: maak de pagina op in je eigen huisstijl.

3. Besteed aandacht aan de open graph data van de link die je deelt, zodat WhatsApp een mooie en volledige snippet kan maken.

De titel, omschrijving, url en afbeelding kun je eenvoudig instellen door open graphdata toe te voegen aan de broncode van je pagina. Hoe je dit precies doet, lees je in het open graph protocol: http://ogp.me . Wees wel zo verstandig om jezelf een testberichtje te sturen. Afbeeldingen op landingspagina’s zijn immers groter en het is goed om te testen wat ervan de afbeelding overblijft als WhatsApp deze inlaadt.

4. Stel een creatieve standaardtekst op waar de zender niets meer aan hoeft te doen.

Stel: je hebt een reservering gemaakt in je favoriete restaurant. Hoe handig is het als je deze reservering direct kunt delen met de persoon die je mee uit eten neemt? Via WhatsApp kan dat allemaal.

Maar let dan wel goed op je bericht. Schrijf natuurlijk nooit: dank voor uw reservering. Zo’n bericht is slecht deelbaar. Veel beter: ga je vanavond met mij mee naar De Pollepel? Pas dan maak je gebruik van de kracht van WhatsApp.

Bij Ziggo hebben ze dat uitstekend begrepen met: Wil je mijn Valentijn zijn?

WhatsApp: toekomst

Een bedrijfsmatige inzet van WhatsApp heeft zeker toekomst. In het artikel De toekomst van WhatsApp en Facebook Messenger staat zo mooi dat wij -de mens- het volstrekt normaal gaan vinden om via een chatvenster ‘direct geld over te maken, een taxi te bestellen, een reservering in een restaurant te maken of de status van een online bestelling na te gaan.’

Laat als e-mail marketeer deze moderne beleving van WhatsApp niet liggen en neem een WhatsApp-button op in je mailings.

Meer weten over e-mail marketing en social media?

Social media en e-mail zijn twee verschillende online kanalen met elk hun eigen kracht. De vraag die Blinker in het ‘Stappenplan: social media in e-mail marketing’ via meerdere praktische stappen beantwoordt is: hoe kunnen social media en e-mail marketing elkaar versterken? Download het stappenplan als je het antwoord wilt weten.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

...

Verder lezen over Email Marketing

5 tips over nieuwsbrieven versturen van Mindstream

Hoe zorg je dat mensen jouw nieuwsbrief niet alleen willen ontvangen, maar ook openen? Tijdens HubSpot GROW gaf Mindstream daar antwoord op.

E-mail12.11.2024

5 tips over nieuwsbrieven versturen van Mindstream

Booking.com heeft een haat-liefde-verhouding met AI

Booking.com is deze week groot in het nieuws: het reisplatform heeft te maken met een toename van het aantal oplichtingszaken tot 900 %.

Artificial Intelligence23.06.2024

Booking.com heeft een haat-liefde-verhouding met AI

​Nieuwsbrieven: heb je daar anno 2023 nog wat aan?

Het klinkt altijd als iets wat nog uit de tijd komt van de doorstuurmail en de ecard, en dat komt het ook: de nieuwsbrief. Waar doorstuurmails en ecards echter plaats hebben gemaakt voor phishing en appjes, is de nieuwsb...

Online13.10.2023

​Nieuwsbrieven: heb je daar anno 2023 nog wat aan?

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

De afgelopen dagen was het druk in Boston, want Hubspot hield zijn jaarlijkse bijeenkomst Inbound 2023. AI voerde, mede door aankondigingen van het bedrijf, de boventoon, maar er waren ook veel leuke, inspirerende en amb...

Marketing08.09.2023

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

​5 nieuwe KPI’s voor jouw e-mail marketing strategie

We zaten er al een tijdje op te wachten maar de eerste resultaten zijn binnen. De nieuwe privacy feature MPP van Apple heeft heel wat teweeg gebracht in de e-mail marketing wereld. Sinds de lancering van de privacy featu...

E-mail05.04.2023

​5 nieuwe KPI’s voor jouw e-mail marketing strategie

​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Wireless Services B.V., bestaande uit een hoogwaardig SMS-platform en Eazy, een toonaangevend omnichannel communicatieplatform dat consistente klantinteractie mogelijk maakt via...

Marketing21.03.2023

​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Omnichannel messagingdienst om conversational commerce, marketing en klantenservice te verbeteren
Dit zijn de finalisten van de Beste Brabantse Marketeer van 2022

Op woensdag 19 april 2023 is het zo ver. Dan worden de winnaars van de verkiezing van de Beste Brabantse Marketeer van 2022 bekendgemaakt. De uitreiking zal plaatsvinden in het Parktheater Eindhoven. Na twee spannende we...

Marketing10.03.2023

Dit zijn de finalisten van de Beste Brabantse Marketeer van 2022

​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Sooqr B.V., een platform dat online retailconversies verhoogt en zo een hogere omzet realiseert. Dat doen zij met behulp van gepersonaliseerde onsite search, productaanbevelingen...

Marketing09.03.2023

​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Conversieverhogende technologie om e-commerce aanbod te verbeteren

Verder lezen over Spotler

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

OBI4wan, Spotler Nederland en Squeezely integreren hun operationele bedrijfsvoering en gaan verder als één organisatie onder de naam Spotler NL. Alle drie de bedrijven zijn al geruime tijd onderdeel van de Spotler Grou...

Marketing06.03.2024

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

Spotler Group neemt ook Shopping Minds over

De Spotler Group blijft investeren in gepersonaliseerde e-commerce en kondigt de overname aan van Shopping Minds B.V., een cloud customer data platform dat is gebouwd om marketeers beter inzicht en gerichte omnichannel w...

E-mail02.08.2023

Spotler Group neemt ook Shopping Minds over

en blijft uitbreiden als Commerce Experience Platform
​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Wireless Services B.V., bestaande uit een hoogwaardig SMS-platform en Eazy, een toonaangevend omnichannel communicatieplatform dat consistente klantinteractie mogelijk maakt via...

Marketing21.03.2023

​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Omnichannel messagingdienst om conversational commerce, marketing en klantenservice te verbeteren
​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Sooqr B.V., een platform dat online retailconversies verhoogt en zo een hogere omzet realiseert. Dat doen zij met behulp van gepersonaliseerde onsite search, productaanbevelingen...

Marketing09.03.2023

​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Conversieverhogende technologie om e-commerce aanbod te verbeteren
Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei

Spotler Group, een snelgroeiende Europese leverancier van marketingtechnologie, kondigt de afronding aan van een financieringsronde van €30 miljoen, opgehaald onder nieuwe en bestaande aandeelhouders. Na de overname en...

Marketing15.12.2022

Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei

​Nieuw: het Nationaal E-mail Onderzoek 2021

Met trots presenteert Spotler alweer de achtste editie van het Nationaal Email Onderzoek! Het onderzoek laat een compleet beeld zien van het Nederlandse e-mail gebruik en omgang met social media. Daarnaast laat Spotler...

E-mail05.10.2021

​Nieuw: het Nationaal E-mail Onderzoek 2021

advertorial
​Spotler Group neemt Customer Data Platform (CDP) Squeezely over

De Spotler Group maakt vandaag bekend verheugd te zijn met het verwelkomen van Squeezely in haar groeiende portfolio van gelijkgestemde marketingtechnologiebedrijven. Met meer dan 100 e-commerce klanten heeft Squeezely h...

Marketing02.08.2021

​Spotler Group neemt Customer Data Platform (CDP) Squeezely over

Stappenplan voor automatische e-mail campagnes

Je snapt de definitie van e‑mail marketing automation en je wilt er ook liever vandaag dan morgen mee aan de slag. Maar waar moet je beginnen? Door termen als triggers, leadscoring, campagnes met verschillende mailings...

E-mail31.05.2021

Stappenplan voor automatische e-mail campagnes

advertorial

Verder lezen over WhatsApp

In aanloop naar de feestdagen komt Sendcloud met WhatsApp Tracking

Met de feestdagen in aantocht bereiden veel webshops zich inmiddels voor op de jaarlijkse golf van online bestellingen. De bekende vraag ‘Waar blijft mijn pakketje?’ blijft dan niet uit. Om dergelijke leveringsvragen beter te managen, introduceert Sendcloud nu WhatsApp Tracking. Deze nieuwe feature helpt niet alleen om het aantal klantvragen te verminderen, maar verhoogt ook de klanttevredenheid.

Online14.11.2024

In aanloop naar de feestdagen komt Sendcloud met WhatsApp Tracking

WhatsApp introduceert een manier om je chats beter te organiseren

Hoe houd je overzicht in je WhatsApp-gesprekken? Met de nieuwe optie om je chats te categoriseren zodat je ze makkelijker kunt vinden.

Social Media01.11.2024

WhatsApp introduceert een manier om je chats beter te organiseren

WhatsApp-kanalen worden weer een stuk makkelijker te bereiken

WhatsApp-kanalen zijn voor veel bedrijven nog een grote uitdaging. Het is bijna niet mogelijk om vindbaar te zijn, maar dat wordt beter.

Social Media28.10.2024

WhatsApp-kanalen worden weer een stuk makkelijker te bereiken

Signal: We gaan helemaal niet in zee met WhatsApp

Signal is niet blij: waar veel mensen schreven dat je Signal-berichten straks in WhatsApp kunt lezen, is dat niet het geval.

Social Media13.09.2024

Signal: We gaan helemaal niet in zee met WhatsApp

Dit zijn de apps waarvan je straks berichten kunt lezen in WhatsApp

Meta zal geheel volgens de Europese regels binnenkort toestaan om berichten te lezen en te beantwoorden binnen WhatsApp, die helemaal niet vanuit WhatsApp afkomstig zijn.

Online09.09.2024

Dit zijn de apps waarvan je straks berichten kunt lezen in WhatsApp

WhatsApp gaat iets doen tegen stalkers

WhatsApp wil stalkers aanpakken. De chat-app lijkt te werken aan een functie waarmee onbekende nummers je maar een x aantal keer een berichtje mogen sturen.

Social Media20.08.2024

WhatsApp gaat iets doen tegen stalkers

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Geen zin om met al je fans te praten? Laat je AI-avatar het voor je doen. Meta introduceert het nu voor iedereen. Of althans, ook voor niet-influencers in de VS.

Social Media30.07.2024

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

WhatsApp laat je weten wie je aan de groep heeft toegevoegd

Geen idee hoe je in een groep terechtkomt? Dat gaat nu veranderen. WhatsApp vertelt je wie het was die jou heeft toegevoegd.

Social Media11.07.2024

WhatsApp laat je weten wie je aan de groep heeft toegevoegd