E-mail07.07.2016

E-mail en social: 3 redenen om jouw merk te ontvolgen


We kunnen er niet omheen: e-mail marketing en social media marketing zijn nog steeds hot. Waarschijnlijk focus je op het werven van nieuwe volgers en inschrijvers. Maar dat is niet waar je je druk om zou moeten maken. Dat je iemand kunt overtuigen om te volgen, betekent niet dat diegene trouw blijft…

Dagelijks zijn er tal van mensen die zich uitschrijven of ontvolgen. Waarom? Dat onderzochten BuzzStream and Fractl met een survey onder meer dan 900 respondenten.

Allereerst: waarom volgen mensen merken?

Miljoenen merken zijn actief met social media en een nieuwsbrief. Het grote aanbod maakt de doelgroep kieskeurig. Meer dan 50% van de respondenten volgt maar één tot vier merken.

Waarom dan het ene merk wel en het andere merk niet? Bijvoorbeeld door merkvoorkeur en de mate van exclusiviteit:

  • 16% van de respondenten volgt een merk omdat ze dit merk leuk vinden;
  • 15% zegt een merk te volgen om op de hoogte te blijven van kortingen en speciale acties;
  • 12% volgt een merk om nieuwe producten en diensten te ontdekken.

Incentives en up-to-date blijven staan ook in de top vijf. Met minder dan 5% is het geven van feedback aan een merk de minst populaire reden.

afb1
afb1

De 3 belangrijkste redenen om merken te ontvolgen

1) Te veel zelfpromotie of saaie content

Promotie is niet verkeerd. Integendeel. Waarom zou je een nieuwsbrief of Facebookupdate versturen als je niet je laatste nieuws zou willen delen?

Toch is teveel “ kijk mij nou”- content de hoofdoorzaak van het ontvolgen van een merk. Meer dan 45% van de respondenten stelt dit niet op prijs. Deze vorm van promotie biedt weinig toegevoegde waarde. Daarnaast geeft 20% van de respondenten aan te ontvolgen bij te veel saaie of te vaak herhaalde content.

2) Gebrek aan persoonlijke touch

Er bestaan lijsten met de grootste blunders met geautomatiseerde berichten. Niets is vervelender dan een onpersoonlijk standaardbericht ontvangen. Natuurlijk kun je sommige berichtgeving automatiseren, maar doe dit wel met de grootst mogelijke zorg. De cijfers liegen er niet om: meer dan 30% ontvolgt bij het ontvangen van een geautomatiseerd bericht. Ook al wordt engagement als positief ervaren, is het niet een hoofdreden om je merk te ontvolgen:

  • 8% van de respondenten ontvolgt een merk bij een gebrek aan engagement;
  • Het aanbod van nieuwe en relevante content worden als belangrijker ervaren dan het genereren van veel engagement.

3) Slecht gebruik titels en hashtags

Een e-mail met een sterke titel wordt 40% beter geopend. Slechte titels en snippets zijn niet per se een reden om je merk te ontvolgen. Maar het zijn wel gemiste kansen door de slechte open ratio. Het is daarom belangrijk om continu de ratio’s van je e-mails te verbeteren. Op Twitter genereren tweets met sterke hashtags dubbel zoveel engagement. Omdat de hashtags opvallen, is het belangrijk om deze met zorg te kiezen. Volgens het onderzoek ontvolgt 19% van de respondenten een merk door slecht of overmatig gebruik van hashtags.

afb2
afb2

Belangrijk: verwachtingsmanagement

Een regelmaat wordt als positief ervaren. Consequent posten en mailen draagt bij aan het creëren van ontvangstbereidheid bij ontvangers. Alhoewel een overload aan berichten negatief kan werken, kun je je doelgroep toch veel berichten sturen. Voor social media geldt bijvoorbeeld dat meer dan 60% van de respondenten 1 of 2 berichten per platform per dag zou willen ontvangen van een merk.

afb3
afb3

De kwaliteit van je berichtgeving is belangrijk om in het oog te houden. De verwachting van je doelgroep is dat zij regelmatig nieuwe, interessante en relevante content van je ontvangen. En onthoud: niet teveel zelfpromotie.

Meer over social media in combinatie met e-mail marketing?

Bij Blinker zijn we van mening dat deze twee verschillende online kanalen elkaar versterken. In het stappenplan social media en e-mail marketing leggen we via meerdere praktische stappen uit hoe je het beste resultaat behaalt met de combinatie social media en e-mail marketing.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

...

Verder lezen over Email Marketing

5 tips over nieuwsbrieven versturen van Mindstream

Hoe zorg je dat mensen jouw nieuwsbrief niet alleen willen ontvangen, maar ook openen? Tijdens HubSpot GROW gaf Mindstream daar antwoord op.

E-mail12.11.2024

5 tips over nieuwsbrieven versturen van Mindstream

Booking.com heeft een haat-liefde-verhouding met AI

Booking.com is deze week groot in het nieuws: het reisplatform heeft te maken met een toename van het aantal oplichtingszaken tot 900 %.

Artificial Intelligence23.06.2024

Booking.com heeft een haat-liefde-verhouding met AI

​Nieuwsbrieven: heb je daar anno 2023 nog wat aan?

Het klinkt altijd als iets wat nog uit de tijd komt van de doorstuurmail en de ecard, en dat komt het ook: de nieuwsbrief. Waar doorstuurmails en ecards echter plaats hebben gemaakt voor phishing en appjes, is de nieuwsb...

Online13.10.2023

​Nieuwsbrieven: heb je daar anno 2023 nog wat aan?

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

De afgelopen dagen was het druk in Boston, want Hubspot hield zijn jaarlijkse bijeenkomst Inbound 2023. AI voerde, mede door aankondigingen van het bedrijf, de boventoon, maar er waren ook veel leuke, inspirerende en amb...

Marketing08.09.2023

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

​5 nieuwe KPI’s voor jouw e-mail marketing strategie

We zaten er al een tijdje op te wachten maar de eerste resultaten zijn binnen. De nieuwe privacy feature MPP van Apple heeft heel wat teweeg gebracht in de e-mail marketing wereld. Sinds de lancering van de privacy featu...

E-mail05.04.2023

​5 nieuwe KPI’s voor jouw e-mail marketing strategie

​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Wireless Services B.V., bestaande uit een hoogwaardig SMS-platform en Eazy, een toonaangevend omnichannel communicatieplatform dat consistente klantinteractie mogelijk maakt via...

Marketing21.03.2023

​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Omnichannel messagingdienst om conversational commerce, marketing en klantenservice te verbeteren
Dit zijn de finalisten van de Beste Brabantse Marketeer van 2022

Op woensdag 19 april 2023 is het zo ver. Dan worden de winnaars van de verkiezing van de Beste Brabantse Marketeer van 2022 bekendgemaakt. De uitreiking zal plaatsvinden in het Parktheater Eindhoven. Na twee spannende we...

Marketing10.03.2023

Dit zijn de finalisten van de Beste Brabantse Marketeer van 2022

​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Sooqr B.V., een platform dat online retailconversies verhoogt en zo een hogere omzet realiseert. Dat doen zij met behulp van gepersonaliseerde onsite search, productaanbevelingen...

Marketing09.03.2023

​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Conversieverhogende technologie om e-commerce aanbod te verbeteren

Verder lezen over Spotler

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

OBI4wan, Spotler Nederland en Squeezely integreren hun operationele bedrijfsvoering en gaan verder als één organisatie onder de naam Spotler NL. Alle drie de bedrijven zijn al geruime tijd onderdeel van de Spotler Grou...

Marketing06.03.2024

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

Spotler Group neemt ook Shopping Minds over

De Spotler Group blijft investeren in gepersonaliseerde e-commerce en kondigt de overname aan van Shopping Minds B.V., een cloud customer data platform dat is gebouwd om marketeers beter inzicht en gerichte omnichannel w...

E-mail02.08.2023

Spotler Group neemt ook Shopping Minds over

en blijft uitbreiden als Commerce Experience Platform
​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Wireless Services B.V., bestaande uit een hoogwaardig SMS-platform en Eazy, een toonaangevend omnichannel communicatieplatform dat consistente klantinteractie mogelijk maakt via...

Marketing21.03.2023

​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Omnichannel messagingdienst om conversational commerce, marketing en klantenservice te verbeteren
​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Sooqr B.V., een platform dat online retailconversies verhoogt en zo een hogere omzet realiseert. Dat doen zij met behulp van gepersonaliseerde onsite search, productaanbevelingen...

Marketing09.03.2023

​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Conversieverhogende technologie om e-commerce aanbod te verbeteren
Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei

Spotler Group, een snelgroeiende Europese leverancier van marketingtechnologie, kondigt de afronding aan van een financieringsronde van €30 miljoen, opgehaald onder nieuwe en bestaande aandeelhouders. Na de overname en...

Marketing15.12.2022

Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei

​Nieuw: het Nationaal E-mail Onderzoek 2021

Met trots presenteert Spotler alweer de achtste editie van het Nationaal Email Onderzoek! Het onderzoek laat een compleet beeld zien van het Nederlandse e-mail gebruik en omgang met social media. Daarnaast laat Spotler...

E-mail05.10.2021

​Nieuw: het Nationaal E-mail Onderzoek 2021

advertorial
​Spotler Group neemt Customer Data Platform (CDP) Squeezely over

De Spotler Group maakt vandaag bekend verheugd te zijn met het verwelkomen van Squeezely in haar groeiende portfolio van gelijkgestemde marketingtechnologiebedrijven. Met meer dan 100 e-commerce klanten heeft Squeezely h...

Marketing02.08.2021

​Spotler Group neemt Customer Data Platform (CDP) Squeezely over

Stappenplan voor automatische e-mail campagnes

Je snapt de definitie van e‑mail marketing automation en je wilt er ook liever vandaag dan morgen mee aan de slag. Maar waar moet je beginnen? Door termen als triggers, leadscoring, campagnes met verschillende mailings...

E-mail31.05.2021

Stappenplan voor automatische e-mail campagnes

advertorial