Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
Uit een onderzoek van Multiscope blijkt dat 9 op de 10 personen het liefst surveys ontvangt via een online kanaal. Liever geen enquêtes en evaluaties via telefoon, post of via interviews. Wat dat betreft, zit je als e-mailmarketeer goed. E-mail is immers een online kanaal. De vraag is dus niet of e-mail geschikt is voor het versturen van surveys, maar veel meer: hoe verleid je je lezer om je survey in te vullen?
Waar voldoet de perfecte uitnodigingsmail aan?
Wil je lezers bewegen om op een call-to-action als Geef je mening te klikken, dan moet de uitnodigingsmail perfect zijn. Kijk je naar onderzoeken als de DDMA Benchmark 2016, het Nationaal E-mail Onderzoek 2015 of het eerder genoemde onderzoek van Multiscope, dan kun je concluderen dat in een goede uitnodigingsmail rekening is gehouden met de volgende zes punten:
Dit rijtje met aandachtspunten lijkt niet al te bijzonder; zeker niet als je ervaren bent in de e-mailmarketing. Toch blijkt de praktijk weerbarstiger. Het is lastig om een uitnodigingsmail te vinden die op alle punten goed scoort. Het voorbeeld van Renault komt dicht in de buurt, maar de marketeers van Kiyoh mogen er nog wel eens kritisch naar kijken.
Geslaagd voorbeeld: Renault Nederland
De uitnodigingsmail van Renault Nederland voldoet zeker aan 4 van de 6 punten. Een korte toelichting:
Minder geslaagd voorbeeld: Kiyoh namens Ventilatieland
De uitnodigingsmail van Kiyoh is minder geslaagd dan het voorbeeld van Renault. De mail laat het op vijf belangrijke punten afweten. Ik ga ervan uit dat Kiyoh ook graag een hoge respons op hun surveys wil. Laat onderstaande toelichting dan ook een aansporing zijn om het beter te doen:
White paper “In 6 stappen naar een professionele survey via e-mail”
Met een goede uitnodigingsmail heb je een belangrijke stap gezet in het verleiden van je lezer om een survey in te vullen, maar als de vragenlijst na de klik op Geef je mening veel te ingewikkeld is of simpelweg niet klopt dan klikken respondenten alsnog weg. Er komt dus meer bij kijken dan alleen een goede uitnodigingsmail.
Naast deze kennis over een goede uitnodigingsmails is het goed om te weten hoe je de juiste vragen stelt, hoe je de volgorde van je vragen bepaalt of hoe groot je respons moet zijn voordat je valide uitspraken kunt doen over je producten of dienstverlening. Wil je alle informatie over surveys via e-mail, download dan ons white paper “white paper “In 6 stappen een professionele survey via e-mail”.
Verder lezen over Email Marketing
E-mail12.11.2024
5 tips over nieuwsbrieven versturen van Mindstream
Artificial Intelligence23.06.2024
Booking.com heeft een haat-liefde-verhouding met AI
Online13.10.2023
Nieuwsbrieven: heb je daar anno 2023 nog wat aan?
Marketing08.09.2023
10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023
E-mail05.04.2023
5 nieuwe KPI’s voor jouw e-mail marketing strategie
Marketing21.03.2023
Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over
Omnichannel messagingdienst om conversational commerce, marketing en klantenservice te verbeterenMarketing10.03.2023
Dit zijn de finalisten van de Beste Brabantse Marketeer van 2022
Marketing09.03.2023
Spotler Group neemt Sooqr B.V. over
Conversieverhogende technologie om e-commerce aanbod te verbeterenVerder lezen over Spotler
Marketing06.03.2024
OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie
E-mail02.08.2023
Spotler Group neemt ook Shopping Minds over
en blijft uitbreiden als Commerce Experience PlatformMarketing21.03.2023
Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over
Omnichannel messagingdienst om conversational commerce, marketing en klantenservice te verbeterenMarketing09.03.2023
Spotler Group neemt Sooqr B.V. over
Conversieverhogende technologie om e-commerce aanbod te verbeterenMarketing15.12.2022
Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei
E-mail05.10.2021
Nieuw: het Nationaal E-mail Onderzoek 2021
advertorialMarketing02.08.2021
Spotler Group neemt Customer Data Platform (CDP) Squeezely over
E-mail31.05.2021