30.10.2014
E-mail

​De Nederlander & devices: alles over smartphones, tablets en internettoegang

By: Redactie Dutchcowboys

BlogE-mail

Op 28 oktober jl. verscheen Het Nationaal E-mail Onderzoek 2014. Dit onderzoek beschrijft hoe de Nederlander e-mailt en appt. Ook geeft het onderzoek antwoord op vragen als: hoe zit het met ons smartphonebezit, tablets, besturingssystemen en onze voorkeuren voor internettoegang?

Nagenoeg iedereen onder de 35 heeft een smartphone

De Nederlander bezit een smartphone. Een gemiddelde van 82% is hoog. En iedere Nederlander die jonger is dan 35 heeft zeker een smartphone. Alleen de 65-plussers scoren met 49% smartphonebezit aan de lage kant. In deze groep is het zo’n beetje fiftyfifty. De helft een smartphone; de andere helft een eenvoudig mobieltje.

Uiteindelijk zal het eenvoudige mobieltje verdwijnen. Een telefoon met een cijfertoetsenbord zonder touchscreen waarmee je alleen kunt bellen en sms’en, behoort anno 2014 tot het technologische stenen tijdperk.

Heeft u een smartphone?

Blinker, Het Nationaal E-mail Onderzoek 2014 | n=1899
Blinker, Het Nationaal E-mail Onderzoek 2014 | n=1899

Google Android en Apple iOS meest gebruikte besturingssystemen

De volgende vraag is natuurlijk: welk besturingssysteem is populair onder de Nederlander? Google Android en Apple iOS hebben samen 92% van de markt in handen. Grofweg bedient Android twee derde van de markt en iOS een derde. Er zijn slechts enkele procentjes voor de rest: Windows Phone, BlackBerry en Symbian. Wat opvalt, is dat de eens zo populaire BlackBerry nagenoeg van het toneel verdwenen is.

Welke besturingssysteem heeft uw smartphone?

Blinker, Het Nationaal E-mail Onderzoek 2014 | n=1561
Blinker, Het Nationaal E-mail Onderzoek 2014 | n=1561

Internettoegang via een vast abonnement en steeds meer tablets

Als de Nederlander wil internetten via zijn telefoon, dan het liefst met een vast abonnement. Slechts 20% gebruikt alleen wifi. Behalve onder de jeugd. 38% van de 14-17 jarigen geeft aan alleen via wifi internettoegang te hebben.

Hoe heeft u toegang tot internet op uw mobiel?

Blinker, Het Nationaal E-mail Onderzoek 2014 | n=1564
Blinker, Het Nationaal E-mail Onderzoek 2014 | n=1564

Daarnaast neemt het tabletbezit toe. Vorig jaar gaf 52% aan een tablet in huis te hebben. Dit jaar is dat percentage opgelopen tot 59% en dat laat nog veel ruimte voor groei in de komende jaren.

48% van de tabletbezitters heeft een iPad

Maar niet alleen smartphones zijn populair, ook tablets. En de iPad van Apple is de populairste tablet van dit moment. Maar liefst 48% van de Nederlanders met een tablet heeft een iPad in huis. Samsung is de nummer twee leverancier van tablets in Nederlandse huishoudens, maar ligt dus behoorlijk achter op Apple. Het verschil tussen de nummer één en twee is maar liefst 21%.

Welk merk tablet heeft u?

Blinker, Het Nationaal E-mail Onderzoek 2014 | n=1115
Blinker, Het Nationaal E-mail Onderzoek 2014 | n=1115

Overige spelers verliezen marktaandeel

Een trend die dit jaar zichtbaar is: Apple en Samsung verstevigen hun aandeel in de tabletmarkt. Beide organisaties waren in 2013 ook al marktleider, maar toen hadden ze gezamenlijk een kleiner deel van de markt in handen. Zo groeide Samsung in 2014 van 21% naar 29% en Apple van 45% naar 48%. De concurrentie is hierdoor op verdere achterstand gezet.

Blinker, Het Nationaal E-mail Onderzoek 2014 | n=1115
Blinker, Het Nationaal E-mail Onderzoek 2014 | n=1115

Meer weten?

Het Nationaal E-mail Onderzoek 2014 geeft op nog veel meer vragen een antwoord. Het doet niet alleen uitspraken over onze devices, maar ook over bijvoorbeeld: leesmomenten, de populariteit van e-mail, ons online koopgedrag, onze redenen voor afmelden en spam. Het onderzoek geeft in 37 conclusies aan hoe de Nederlander anno 2014 omgaat met e-mail.

Deze blogpost is geschreven door Hendrik Westerhuis – Senior Content Developer @ Blinker BV.

Share this post