De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Je hebt veel tijd en moeite gestopt in de perfecte nieuwsbrief. Eindelijk kan ‘ie de deur uit. Blijkt het achteraf dat je toch iets bent vergeten. Het overkomt ons allemaal weleens. Erg balen, maar een leerpunt voor de volgende nieuwsbrief. Wij zijn van mening dat je je mailing op de volgende 15 punten moeten checken voordat je op de verzendknop drukt. Voor het gemak hebben we ze voor je gecategoriseerd en opgesomd.
Belangrijke mailelementen
1. Juiste afzendernaam
Stel: je hebt een mooie uitnodigingsmail gemaakt voor een klantendag. Je verstuurt de mail, maar je hebt niet gelet op de afzendernaam. Al je mailings verstuur je nu eenmaal vanuit Bedrijfsnaam | Nieuwsbrief. Waarschijnlijk had Bedrijfsnaam | Klantendag hier beter geweest. Het sluit namelijk beter aan op de inhoud en geeft de ontvanger al een beeld wat de inhoud ongeveer zal zijn.
Een voorbeeld van C&A:
2. Pakkende onderwerpregel
Je hebt even geen inspiratie en je onderwerpregel luidt daarom: Uitnodiging klantendag 9 mei 2017. Oké, het is een feitelijk correcte boodschap. Maar vergeet niet dat veel lezers op basis van je onderwerpregel bepalen of ze je mail wel of niet openen. Je onderwerpregel verdient daarom altijd extra aandacht. What’s in it for them? Het werkt waarschijnlijk toch beter als je schrijft: Leer op onze klantendag hoe je netwerkt.
3. Juiste replyadres
Informatie die je niet in je afzendernaam stopt, kun je ook kwijt in je replyadres. Eén van de redenen dat organisaties meerdere replyadressen hebben. Let er wel op dat je de juiste selecteert, anders sla je de plank behoorlijk mis. Wat weer invloed heeft op het succes van je mailing.
4. Alternatieve waarde bij personalisatie
Zijn er bij een contactpersoon in de database bepaalde gegevens onbekend? Zorg er dan voor dat bij de personalisatie in mailings in ieder geval een alternatieve waarde is ingevuld. Zo voorkom je een aanhef als Beste […]. Beste klant of Beste relatie is altijd beter dan een leeg veld.
5. Snippet toegevoegd
Last but not least: voeg een snippet toe. Wij ontvangen dagelijks mailings die op alle punten fantastisch scoren, maar waarin je nog steeds leest Kunt u deze mail niet goed lezen, klik dan hier. Zeker op een mobiel werkt een snippet of preheader als een tweede onderwerpregel. Op een mobiel zie je namelijk altijd de afzendernaam, de onderwerpregel en het eerste stukje tekst van je mailing – de snippet. Verleid met deze drie mailelementen je lezer de mailing te bekijken.
Tracking
6. Waardes voor Google Analytics ingevuld
Met Google Analytics gekoppeld aan je mailing kun je je lezers en hun zoekgedrag op je website volgen. Belangrijk dus om de UTM-codes in te vullen en ze te koppelen aan je links.
7. Trackable links toegevoegd
Trackable links zijn links waarbij de kliks op de link worden gemeten. Goed om te weten of en hoeveel er wordt geklikt en dus of je ontvanger interesse heeft in wat je aanbiedt. Doe dit niet alleen bij tekstlinks maar ook bij afbeeldinglinks en calls-to-action. Deze kun je toevoegen via je e-mail marketingsysteem. Een extra check hierop is geen overbodige luxe.
8. Social media links toegevoegd
Creëer een groter bereik van je content door het gemakkelijk deelbaar te maken voor social media. Dit is mogelijk door social media-buttons en share-mogelijkheden per contentblok toe te voegen aan je mailing. Zo kan je ontvanger met één klik op de knop jouw content delen met zijn volgers.
Afbeeldingen
9. Afbeeldingen goed weergegeven
Goede afbeeldingen versterken je mailing en geven je boodschap extra kracht. Een goed begin is het halve werk. Zorg daarom dat de afbeeldingen goed worden weergegeven in je mailing. Onscherpe of slecht uitgelijnde afbeeldingen hebben invloed op de resultaten en imago van je mailing.
10. Alt-teksten ingevuld
Afbeeldingen worden vaak niet direct getoond in een inbox. Om je ontvanger toch een beeld te geven van de inhoud van je mail is het verstandig om een alternatieve tekst -een alt-tekst- toe te voegen aan je afbeelding. Het is een extra en sympathieke service aan je lezer die nog te vaak wordt overgeslagen.
Pagina’s en formulieren
11. Afmeldknop linkt naar juiste afmeldpagina
Een afmeldknop is wettelijk verplicht in elke mailing. Des te belangrijker dat deze ook naar behoren werkt en natuurlijk naar de juiste afmeldpagina linkt. Stuur jezelf daarom eerst een testmail en check of deze en andere servicelinks in de footer en header werken.
12. Landingspagina’s en formulieren kloppen
Link je in je mailing naar landingspagina’s en naar formulieren? Zorg dat ook deze goed werken en mooi worden weergegeven. En niet onbelangrijk: het gebruik ervan moet gebruiksvriendelijk en drempelverlagend zijn voor meer conversie.
Aflevering
13. Tekstversie toegevoegd
Ze zijn er nog: e-mail clients die geen HTML ondersteunen. Om die reden is het verstandig om een tekstversie van je mailing te maken. Daarnaast controleren spamfilters vaak of een tekstversie is opgemaakt. Ben je een tekstversie vergeten dan gaat dit ten koste van je aflevering. Voeg dus altijd een tekstversie toe.
14. Goed weergegeven in alle e-mail clients
Elke e-mail wordt in iedere e-mail client en browser anders getoond. Controleer je mailing daarom op zowel verschillende desktop als mobiele e-mail clients. Zo weet je zeker dat je mail goed wordt ontvangen.
15. Getest door collega’s
Twee paar ogen zien meer dan één paar. Daarom is het goed dat meerdere mensen (met verschillende achtergronden) de nieuwsbrief uitgebreid testen. Zo kijkt iemand van de marketingafdeling anders naar de nieuwsbrief, dan iemand van de supportafdeling. Wanneer alle feedback is verwerkt en alles naar behoren werkt, is de nieuwsbrief klaar voor verzending.
De Nieuwsbrief Checklist
Je moet aan veel dingen denken voordat je een mail verstuurt. Om niets over het hoofd te zien, is een checklist nuttig. Deze hebben wij daarom speciaal voor jou gemaakt. Pak de checklist erbij als je op het punt staat om een mailing de deur uit te doen. Zo voorkom je dat je 10 minuten na het versturen het liefst onder een bureau wegkruipt.
Deze blogpost is geschreven door Iris Peeters-de Jong & Hendrik Westerhuis van Blinker BV
Verder lezen over Email Marketing
Artificial Intelligence23.06.2024
Booking.com heeft een haat-liefde-verhouding met AI
Online13.10.2023
Nieuwsbrieven: heb je daar anno 2023 nog wat aan?
Marketing08.09.2023
10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023
E-mail05.04.2023
5 nieuwe KPI’s voor jouw e-mail marketing strategie
Marketing21.03.2023
Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over
Omnichannel messagingdienst om conversational commerce, marketing en klantenservice te verbeterenMarketing10.03.2023
Dit zijn de finalisten van de Beste Brabantse Marketeer van 2022
Marketing09.03.2023
Spotler Group neemt Sooqr B.V. over
Conversieverhogende technologie om e-commerce aanbod te verbeterenMarketing15.12.2022
Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei
Verder lezen over Spotler
Marketing06.03.2024
OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie
E-mail02.08.2023
Spotler Group neemt ook Shopping Minds over
en blijft uitbreiden als Commerce Experience PlatformMarketing21.03.2023
Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over
Omnichannel messagingdienst om conversational commerce, marketing en klantenservice te verbeterenMarketing09.03.2023
Spotler Group neemt Sooqr B.V. over
Conversieverhogende technologie om e-commerce aanbod te verbeterenMarketing15.12.2022
Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei
E-mail05.10.2021
Nieuw: het Nationaal E-mail Onderzoek 2021
advertorialMarketing02.08.2021
Spotler Group neemt Customer Data Platform (CDP) Squeezely over
E-mail31.05.2021