De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Een call-to-action is een oproep tot actie. Bijvoorbeeld een oproep Bekijk ons aanbod die linkt naar je website. Een CTA kan een tekstlink zijn of een link achter een afbeelding, titel of button. En vooral buttons zijn belangrijk. Ze laten direct het doel van je mailing zien: Shop nu versus Meer info. Maar waar moet je opletten bij het maken van CTA’s? En niet onbelangrijk: wat schrijf je erop? Dit artikel geeft je voldoende inspiratie om van Lees verder 21 alternatieven te maken.
Intermezzo: de schrijfwijze
Spelling matters zeggen ze bij English Oxford Dictionary. En het is best lastig om te achterhalen wat de exacte schrijfwijze is van CTA’s. Ook op Engelstalige websites zie je uiteenlopende varianten voorbijkomen. Bij Blinker hebben we de volgende keuze gemaakt: call-to-action, calls-to-action, CTA en CTA’s. Dus geen: call-to-actions, cta’s of Call-to-Action. Hopelijk kan ‘Oxford’ zich hierin vinden.
CTA’s: wat zijn de basics?
Sinds het jaar 2000 kennen we The first law of usability van Steve Krug. En die is heel simpel en geldt zeker voor CTA’s: don’t make me think. Krug spreekt over self-evident, obvious en self-explanatory. Met dank aan Krug weten alle marketeers dat een CTA als Klik hier not done is. Je weet immers niet wat je kunt verwachten na de klik. De CTA is niet duidelijk en niet vanzelfsprekend.
Maar het tegenovergestelde geldt ook. Een CTA als Bestellen is vaak te direct. Zeker als na de button eerst een landingspagina volgt met productinformatie en daarna een bestelformulier. Lezers denken nog al eens dat ze na de klik het product direct besteld hebben. Misschien is in zo’n geval een button met Meer info meer op zijn plaats.
Maar er is veel meer waar je op kunt letten:
In de mailing van C&A vallen het kleurgebruik en de positie van de CTA’s direct op. De dame op de foto draagt kleding en accessoires die qua kleurstelling overeenkomen met de kleur in de CTA. Dit geldt ook voor de ‘mannen’ CTA. Daarnaast is de positie van de CTA’s zo gekozen dat ze ‘in lijn liggen’ met de kijkrichting van de dame en de heer. Zij kijken niet alleen naar ons -de lezers- maar ook richting de CTA’s.
Eye tracking onderzoeken -kijk eens bij de DDMA– laten keer op keer zien dat CTA’s moeten aansluiten op de kijkroute van de lezer. Dit verhoogt het klikgedrag. Een basic voor CTA’s is dan ook: zorg ervoor dat beeldbepalende onderdelen, zoals afbeeldingen, de gekozen titels en de CTA’s, bij elkaar passen en één geheel vormen. Bij C&A hebben ze dat uitstekend begrepen.
Enkele belangrijke aandachtspunten van CTA’s op een rij:
CTA’s: wat schrijf je erop?
Een veelgehoorde vraag van marketeers: wat kan ik het beste op een CTA schrijven? Wat werkt beter? Moet ik er Lees verder van maken of is Meer lezen beter? Daarop is maar één antwoord mogelijk: ga testen. Je kunt CTA’s uitstekend in een A/B test stoppen.
Toch kunnen we marketeers wel helpen met wat inspiratie. Grofweg kun je vier verschillende schrijfwijzen gebruiken voor CTA’s: actiegericht, met urgentie, persoonlijk of op een directe wijze.
- Actiegericht: beschrijf wat de lezer kan verwachten na de klik. Voorbeelden: Aanmelden, Ontdek het aanbod of Meer info.
- Urgentie: stop er een powerword bij. Denk aan: nu, direct, gratis, snel, nieuw etc. Voorbeelden: Direct aanmelden, Nu bekijken of Verder lezen.
- Persoonlijk: gebruik je, jij, jou, jouw, u of uw. Voorbeelden: Meld je aan, Jouw broek kopen of Laat u informeren.
- Direct: Gebruik ik, mij of mijn. Voorbeelden: Ja, ik kom, Ik wil zo’n broek of Vergroot mijn kennis.
De organisatie Fingerspitz heeft voor het Nederlands 161 powerwords onder elkaar gezet. Die kun je prima gebruiken als inspiratie voor het creëren van CTA’s. Powerwords als nog, direct, inspiratie, ontdekken, origineel, tips of meteen kun je prima gebruiken om alternatieven te verzinnen voor Lees verder. Zeker als je deze powerwords combineert met de verschillende schrijfwijzen.
Alternatieven voor Lees verder: Nog meer lezen, Direct verder, Inspireer mij verder, Ontdek meer, Lees het origineel, Lees alle tips, Ja, ik wil meer tips of Meteen naar artikel.
CTA’s: de Piramide van Maslow
En ben je op zoek naar inspiratie dan kun je ook altijd terecht bij Maslow. Zijn piramide werkt ook voor CTA’s:
- Benadruk status: mensen willen ergens bij horen en gezien worden. Alles met ontdekken, inspireren en mee doen met anderen. Voorbeelden: Neem contact met mij op, Laat je inspireren, Geef je mening of Ontdek het aanbod.
- Bied ontplooiing: mensen willen zich ontwikkelen, leren en groeien. Voorbeelden: Bekijk het overzicht, Meer weten, Lees het artikel of Meer informatie.
- Speel in op angst: mensen zijn op zoek naar veiligheid en zekerheid. Wees er snel bij en mis niks. Voorbeelden: Shop nu, Het aftellen is begonnen of Koop nu uw tickets!
- Wakker de hebzucht aan: verdienen, besparen, iets gratis krijgen, kans op winnen etc. Voorbeelden: Download gratis, Bekijk alle aanbiedingen of Bekijk deal.
Beetje Maslow voor Lees verder: Lees nu verder, Mis niets > naar artikel, Artikel nu online, Lees gratis verder, Leer meer of Kom meer te weten.
En voor je ’t weet, heb je 21 alternatieven voor Lees verder. Ze zitten allemaal in dit artikel. Met de vier verschillende schrijfwijzen plus een beetje Maslow lukt het mij -en jou!- om de inspiratie aan te wakkeren. Houd je dan ook nog rekening met de basics van CTA’s, dan wordt jouw oproep-aan-de-lezer een conversiehit.
Infographic: do’s & don’ts van calls-to-action
Wil je alle informatie over kleurgebruik, design, kijkroute, schrijfwijzen, Maslow en A/B testing van CTA’s in een overzichtelijke en mooie infographic teruglezen? Download dan onze infographic: do’s & don’ts van calls-to-action.
Deze blogpost is geschreven door Hendrik Westerhuis, Sr. Content Developer, Blinker.
Verder lezen over Email Marketing
E-mail12.11.2024
5 tips over nieuwsbrieven versturen van Mindstream
Artificial Intelligence23.06.2024
Booking.com heeft een haat-liefde-verhouding met AI
Online13.10.2023
Nieuwsbrieven: heb je daar anno 2023 nog wat aan?
Marketing08.09.2023
10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023
E-mail05.04.2023
5 nieuwe KPI’s voor jouw e-mail marketing strategie
Marketing21.03.2023
Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over
Omnichannel messagingdienst om conversational commerce, marketing en klantenservice te verbeterenMarketing10.03.2023
Dit zijn de finalisten van de Beste Brabantse Marketeer van 2022
Marketing09.03.2023
Spotler Group neemt Sooqr B.V. over
Conversieverhogende technologie om e-commerce aanbod te verbeterenVerder lezen over Spotler
Marketing06.03.2024
OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie
E-mail02.08.2023
Spotler Group neemt ook Shopping Minds over
en blijft uitbreiden als Commerce Experience PlatformMarketing21.03.2023
Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over
Omnichannel messagingdienst om conversational commerce, marketing en klantenservice te verbeterenMarketing09.03.2023
Spotler Group neemt Sooqr B.V. over
Conversieverhogende technologie om e-commerce aanbod te verbeterenMarketing15.12.2022
Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei
E-mail05.10.2021
Nieuw: het Nationaal E-mail Onderzoek 2021
advertorialMarketing02.08.2021
Spotler Group neemt Customer Data Platform (CDP) Squeezely over
E-mail31.05.2021