Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
Voor de inrichting van de buyer’s journey heeft de B2B-marketeer al een behoorlijke online mindset. Je hoeft het alleen maar op te sommen: marketing automation, SEA-campagnes, koppelingen met CRM- en ESP-systemen, posts op Facebook, blogartikelen op websites van derden et cetera. Vraag je vervolgens hoe ’t zit met de customer journey, dan hoor je vooral ‘belletje en bezoek’. De B2B-marketeer spreekt passievol over de fase ‘klant worden’ en heeft veel minder oog voor de fase ‘klant zijn’. Of lijkt dat alleen maar zo?
Voor het het B2B Marketing Trendrapport 2019 zijn vier bekende marketeers geïnterviewd: Rik ten Wolde (AFAS Software), Jordi Damen (Leadrs), Ellis van der Slikke (SecondFloor) en Antal de Waij (Engagement Media). Deze vier marketeers doen uitspraken over de uitdagingen en prioriteiten die zij zien en zij reageren op de uitkomsten van een kwantitatief onderzoek waar 359 B2B-marketeers aan meededen.
Klantcontact via data driven campagnes nog lang niet gemeengoed
Uit het kwantitatieve onderzoek komt naar voren dat het contact met klanten vooral bestaat uit een persoonlijk bezoek (79%) of een telefoontje (81%). Contact met klanten bestaat veel minder uit gepersonaliseerde campagnes op basis van gedrag en data (29%). We vroegen expert Jordi Damen of dit beeld herkenbaar is: ’We hebben speciaal voor de fase ‘klant zijn’ een retentieprogramma gemaakt. Reden hiervoor is dat we alles doormeten via het CRM- en ERP-systeem. Via omzetcijfers, cross-sell analyses en klantverloop weten we dat het vaak veel interessanter is om de “achterdeur” dicht te zetten en klanten te behouden dan nieuwe klanten te werven. Echter, bij veel B2B-bedrijven is dit vaak nog niet goed inzichtelijk, zodat het makkelijker is om aan de voorkant te werven.’
KTO nog steeds favoriete meetinstrument
De traditionele KTO blijft het favoriete meetinstrument onder B2B-marketeers. Iets meer dan de helft (54%) zet klanttevredenheidsonderzoeken in om klantervaringen te meten. Dit was in 2018 ook het meest favoriete meetinstrument.
Accountmanager belangrijkste bij afhandeling klachten
Als er klachten binnenkomen, dan is het niet de B2B-marketeer die ze in behandeling neemt. Ondanks dat wel iedereen in de organisatie verantwoordelijkheid draagt voor een positieve klantbeleving, blijkt dat de accountmanager in beeld komt bij klachten. Voor 45% van de respondenten is de accountmanager of de relatiebeheerder verantwoordelijk voor het afhandelen van klachten.
We vroegen Rick ten Wolde waar hij vanuit zijn rol als marketingmanager klantsucces trots op is: ‘Toch wel het blijvende succes van ons klantprogramma ‘Succesbeheer’ voor de gebruikers-DMU. Sinds twee jaar hebben we een intensief programma voor hen die niet de aankoopbeslissing namen, maar wel het succes van de klantrelatie voor een groot deel bepalen. In ons geval zijn dat de supergebruikers van de software. Zij die het werk van hun collega’s leuker maken en hun organisatie verder helpen. In 2018 bleek hoe ingeburgerd dit inmiddels is bij klanten en collega’s, met veel content, succesvolle events en zelfs met een traineeship voor klanten. Echt een strategische impact dus.’
Download het B2B Marketing Trendrapport 2019
Benieuwd naar alle resultaten over de customer journey in 2019? En wil je weten hoe B2B-marketeers hun buyer’s journey, customer journey en marketing automation inrichten om nu eindelijk eens meer MQL’s te scoren? Op deze vragen geeft het B2B Marketing Trendrapport 2019 een uitgebreid en actueel antwoord.
Verder lezen over B2B
Events30.05.2024
Een nieuwe editie van het Sprints & Sneakers Festival
A New Definition of GrowthE-mail31.03.2022
Nederlandse E‑mail Marketing Benchmark 2022: cijfers en learnings uit Nederland
Nieuws26.10.2021
Mkb-bedrijven in zakelijke dienstverlening zien omzet in Q3 flink stijgen
DC Business19.05.2021
LinkedIn meest waardevolle saleskanaal voor 2021
Online21.12.2020
Do’s en don’ts van een B2B webshop
E-mail02.09.2020
Onderzoek: vertrouwen en verbondenheid belangrijk voor customer journey in 2020
E-mail01.09.2020
B2B Marketing Trendrapport 2020: Verbinding zoeken met online klant
advertorialOnline18.03.2020
Virtuele assistent helpt thuiswerkers met het genereren en opvolgen van leads
Verder lezen over Email Marketing
E-mail12.11.2024
5 tips over nieuwsbrieven versturen van Mindstream
Artificial Intelligence23.06.2024
Booking.com heeft een haat-liefde-verhouding met AI
Online13.10.2023
Nieuwsbrieven: heb je daar anno 2023 nog wat aan?
Marketing08.09.2023
10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023
E-mail05.04.2023
5 nieuwe KPI’s voor jouw e-mail marketing strategie
Marketing21.03.2023
Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over
Omnichannel messagingdienst om conversational commerce, marketing en klantenservice te verbeterenMarketing10.03.2023
Dit zijn de finalisten van de Beste Brabantse Marketeer van 2022
Marketing09.03.2023
Spotler Group neemt Sooqr B.V. over
Conversieverhogende technologie om e-commerce aanbod te verbeterenVerder lezen over Online Marketing
Marketing11.11.2024
HubSpot introduceert Breeze als nieuwe medewerker voor je bedrijf
Advertising08.10.2024
Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom
Marketing01.10.2024
Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten
Marketing18.09.2024
Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes
Marketing21.08.2024
HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA
Search13.08.2024
SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen
DC Business07.08.2024
Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt
Search05.08.2024
5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert
Verder lezen over Spotler
Marketing06.03.2024
OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie
E-mail02.08.2023
Spotler Group neemt ook Shopping Minds over
en blijft uitbreiden als Commerce Experience PlatformMarketing21.03.2023
Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over
Omnichannel messagingdienst om conversational commerce, marketing en klantenservice te verbeterenMarketing09.03.2023
Spotler Group neemt Sooqr B.V. over
Conversieverhogende technologie om e-commerce aanbod te verbeterenMarketing15.12.2022
Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei
E-mail05.10.2021
Nieuw: het Nationaal E-mail Onderzoek 2021
advertorialMarketing02.08.2021
Spotler Group neemt Customer Data Platform (CDP) Squeezely over
E-mail31.05.2021