Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
Uit het B2B Marketing Trendrapport 2018 blijkt dat content marketing nog steeds het belangrijkste speerpunt is van B2B-marketeers in Nederland. Bijna de helft (49%) vindt deze vorm van marketing belangrijk. Al betekent het schrijven van blogs, het maken van infographics, video’s en white papers niet dat daarmee direct de omzet omhoog gaat. Als content marketing geen directe sales is, waarom is het dan zo populair en wat kunnen marketeers leren van de laatste trends in de B2B?
Het B2B Marketing Trendrapport 2018
De laatste trends lees je in het B2B Marketing Trendrapport 2018 dat op 12 juni verscheen. Voor dit rapport zijn elf marketeers geïnterviewd uit elf verschillende branches. Denk aan TomTom Telematics, NUON B2B, Adobe en Royal Schiphol Group. De marketeers in deze organisaties doen uitspraken over de uitdagingen en prioriteiten die zij zien en zij reageren op de uitkomsten van een kwantitatief onderzoek waar 408 B2B-marketeers aan meededen.
Content marketing goed voor autoriteit en kennisvoorsprong
Eén van de geïnterviewden zegt: ‘Content marketing is van de lange adem, je moet er niet directe conversie uit verwachten. Het is een vorm van marketing die goed is voor je branding en dat is nodig om uiteindelijk tot conversie te komen.’ Natuurlijk werpt content marketing zijn vruchten af, maar daar moet je dan wel geduld voor opbrengen.
‘Content levert vaak niet direct iets op, maar na een periode van een jaar of drie zie je wel vaak dat content marketing de juiste pull geeft en ’t mensen naar je website lokt en dat het daarmee ook rendeert,’ staat te lezen in het rapport. Ben je B2B-marketeer dan is het goed om je te realiseren dat content marketing prima werkt om er autoriteit en kennisvoorsprong mee op te bouwen, maar dat je het effect van je inspanningen pas na enkele jaren terugziet in je conversiecijfers.
Content marketing belangrijk voor leads
Autoriteit, kennisvoorsprong en naamsbekendheid zijn belangrijk als het gaat over leadgeneratie. En daar is het de B2B-marketeers ook om te doen. Met percentages van boven de 50% scoren deze twee reden het hoogst op de vraag waarvoor content marketing wordt ingezet.
De cijfers uit het rapport:
Content moet vooral snackable zijn
De wetmatigheid in content marketing is al een tijdje dat content snackable moet zijn. Al is ‘snackable’ wel afhankelijk van het kanaal waarop je je content plaatst en het is afhankelijk van wat je te vertellen hebt. Eén van de geïnterviewden: ‘Snackable geldt vooral voor social updates. Mooie foto’s met weinig toelichting doen het goed. Ook video’s moeten kort en krachtig zijn en vanaf de eerste seconden boeien. Echter, bij blogs vind ik dat dit anders ligt. Blogs worden gevonden via Google door iemand die op zoek is naar antwoorden. Als jij als bedrijf een serieus goed antwoord geeft op de vraag van de zoeker dan is een lang blog juist goed en zorgt dit voor vertrouwen.’
Verspreiding content in de B2B via owned media
Wat zeker opvalt, is dat B2B-marketeers hun content het liefst verspreiden via de eigen website, de eigen mailings en via eigen social mediakanalen. De voorkeur ligt niet op het plaatsen van artikelen in vakbladen of de de inzet van externe sites. Uit het rapport:
Wat zijn de specifieke learnings?
Het B2B Marketing Trendrapport 2018 geeft de moderne B2B-marketeer een aantal mooie learnings:
- Maak je content snackable. Denk dan niet dat al je content in kleine hapklare brokken gepresenteerd moet worden. Heb je echt iets te vertellen dan kun je dat prima kwijt in een langer blogartikel. Wat ook goed mogelijk is: maak één key piece of content en verschillende kleinere contentbites die daarnaartoe leiden. Eén van de geïnterviewden heeft hier goede ervaringen mee.
- Meet altijd het resultaat van je ingezette campagnes. Zeker de content die je verspreidt via je eigen kanalen, is prima meetbaar. Uit het trendrapport komt naar voren dat Nederland langzaamaan content-moe aan het worden is. Relevantie wordt steeds meer een no-brainer. Je wilt voorkomen dat je content als irritant en irrelevant wordt ervaren. Meet het resultaat en pas je content aan als dat nodig is.
- Een belangrijke wens van B2B-marketeers is een nauwere samenwerking met sales. In 2018 staat deze wens in de top 3 van uitdagingen in de B2B. Het trendrapport geeft aan dat een verdere integratie met sales consequenties kan hebben voor de content marketing. Wil je als moderne B2B-marketeer ahead of the curve handelen, stap dan naar je salescollega’s en ontwikkel samen met hen sales- en marketingcampagnes gericht op specifieke branches en bedrijven.
Het B2B Marketing Trendrapport 2018 geeft niet alleen aan hoe B2B Nederland content marketing inzet en welke trends daarin zichtbaar zijn. Het rapport doet ook uitspraken over innovaties in de B2B, over marketing automation en over customer experience. Wil je als B2B-marketeer op de hoogte blijven, lees het B2B Marketing Trendrapport 2018.
Verder lezen over Content
Search11.04.2023
YoastCon: het evenement voor online marketeers en SEO-specialisten!
DC Business27.01.2023
Die tekst voor je website? Die schrijf je gewoon zelf
DC Business24.11.2022
Wat is linkbuilding en wat maakt het belangrijk?
Social Media26.01.2021
Twitter neemt Nederlandse start-up Revue over
Een beter thuis voor schrijversSearch14.12.2020
Duplicate content: wat is het en hoe voorkom je het?
Online07.09.2020
Help! De concurrent jat productomschrijvingen uit mijn webshop!
Search12.03.2020
De onzichtbare kracht van SEO
Gadgets07.11.2019
Je productiviteit verhogen doe je met de MX Master 3 & MX Keys
Verder lezen over Email Marketing
Artificial Intelligence23.06.2024
Booking.com heeft een haat-liefde-verhouding met AI
Online13.10.2023
Nieuwsbrieven: heb je daar anno 2023 nog wat aan?
Marketing08.09.2023
10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023
E-mail05.04.2023
5 nieuwe KPI’s voor jouw e-mail marketing strategie
Marketing21.03.2023
Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over
Omnichannel messagingdienst om conversational commerce, marketing en klantenservice te verbeterenMarketing10.03.2023
Dit zijn de finalisten van de Beste Brabantse Marketeer van 2022
Marketing09.03.2023
Spotler Group neemt Sooqr B.V. over
Conversieverhogende technologie om e-commerce aanbod te verbeterenMarketing15.12.2022
Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei
Verder lezen over Spotler
Marketing06.03.2024
OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie
E-mail02.08.2023
Spotler Group neemt ook Shopping Minds over
en blijft uitbreiden als Commerce Experience PlatformMarketing21.03.2023
Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over
Omnichannel messagingdienst om conversational commerce, marketing en klantenservice te verbeterenMarketing09.03.2023
Spotler Group neemt Sooqr B.V. over
Conversieverhogende technologie om e-commerce aanbod te verbeterenMarketing15.12.2022
Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei
E-mail05.10.2021
Nieuw: het Nationaal E-mail Onderzoek 2021
advertorialMarketing02.08.2021
Spotler Group neemt Customer Data Platform (CDP) Squeezely over
E-mail31.05.2021