E-mail18.06.2018

B2B Content Marketing: geen directe sales wel goed voor leads


Uit het B2B Marketing Trendrapport 2018 blijkt dat content marketing nog steeds het belangrijkste speerpunt is van B2B-marketeers in Nederland. Bijna de helft (49%) vindt deze vorm van marketing belangrijk. Al betekent het schrijven van blogs, het maken van infographics, video’s en white papers niet dat daarmee direct de omzet omhoog gaat. Als content marketing geen directe sales is, waarom is het dan zo populair en wat kunnen marketeers leren van de laatste trends in de B2B?

Het B2B Marketing Trendrapport 2018

De laatste trends lees je in het B2B Marketing Trendrapport 2018 dat op 12 juni verscheen. Voor dit rapport zijn elf marketeers geïnterviewd uit elf verschillende branches. Denk aan TomTom Telematics, NUON B2B, Adobe en Royal Schiphol Group. De marketeers in deze organisaties doen uitspraken over de uitdagingen en prioriteiten die zij zien en zij reageren op de uitkomsten van een kwantitatief onderzoek waar 408 B2B-marketeers aan meededen.

Content marketing goed voor autoriteit en kennisvoorsprong

Eén van de geïnterviewden zegt: ‘Content marketing is van de lange adem, je moet er niet directe conversie uit verwachten. Het is een vorm van marketing die goed is voor je branding en dat is nodig om uiteindelijk tot conversie te komen.’ Natuurlijk werpt content marketing zijn vruchten af, maar daar moet je dan wel geduld voor opbrengen.

‘Content levert vaak niet direct iets op, maar na een periode van een jaar of drie zie je wel vaak dat content marketing de juiste pull geeft en ’t mensen naar je website lokt en dat het daarmee ook rendeert,’ staat te lezen in het rapport. Ben je B2B-marketeer dan is het goed om je te realiseren dat content marketing prima werkt om er autoriteit en kennisvoorsprong mee op te bouwen, maar dat je het effect van je inspanningen pas na enkele jaren terugziet in je conversiecijfers.

Content marketing belangrijk voor leads

Autoriteit, kennisvoorsprong en naamsbekendheid zijn belangrijk als het gaat over leadgeneratie. En daar is het de B2B-marketeers ook om te doen. Met percentages van boven de 50% scoren deze twee reden het hoogst op de vraag waarvoor content marketing wordt ingezet.

De cijfers uit het rapport:

spotler1
spotler1

Content moet vooral snackable zijn

De wetmatigheid in content marketing is al een tijdje dat content snackable moet zijn. Al is ‘snackable’ wel afhankelijk van het kanaal waarop je je content plaatst en het is afhankelijk van wat je te vertellen hebt. Eén van de geïnterviewden: ‘Snackable geldt vooral voor social updates. Mooie foto’s met weinig toelichting doen het goed. Ook video’s moeten kort en krachtig zijn en vanaf de eerste seconden boeien. Echter, bij blogs vind ik dat dit anders ligt. Blogs worden gevonden via Google door iemand die op zoek is naar antwoorden. Als jij als bedrijf een serieus goed antwoord geeft op de vraag van de zoeker dan is een lang blog juist goed en zorgt dit voor vertrouwen.’

Verspreiding content in de B2B via owned media

Wat zeker opvalt, is dat B2B-marketeers hun content het liefst verspreiden via de eigen website, de eigen mailings en via eigen social mediakanalen. De voorkeur ligt niet op het plaatsen van artikelen in vakbladen of de de inzet van externe sites. Uit het rapport:

spotler2
spotler2

Wat zijn de specifieke learnings?

Het B2B Marketing Trendrapport 2018 geeft de moderne B2B-marketeer een aantal mooie learnings:

  • Maak je content snackable. Denk dan niet dat al je content in kleine hapklare brokken gepresenteerd moet worden. Heb je echt iets te vertellen dan kun je dat prima kwijt in een langer blogartikel. Wat ook goed mogelijk is: maak één key piece of content en verschillende kleinere contentbites die daarnaartoe leiden. Eén van de geïnterviewden heeft hier goede ervaringen mee.
  • Meet altijd het resultaat van je ingezette campagnes. Zeker de content die je verspreidt via je eigen kanalen, is prima meetbaar. Uit het trendrapport komt naar voren dat Nederland langzaamaan content-moe aan het worden is. Relevantie wordt steeds meer een no-brainer. Je wilt voorkomen dat je content als irritant en irrelevant wordt ervaren. Meet het resultaat en pas je content aan als dat nodig is.
  • Een belangrijke wens van B2B-marketeers is een nauwere samenwerking met sales. In 2018 staat deze wens in de top 3 van uitdagingen in de B2B. Het trendrapport geeft aan dat een verdere integratie met sales consequenties kan hebben voor de content marketing. Wil je als moderne B2B-marketeer ahead of the curve handelen, stap dan naar je salescollega’s en ontwikkel samen met hen sales- en marketingcampagnes gericht op specifieke branches en bedrijven.

Het B2B Marketing Trendrapport 2018 geeft niet alleen aan hoe B2B Nederland content marketing inzet en welke trends daarin zichtbaar zijn. Het rapport doet ook uitspraken over innovaties in de B2B, over marketing automation en over customer experience. Wil je als B2B-marketeer op de hoogte blijven, lees het B2B Marketing Trendrapport 2018.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

...

Verder lezen over Content

5 tips over nieuwsbrieven versturen van Mindstream

Hoe zorg je dat mensen jouw nieuwsbrief niet alleen willen ontvangen, maar ook openen? Tijdens HubSpot GROW gaf Mindstream daar antwoord op.

E-mail12.11.2024

5 tips over nieuwsbrieven versturen van Mindstream

Waar begin je als je toch AI-content op je site wil?

We vragen zoveel aan AI, maar tot nu toe durven nog niet veel mensen het aan om AI te gebruiken voor grotere taken. Zonde, want je kunt samen met een AI-collga een heel succesvol blog runnen. Dat belooft in ieder geval Semrush, dat met ContentShake AI komt. Een manier om ongelimiteerde, publiciteitsklare content te genereren.

Marketing11.11.2024

Waar begin je als je toch AI-content op je site wil?

​YoastCon: het evenement voor online marketeers en SEO-specialisten!

Ben jij een online marketeer of SEO-specialist en wil je je kennis en vaardigheden op het gebied van SEO naar een hoger niveau tillen? Dan mag je YoastCon zeker niet missen! YoastCon is hét evenement voor iedereen die g...

Search11.04.2023

​YoastCon: het evenement voor online marketeers en SEO-specialisten!

Die tekst voor je website? Die schrijf je gewoon zelf

Als ondernemer heb je veel zaken om aan te denken: de inkoop van producten, het verkopen van diensten en producten, de administratie, je personeel… Het is daardoor aantrekkelijk om sommige taken uit te besteden. Een bo...

DC Business27.01.2023

Die tekst voor je website? Die schrijf je gewoon zelf

​Wat is linkbuilding en wat maakt het belangrijk?

Als je een website runt, dan is de kans groot dat je wel eens mails graag met vragen over linkbuilding. Of het nu gaat om bedrijven die graag een linkje op jouw website reserveren of bedrijven die je ermee willen helpen:...

DC Business24.11.2022

​Wat is linkbuilding en wat maakt het belangrijk?

Twitter neemt Nederlandse start-up Revue over

Twitter is de plek waar mensen naartoe gaan om te zien wat er in de wereld gebeurt en om erover te praten. En het is ook de plek waar schrijvers - van individuele makers tot uitgevers - hun werk delen, zinvolle gesprekke...

Social Media26.01.2021

Twitter neemt Nederlandse start-up Revue over

Een beter thuis voor schrijvers
Duplicate content: wat is het en hoe voorkom je het?

1 van de onderwerpen waar je aandacht aan moet besteden als je aan SEO doet, is duplicate content. Deze dubbele inhoud is niet alleen vervelend voor de bezoekers van je website, maar ook voor zoekmachines. Na het lezen v...

Search14.12.2020

Duplicate content: wat is het en hoe voorkom je het?

​Help! De concurrent jat productomschrijvingen uit mijn webshop!

In deze column ga ik het hebben over de productbeschrijvingen in jouw webshop. Wat als je een luie concurrent hebt die jouw productteksten pikt? Dat is vervelend. Maar wat als iedere concurrent ze van jou pikt? Behalve ?...

Online07.09.2020

​Help! De concurrent jat productomschrijvingen uit mijn webshop!

Verder lezen over Email Marketing

5 tips over nieuwsbrieven versturen van Mindstream

Hoe zorg je dat mensen jouw nieuwsbrief niet alleen willen ontvangen, maar ook openen? Tijdens HubSpot GROW gaf Mindstream daar antwoord op.

E-mail12.11.2024

5 tips over nieuwsbrieven versturen van Mindstream

Booking.com heeft een haat-liefde-verhouding met AI

Booking.com is deze week groot in het nieuws: het reisplatform heeft te maken met een toename van het aantal oplichtingszaken tot 900 %.

Artificial Intelligence23.06.2024

Booking.com heeft een haat-liefde-verhouding met AI

​Nieuwsbrieven: heb je daar anno 2023 nog wat aan?

Het klinkt altijd als iets wat nog uit de tijd komt van de doorstuurmail en de ecard, en dat komt het ook: de nieuwsbrief. Waar doorstuurmails en ecards echter plaats hebben gemaakt voor phishing en appjes, is de nieuwsb...

Online13.10.2023

​Nieuwsbrieven: heb je daar anno 2023 nog wat aan?

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

De afgelopen dagen was het druk in Boston, want Hubspot hield zijn jaarlijkse bijeenkomst Inbound 2023. AI voerde, mede door aankondigingen van het bedrijf, de boventoon, maar er waren ook veel leuke, inspirerende en amb...

Marketing08.09.2023

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

​5 nieuwe KPI’s voor jouw e-mail marketing strategie

We zaten er al een tijdje op te wachten maar de eerste resultaten zijn binnen. De nieuwe privacy feature MPP van Apple heeft heel wat teweeg gebracht in de e-mail marketing wereld. Sinds de lancering van de privacy featu...

E-mail05.04.2023

​5 nieuwe KPI’s voor jouw e-mail marketing strategie

​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Wireless Services B.V., bestaande uit een hoogwaardig SMS-platform en Eazy, een toonaangevend omnichannel communicatieplatform dat consistente klantinteractie mogelijk maakt via...

Marketing21.03.2023

​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Omnichannel messagingdienst om conversational commerce, marketing en klantenservice te verbeteren
Dit zijn de finalisten van de Beste Brabantse Marketeer van 2022

Op woensdag 19 april 2023 is het zo ver. Dan worden de winnaars van de verkiezing van de Beste Brabantse Marketeer van 2022 bekendgemaakt. De uitreiking zal plaatsvinden in het Parktheater Eindhoven. Na twee spannende we...

Marketing10.03.2023

Dit zijn de finalisten van de Beste Brabantse Marketeer van 2022

​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Sooqr B.V., een platform dat online retailconversies verhoogt en zo een hogere omzet realiseert. Dat doen zij met behulp van gepersonaliseerde onsite search, productaanbevelingen...

Marketing09.03.2023

​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Conversieverhogende technologie om e-commerce aanbod te verbeteren

Verder lezen over Spotler

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

OBI4wan, Spotler Nederland en Squeezely integreren hun operationele bedrijfsvoering en gaan verder als één organisatie onder de naam Spotler NL. Alle drie de bedrijven zijn al geruime tijd onderdeel van de Spotler Grou...

Marketing06.03.2024

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

Spotler Group neemt ook Shopping Minds over

De Spotler Group blijft investeren in gepersonaliseerde e-commerce en kondigt de overname aan van Shopping Minds B.V., een cloud customer data platform dat is gebouwd om marketeers beter inzicht en gerichte omnichannel w...

E-mail02.08.2023

Spotler Group neemt ook Shopping Minds over

en blijft uitbreiden als Commerce Experience Platform
​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Wireless Services B.V., bestaande uit een hoogwaardig SMS-platform en Eazy, een toonaangevend omnichannel communicatieplatform dat consistente klantinteractie mogelijk maakt via...

Marketing21.03.2023

​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Omnichannel messagingdienst om conversational commerce, marketing en klantenservice te verbeteren
​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Sooqr B.V., een platform dat online retailconversies verhoogt en zo een hogere omzet realiseert. Dat doen zij met behulp van gepersonaliseerde onsite search, productaanbevelingen...

Marketing09.03.2023

​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Conversieverhogende technologie om e-commerce aanbod te verbeteren
Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei

Spotler Group, een snelgroeiende Europese leverancier van marketingtechnologie, kondigt de afronding aan van een financieringsronde van €30 miljoen, opgehaald onder nieuwe en bestaande aandeelhouders. Na de overname en...

Marketing15.12.2022

Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei

​Nieuw: het Nationaal E-mail Onderzoek 2021

Met trots presenteert Spotler alweer de achtste editie van het Nationaal Email Onderzoek! Het onderzoek laat een compleet beeld zien van het Nederlandse e-mail gebruik en omgang met social media. Daarnaast laat Spotler...

E-mail05.10.2021

​Nieuw: het Nationaal E-mail Onderzoek 2021

advertorial
​Spotler Group neemt Customer Data Platform (CDP) Squeezely over

De Spotler Group maakt vandaag bekend verheugd te zijn met het verwelkomen van Squeezely in haar groeiende portfolio van gelijkgestemde marketingtechnologiebedrijven. Met meer dan 100 e-commerce klanten heeft Squeezely h...

Marketing02.08.2021

​Spotler Group neemt Customer Data Platform (CDP) Squeezely over

Stappenplan voor automatische e-mail campagnes

Je snapt de definitie van e‑mail marketing automation en je wilt er ook liever vandaag dan morgen mee aan de slag. Maar waar moet je beginnen? Door termen als triggers, leadscoring, campagnes met verschillende mailings...

E-mail31.05.2021

Stappenplan voor automatische e-mail campagnes

advertorial