E-mail24.03.2016

​Automatische opvolging vanuit je e-mail nieuwsbrief


Na het versturen van de e-mail nieuwsbrief zie je in je statistieken de clicks oplopen. Dat is een goed teken. Ook de conversie op het formulier stijgt. Op deze doelgroep wil je leadnurturing toepassen. Je exporteert de geconverteerde kliks, maakt een nieuwe doelgroep aan en stuurt handmatig een opvolgmail. Dit proces herhaal je een aantal keer omdat de laatste leads nog binnendruppelen. Dit kan efficiënter. In dit blog laten we zien hoe je vanuit doorkliks in je maandelijkse nieuwsbrief een automatische e-mail campagne start.

Tijdsbesparing

Met een automatische e-mail campagne plan je als het ware vooruit. Je bepaalt vooraf de stappen die iemand kan nemen en koppelt hier een vervolgactie aan. Hartstikke handig, want dit hoef je slechts één keer te bedenken en in te stellen. De campagne zorgt er voor dat de opvolging automatisch geregeld is. En zo bespaar je veel tijd.

Voorbeeld van een e-mail campagne

Die tijdsbesparing klinkt goed maar hoe maak je zo’n campagne? Met een voorbeeld neem ik je mee door de stappen. We houden het even algemeen maar heb je een specifieke vraag over e-mail campagnes? Stel die dan hier.

Stap 1 – Bepaal de doelgroep en de content

Vooraf bepaal je de doelgroep en inventariseer je welke content je wilt aanbieden aan de geselecteerde doelgroep. In dit voorbeeld is dit iedereen die vanuit de maandelijkse e-mail nieuwsbrief heeft doorgeklikt naar de website en daar het webformulier heeft ingevuld. Daarna teken je de campagneflow uit zodat je precies ziet welke trigger welke mail verstuurt op welke datum en tijd.

DOELGROEP

  • alle nieuwsbriefontvangers die het webformulier hebben ingevuld

INVENTARISATIE CONTENT

content
content

Nadat je het kader geschetst hebt, ga je de flow in elkaar zetten. Met dit handige worksheet kun je dat in excel doen zodat je makkelijk ziet of de e-mail campagne straks goed in elkaar zit.

Stap 2 – Inrichten van de campagneflow

Je kunt de campagne opdelen in drie delen. Een eerste deel waar je de deliverable biedt. Hiervoor stel je de bevestigingsmail op met een link naar het white paper. Het is ook verstandig om een interne notificatie op te nemen in de campagneflow zodat je weet wie zijn geconverteerd. Daarnaast wil je alvast je eerste opvolgmail sturen.

image-1
image-1

Nu begint het lead nurturingsgedeelte. Je wilt iedereen die geklikt heeft in de tweede mail een derde mail toesturen. Degenen die niet geklikt hebben sturen we nog één reminder. Daarna stopt de campagne.

image-2
image-2

Om de campagne af te ronden, sturen we nog één opvolgmail. Mocht iemand alle stappen doorlopen hebben, dan wordt automatisch een interne notificatie verstuurd naar de Sales afdeling. De lead nurturing is nu afgerond en we dragen het stokje over aan Sales.

image-3
image-3

Andere e-mail campagnes

Dit is slechts één voorbeeld van een e-mail campagne maar er zijn natuurlijk nog meer soorten automatische opvolging te verzinnen zoals een klanttevredenheidscampagne, verjaardagscampagne of loyaliteitscampagne. Hier vind je meer inspiratie.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

...

Verder lezen over Email Marketing

5 tips over nieuwsbrieven versturen van Mindstream

Hoe zorg je dat mensen jouw nieuwsbrief niet alleen willen ontvangen, maar ook openen? Tijdens HubSpot GROW gaf Mindstream daar antwoord op.

E-mail12.11.2024

5 tips over nieuwsbrieven versturen van Mindstream

Booking.com heeft een haat-liefde-verhouding met AI

Booking.com is deze week groot in het nieuws: het reisplatform heeft te maken met een toename van het aantal oplichtingszaken tot 900 %.

Artificial Intelligence23.06.2024

Booking.com heeft een haat-liefde-verhouding met AI

​Nieuwsbrieven: heb je daar anno 2023 nog wat aan?

Het klinkt altijd als iets wat nog uit de tijd komt van de doorstuurmail en de ecard, en dat komt het ook: de nieuwsbrief. Waar doorstuurmails en ecards echter plaats hebben gemaakt voor phishing en appjes, is de nieuwsb...

Online13.10.2023

​Nieuwsbrieven: heb je daar anno 2023 nog wat aan?

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

De afgelopen dagen was het druk in Boston, want Hubspot hield zijn jaarlijkse bijeenkomst Inbound 2023. AI voerde, mede door aankondigingen van het bedrijf, de boventoon, maar er waren ook veel leuke, inspirerende en amb...

Marketing08.09.2023

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

​5 nieuwe KPI’s voor jouw e-mail marketing strategie

We zaten er al een tijdje op te wachten maar de eerste resultaten zijn binnen. De nieuwe privacy feature MPP van Apple heeft heel wat teweeg gebracht in de e-mail marketing wereld. Sinds de lancering van de privacy featu...

E-mail05.04.2023

​5 nieuwe KPI’s voor jouw e-mail marketing strategie

​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Wireless Services B.V., bestaande uit een hoogwaardig SMS-platform en Eazy, een toonaangevend omnichannel communicatieplatform dat consistente klantinteractie mogelijk maakt via...

Marketing21.03.2023

​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Omnichannel messagingdienst om conversational commerce, marketing en klantenservice te verbeteren
Dit zijn de finalisten van de Beste Brabantse Marketeer van 2022

Op woensdag 19 april 2023 is het zo ver. Dan worden de winnaars van de verkiezing van de Beste Brabantse Marketeer van 2022 bekendgemaakt. De uitreiking zal plaatsvinden in het Parktheater Eindhoven. Na twee spannende we...

Marketing10.03.2023

Dit zijn de finalisten van de Beste Brabantse Marketeer van 2022

​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Sooqr B.V., een platform dat online retailconversies verhoogt en zo een hogere omzet realiseert. Dat doen zij met behulp van gepersonaliseerde onsite search, productaanbevelingen...

Marketing09.03.2023

​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Conversieverhogende technologie om e-commerce aanbod te verbeteren

Verder lezen over Spotler

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

OBI4wan, Spotler Nederland en Squeezely integreren hun operationele bedrijfsvoering en gaan verder als één organisatie onder de naam Spotler NL. Alle drie de bedrijven zijn al geruime tijd onderdeel van de Spotler Grou...

Marketing06.03.2024

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

Spotler Group neemt ook Shopping Minds over

De Spotler Group blijft investeren in gepersonaliseerde e-commerce en kondigt de overname aan van Shopping Minds B.V., een cloud customer data platform dat is gebouwd om marketeers beter inzicht en gerichte omnichannel w...

E-mail02.08.2023

Spotler Group neemt ook Shopping Minds over

en blijft uitbreiden als Commerce Experience Platform
​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Wireless Services B.V., bestaande uit een hoogwaardig SMS-platform en Eazy, een toonaangevend omnichannel communicatieplatform dat consistente klantinteractie mogelijk maakt via...

Marketing21.03.2023

​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Omnichannel messagingdienst om conversational commerce, marketing en klantenservice te verbeteren
​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Sooqr B.V., een platform dat online retailconversies verhoogt en zo een hogere omzet realiseert. Dat doen zij met behulp van gepersonaliseerde onsite search, productaanbevelingen...

Marketing09.03.2023

​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Conversieverhogende technologie om e-commerce aanbod te verbeteren
Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei

Spotler Group, een snelgroeiende Europese leverancier van marketingtechnologie, kondigt de afronding aan van een financieringsronde van €30 miljoen, opgehaald onder nieuwe en bestaande aandeelhouders. Na de overname en...

Marketing15.12.2022

Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei

​Nieuw: het Nationaal E-mail Onderzoek 2021

Met trots presenteert Spotler alweer de achtste editie van het Nationaal Email Onderzoek! Het onderzoek laat een compleet beeld zien van het Nederlandse e-mail gebruik en omgang met social media. Daarnaast laat Spotler...

E-mail05.10.2021

​Nieuw: het Nationaal E-mail Onderzoek 2021

advertorial
​Spotler Group neemt Customer Data Platform (CDP) Squeezely over

De Spotler Group maakt vandaag bekend verheugd te zijn met het verwelkomen van Squeezely in haar groeiende portfolio van gelijkgestemde marketingtechnologiebedrijven. Met meer dan 100 e-commerce klanten heeft Squeezely h...

Marketing02.08.2021

​Spotler Group neemt Customer Data Platform (CDP) Squeezely over

Stappenplan voor automatische e-mail campagnes

Je snapt de definitie van e‑mail marketing automation en je wilt er ook liever vandaag dan morgen mee aan de slag. Maar waar moet je beginnen? Door termen als triggers, leadscoring, campagnes met verschillende mailings...

E-mail31.05.2021

Stappenplan voor automatische e-mail campagnes

advertorial