Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
Na het versturen van de e-mail nieuwsbrief zie je in je statistieken de clicks oplopen. Dat is een goed teken. Ook de conversie op het formulier stijgt. Op deze doelgroep wil je leadnurturing toepassen. Je exporteert de geconverteerde kliks, maakt een nieuwe doelgroep aan en stuurt handmatig een opvolgmail. Dit proces herhaal je een aantal keer omdat de laatste leads nog binnendruppelen. Dit kan efficiënter. In dit blog laten we zien hoe je vanuit doorkliks in je maandelijkse nieuwsbrief een automatische e-mail campagne start.
Tijdsbesparing
Met een automatische e-mail campagne plan je als het ware vooruit. Je bepaalt vooraf de stappen die iemand kan nemen en koppelt hier een vervolgactie aan. Hartstikke handig, want dit hoef je slechts één keer te bedenken en in te stellen. De campagne zorgt er voor dat de opvolging automatisch geregeld is. En zo bespaar je veel tijd.
Voorbeeld van een e-mail campagne
Die tijdsbesparing klinkt goed maar hoe maak je zo’n campagne? Met een voorbeeld neem ik je mee door de stappen. We houden het even algemeen maar heb je een specifieke vraag over e-mail campagnes? Stel die dan hier.
Stap 1 – Bepaal de doelgroep en de content
Vooraf bepaal je de doelgroep en inventariseer je welke content je wilt aanbieden aan de geselecteerde doelgroep. In dit voorbeeld is dit iedereen die vanuit de maandelijkse e-mail nieuwsbrief heeft doorgeklikt naar de website en daar het webformulier heeft ingevuld. Daarna teken je de campagneflow uit zodat je precies ziet welke trigger welke mail verstuurt op welke datum en tijd.
DOELGROEP
- alle nieuwsbriefontvangers die het webformulier hebben ingevuld
INVENTARISATIE CONTENT
Nadat je het kader geschetst hebt, ga je de flow in elkaar zetten. Met dit handige worksheet kun je dat in excel doen zodat je makkelijk ziet of de e-mail campagne straks goed in elkaar zit.
Stap 2 – Inrichten van de campagneflow
Je kunt de campagne opdelen in drie delen. Een eerste deel waar je de deliverable biedt. Hiervoor stel je de bevestigingsmail op met een link naar het white paper. Het is ook verstandig om een interne notificatie op te nemen in de campagneflow zodat je weet wie zijn geconverteerd. Daarnaast wil je alvast je eerste opvolgmail sturen.
Nu begint het lead nurturingsgedeelte. Je wilt iedereen die geklikt heeft in de tweede mail een derde mail toesturen. Degenen die niet geklikt hebben sturen we nog één reminder. Daarna stopt de campagne.
Om de campagne af te ronden, sturen we nog één opvolgmail. Mocht iemand alle stappen doorlopen hebben, dan wordt automatisch een interne notificatie verstuurd naar de Sales afdeling. De lead nurturing is nu afgerond en we dragen het stokje over aan Sales.
Andere e-mail campagnes
Dit is slechts één voorbeeld van een e-mail campagne maar er zijn natuurlijk nog meer soorten automatische opvolging te verzinnen zoals een klanttevredenheidscampagne, verjaardagscampagne of loyaliteitscampagne. Hier vind je meer inspiratie.
Verder lezen over Email Marketing
E-mail12.11.2024
5 tips over nieuwsbrieven versturen van Mindstream
Artificial Intelligence23.06.2024
Booking.com heeft een haat-liefde-verhouding met AI
Online13.10.2023
Nieuwsbrieven: heb je daar anno 2023 nog wat aan?
Marketing08.09.2023
10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023
E-mail05.04.2023
5 nieuwe KPI’s voor jouw e-mail marketing strategie
Marketing21.03.2023
Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over
Omnichannel messagingdienst om conversational commerce, marketing en klantenservice te verbeterenMarketing10.03.2023
Dit zijn de finalisten van de Beste Brabantse Marketeer van 2022
Marketing09.03.2023
Spotler Group neemt Sooqr B.V. over
Conversieverhogende technologie om e-commerce aanbod te verbeterenVerder lezen over Spotler
Marketing06.03.2024
OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie
E-mail02.08.2023
Spotler Group neemt ook Shopping Minds over
en blijft uitbreiden als Commerce Experience PlatformMarketing21.03.2023
Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over
Omnichannel messagingdienst om conversational commerce, marketing en klantenservice te verbeterenMarketing09.03.2023
Spotler Group neemt Sooqr B.V. over
Conversieverhogende technologie om e-commerce aanbod te verbeterenMarketing15.12.2022
Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei
E-mail05.10.2021
Nieuw: het Nationaal E-mail Onderzoek 2021
advertorialMarketing02.08.2021
Spotler Group neemt Customer Data Platform (CDP) Squeezely over
E-mail31.05.2021