De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Een belangrijk onderdeel van e-mail marketing is het monitoren van de resultaten van nieuwsbrieven en campagnes. Als je de statistieken en rapportages niet bijhoudt en hier niet op inspeelt, is de kans groot dat resultaten niet beter worden of ontvangers zich afmelden. Hieronder geef ik daarom 6 e-mail statistieken die je in ieder geval in de gaten moet houden om te kunnen bepalen of je e-mail marketingstrategie succesvol is. Deze statistieken geven je een goed beeld over hoe de nieuwsbrief heeft gescoord en waar je je op moet focussen.
1. Doorklikratio
Eén van de redenen waarom je een nieuwsbrief stuurt, is in de eerste plaats om mensen te laten doorklikken naar een bepaalde pagina zodat ze daar bijvoorbeeld iets aanvragen. Het bijhouden van het aantal doorkliks dat je krijgt op de mailing is daarom een goede manier om te beoordelen of je nieuwsbrief succesvol is. Als dit aantal na iedere nieuwsbrief langzaam daalt, is dit een signaal om opnieuw na te denken over de inhoud van de nieuwsbrief.
Omdat je vaak meerdere links hebt waar men op kan klikken zoals een titel, afbeelding, button of tekst, moet je nagaan welke links de meeste kliks krijgen. Daarom is het belangrijk om van tevoren te bepalen wat de belangrijkste links zijn in je nieuwsbrief (conversielinks) en deze op de plek te plaatsen waar over het algemeen het meest op geklikt wordt.
2. Conversie
Naast het nagaan waar mensen op klikken in de nieuwsbrief, kijk je vervolgens wat ze doen nadat ze hebben doorgeklikt. Hoe lang blijven ze op de landingspagina en waar klikken ze vervolgens op? Melden ze zich aan voor het event dat je in de nieuwsbrief aankondigde?
De reden dat je e-mails verstuurt is niet alleen om te zorgen dat ze doorklikken. Je wilt dat mensen iets doen na het doorklikken, of dit nou informatie vergaren, het aanmelden voor een event, of klant worden is. Als je in de e-mail marketingsoftware de UTM-codes hebt ingesteld, kun je de acties via Google Analytics volgen en nagaan wat de conversie is geweest uit de mail.
3. Doorstuurratio
Deze ratio is belangrijk voor de groei van de database met nieuwsbriefabonnees. De mogelijkheid om de e-mail door te sturen door een nieuwsbriefabonnee naar een niet nieuwsbriefabonnee kan zorgen voor deze groei. Het is dan wel belangrijk om in de gaten te houden hoeveel mensen de nieuwsbrief doorsturen.
Als ontvangers de nieuwsbrief doorsturen vanuit hun eigen e-mail programma zoals Outlook, dan is het niet te volgen. Maar als je in de nieuwsbrief een duidelijke call-to-action (CTA) neerzet die verwijst naar een pagina waar een formulier ingevuld moet worden, kun je in de gaten houden hoe vaak dit wordt gedaan.
4. Bestandsgroei
Meer mensen in je database betekent over het algemeen ook dat meer mensen de nieuwsbrief lezen en er meer interactie plaatsvindt. Bestandsgroei is dus een belangrijke indicator van een succesvolle e-mail marketingstrategie. Voor meer informatie hierover verwijs ik je graag naar ons white paper: ‘E-mail bereik vergroten en resultaat verbeteren’.
5. Afleverratio
Het afleverratio is het aantal verstuurde e-mails min de bounces gedeeld door het totale aantal verstuurde e-mails. Dit aantal moet hoger zijn dan 95% en liever nog hoger. Het kan altijd gebeuren dat er door een volle inbox bij de ontvanger of een storing bij de provider een mail niet aankomt (soft bounce). Maar als er veel e-mailadressen niet kloppen en daarom de mail niet aankomt (hard bounces) moet je je afvragen of de mail wel effectief is en of je bestand nog wel klopt.
Als het afleverratio normaal wel hoog is, maar bij een mailing niet, moet je zien te achterhalen of de mail misschien als SPAM is gezien en daarom niet is aangekomen bij ontvangers.
6. Totale ROI
Als je e-mail marketing gebruikt om je bedrijf te laten groeien, moet je in staat zijn om de inspanningen te koppelen aan groeidoelstellingen. Met goed georganiseerde Google Analytics ben je in staat om uit te vinden hoeveel bezoekers, leads en klanten e-mail marketing heeft opgeleverd en hoeveel omzet dit heeft gebracht.
Conclusie
Als je deze 6 statistieken per mailling goed bestudeert, rapporteert en vergelijkt met vergelijkbare mailings, kun je zien wat e-mail marketing voor jouw bedrijf oplevert en waar de focus vervolgens moet liggen om zichtbare resultaten te boeken en e-mail marketing zo succesvol mogelijk in te zetten.
Verder lezen over Email Marketing
Artificial Intelligence23.06.2024
Booking.com heeft een haat-liefde-verhouding met AI
Online13.10.2023
Nieuwsbrieven: heb je daar anno 2023 nog wat aan?
Marketing08.09.2023
10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023
E-mail05.04.2023
5 nieuwe KPI’s voor jouw e-mail marketing strategie
Marketing21.03.2023
Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over
Omnichannel messagingdienst om conversational commerce, marketing en klantenservice te verbeterenMarketing10.03.2023
Dit zijn de finalisten van de Beste Brabantse Marketeer van 2022
Marketing09.03.2023
Spotler Group neemt Sooqr B.V. over
Conversieverhogende technologie om e-commerce aanbod te verbeterenMarketing15.12.2022
Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei
Verder lezen over Spotler
Marketing06.03.2024
OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie
E-mail02.08.2023
Spotler Group neemt ook Shopping Minds over
en blijft uitbreiden als Commerce Experience PlatformMarketing21.03.2023
Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over
Omnichannel messagingdienst om conversational commerce, marketing en klantenservice te verbeterenMarketing09.03.2023
Spotler Group neemt Sooqr B.V. over
Conversieverhogende technologie om e-commerce aanbod te verbeterenMarketing15.12.2022
Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei
E-mail05.10.2021
Nieuw: het Nationaal E-mail Onderzoek 2021
advertorialMarketing02.08.2021
Spotler Group neemt Customer Data Platform (CDP) Squeezely over
E-mail31.05.2021