E-mail28.04.2015

​6 belangrijke statistieken die bepalen of je e-mailmarketingstrategie succesvol is


Een belangrijk onderdeel van e-mail marketing is het monitoren van de resultaten van nieuwsbrieven en campagnes. Als je de statistieken en rapportages niet bijhoudt en hier niet op inspeelt, is de kans groot dat resultaten niet beter worden of ontvangers zich afmelden. Hieronder geef ik daarom 6 e-mail statistieken die je in ieder geval in de gaten moet houden om te kunnen bepalen of je e-mail marketingstrategie succesvol is. Deze statistieken geven je een goed beeld over hoe de nieuwsbrief heeft gescoord en waar je je op moet focussen.

1. Doorklikratio
Eén van de redenen waarom je een nieuwsbrief stuurt, is in de eerste plaats om mensen te laten doorklikken naar een bepaalde pagina zodat ze daar bijvoorbeeld iets aanvragen. Het bijhouden van het aantal doorkliks dat je krijgt op de mailing is daarom een goede manier om te beoordelen of je nieuwsbrief succesvol is. Als dit aantal na iedere nieuwsbrief langzaam daalt, is dit een signaal om opnieuw na te denken over de inhoud van de nieuwsbrief.

Omdat je vaak meerdere links hebt waar men op kan klikken zoals een titel, afbeelding, button of tekst, moet je nagaan welke links de meeste kliks krijgen. Daarom is het belangrijk om van tevoren te bepalen wat de belangrijkste links zijn in je nieuwsbrief (conversielinks) en deze op de plek te plaatsen waar over het algemeen het meest op geklikt wordt.

<i>(Grafische weergave percentage doorkliks in e-mail marketingoplossing MailPlus)</i>
(Grafische weergave percentage doorkliks in e-mail marketingoplossing MailPlus)

2. Conversie
Naast het nagaan waar mensen op klikken in de nieuwsbrief, kijk je vervolgens wat ze doen nadat ze hebben doorgeklikt. Hoe lang blijven ze op de landingspagina en waar klikken ze vervolgens op? Melden ze zich aan voor het event dat je in de nieuwsbrief aankondigde?

De reden dat je e-mails verstuurt is niet alleen om te zorgen dat ze doorklikken. Je wilt dat mensen iets doen na het doorklikken, of dit nou informatie vergaren, het aanmelden voor een event, of klant worden is. Als je in de e-mail marketingsoftware de UTM-codes hebt ingesteld, kun je de acties via Google Analytics volgen en nagaan wat de conversie is geweest uit de mail.

3. Doorstuurratio
Deze ratio is belangrijk voor de groei van de database met nieuwsbriefabonnees. De mogelijkheid om de e-mail door te sturen door een nieuwsbriefabonnee naar een niet nieuwsbriefabonnee kan zorgen voor deze groei. Het is dan wel belangrijk om in de gaten te houden hoeveel mensen de nieuwsbrief doorsturen.

Als ontvangers de nieuwsbrief doorsturen vanuit hun eigen e-mail programma zoals Outlook, dan is het niet te volgen. Maar als je in de nieuwsbrief een duidelijke call-to-action (CTA) neerzet die verwijst naar een pagina waar een formulier ingevuld moet worden, kun je in de gaten houden hoe vaak dit wordt gedaan.

4. Bestandsgroei
Meer mensen in je database betekent over het algemeen ook dat meer mensen de nieuwsbrief lezen en er meer interactie plaatsvindt. Bestandsgroei is dus een belangrijke indicator van een succesvolle e-mail marketingstrategie. Voor meer informatie hierover verwijs ik je graag naar ons white paper: ‘E-mail bereik vergroten en resultaat verbeteren’.

5. Afleverratio
Het afleverratio is het aantal verstuurde e-mails min de bounces gedeeld door het totale aantal verstuurde e-mails. Dit aantal moet hoger zijn dan 95% en liever nog hoger. Het kan altijd gebeuren dat er door een volle inbox bij de ontvanger of een storing bij de provider een mail niet aankomt (soft bounce). Maar als er veel e-mailadressen niet kloppen en daarom de mail niet aankomt (hard bounces) moet je je afvragen of de mail wel effectief is en of je bestand nog wel klopt.

Als het afleverratio normaal wel hoog is, maar bij een mailing niet, moet je zien te achterhalen of de mail misschien als SPAM is gezien en daarom niet is aangekomen bij ontvangers.

6. Totale ROI
Als je e-mail marketing gebruikt om je bedrijf te laten groeien, moet je in staat zijn om de inspanningen te koppelen aan groeidoelstellingen. Met goed georganiseerde Google Analytics ben je in staat om uit te vinden hoeveel bezoekers, leads en klanten e-mail marketing heeft opgeleverd en hoeveel omzet dit heeft gebracht.

Conclusie
Als je deze 6 statistieken per mailling goed bestudeert, rapporteert en vergelijkt met vergelijkbare mailings, kun je zien wat e-mail marketing voor jouw bedrijf oplevert en waar de focus vervolgens moet liggen om zichtbare resultaten te boeken en e-mail marketing zo succesvol mogelijk in te zetten.

...

Verder lezen over Email Marketing

5 tips over nieuwsbrieven versturen van Mindstream

Hoe zorg je dat mensen jouw nieuwsbrief niet alleen willen ontvangen, maar ook openen? Tijdens HubSpot GROW gaf Mindstream daar antwoord op.

E-mail12.11.2024

5 tips over nieuwsbrieven versturen van Mindstream

Booking.com heeft een haat-liefde-verhouding met AI

Booking.com is deze week groot in het nieuws: het reisplatform heeft te maken met een toename van het aantal oplichtingszaken tot 900 %.

Artificial Intelligence23.06.2024

Booking.com heeft een haat-liefde-verhouding met AI

​Nieuwsbrieven: heb je daar anno 2023 nog wat aan?

Het klinkt altijd als iets wat nog uit de tijd komt van de doorstuurmail en de ecard, en dat komt het ook: de nieuwsbrief. Waar doorstuurmails en ecards echter plaats hebben gemaakt voor phishing en appjes, is de nieuwsb...

Online13.10.2023

​Nieuwsbrieven: heb je daar anno 2023 nog wat aan?

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

De afgelopen dagen was het druk in Boston, want Hubspot hield zijn jaarlijkse bijeenkomst Inbound 2023. AI voerde, mede door aankondigingen van het bedrijf, de boventoon, maar er waren ook veel leuke, inspirerende en amb...

Marketing08.09.2023

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

​5 nieuwe KPI’s voor jouw e-mail marketing strategie

We zaten er al een tijdje op te wachten maar de eerste resultaten zijn binnen. De nieuwe privacy feature MPP van Apple heeft heel wat teweeg gebracht in de e-mail marketing wereld. Sinds de lancering van de privacy featu...

E-mail05.04.2023

​5 nieuwe KPI’s voor jouw e-mail marketing strategie

​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Wireless Services B.V., bestaande uit een hoogwaardig SMS-platform en Eazy, een toonaangevend omnichannel communicatieplatform dat consistente klantinteractie mogelijk maakt via...

Marketing21.03.2023

​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Omnichannel messagingdienst om conversational commerce, marketing en klantenservice te verbeteren
Dit zijn de finalisten van de Beste Brabantse Marketeer van 2022

Op woensdag 19 april 2023 is het zo ver. Dan worden de winnaars van de verkiezing van de Beste Brabantse Marketeer van 2022 bekendgemaakt. De uitreiking zal plaatsvinden in het Parktheater Eindhoven. Na twee spannende we...

Marketing10.03.2023

Dit zijn de finalisten van de Beste Brabantse Marketeer van 2022

​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Sooqr B.V., een platform dat online retailconversies verhoogt en zo een hogere omzet realiseert. Dat doen zij met behulp van gepersonaliseerde onsite search, productaanbevelingen...

Marketing09.03.2023

​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Conversieverhogende technologie om e-commerce aanbod te verbeteren

Verder lezen over Spotler

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

OBI4wan, Spotler Nederland en Squeezely integreren hun operationele bedrijfsvoering en gaan verder als één organisatie onder de naam Spotler NL. Alle drie de bedrijven zijn al geruime tijd onderdeel van de Spotler Grou...

Marketing06.03.2024

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

Spotler Group neemt ook Shopping Minds over

De Spotler Group blijft investeren in gepersonaliseerde e-commerce en kondigt de overname aan van Shopping Minds B.V., een cloud customer data platform dat is gebouwd om marketeers beter inzicht en gerichte omnichannel w...

E-mail02.08.2023

Spotler Group neemt ook Shopping Minds over

en blijft uitbreiden als Commerce Experience Platform
​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Wireless Services B.V., bestaande uit een hoogwaardig SMS-platform en Eazy, een toonaangevend omnichannel communicatieplatform dat consistente klantinteractie mogelijk maakt via...

Marketing21.03.2023

​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Omnichannel messagingdienst om conversational commerce, marketing en klantenservice te verbeteren
​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Sooqr B.V., een platform dat online retailconversies verhoogt en zo een hogere omzet realiseert. Dat doen zij met behulp van gepersonaliseerde onsite search, productaanbevelingen...

Marketing09.03.2023

​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Conversieverhogende technologie om e-commerce aanbod te verbeteren
Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei

Spotler Group, een snelgroeiende Europese leverancier van marketingtechnologie, kondigt de afronding aan van een financieringsronde van €30 miljoen, opgehaald onder nieuwe en bestaande aandeelhouders. Na de overname en...

Marketing15.12.2022

Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei

​Nieuw: het Nationaal E-mail Onderzoek 2021

Met trots presenteert Spotler alweer de achtste editie van het Nationaal Email Onderzoek! Het onderzoek laat een compleet beeld zien van het Nederlandse e-mail gebruik en omgang met social media. Daarnaast laat Spotler...

E-mail05.10.2021

​Nieuw: het Nationaal E-mail Onderzoek 2021

advertorial
​Spotler Group neemt Customer Data Platform (CDP) Squeezely over

De Spotler Group maakt vandaag bekend verheugd te zijn met het verwelkomen van Squeezely in haar groeiende portfolio van gelijkgestemde marketingtechnologiebedrijven. Met meer dan 100 e-commerce klanten heeft Squeezely h...

Marketing02.08.2021

​Spotler Group neemt Customer Data Platform (CDP) Squeezely over

Stappenplan voor automatische e-mail campagnes

Je snapt de definitie van e‑mail marketing automation en je wilt er ook liever vandaag dan morgen mee aan de slag. Maar waar moet je beginnen? Door termen als triggers, leadscoring, campagnes met verschillende mailings...

E-mail31.05.2021

Stappenplan voor automatische e-mail campagnes

advertorial