Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.
Vroeger stuurde je elkaar weleens een ecard: dat was dan heel speciaal. Tegenwoordig tag je elkaar in een meme op Facebook. E-mail is al 50 jaar onder ons en ondanks social media is dit stokoude online kanaal nog lang niet verdwenen.
50 jaar e-mail
E-mail bestaat al 50 jaar, al is het eigenlijk iets langer: in 1965 was er al berichtenverkeer tussen mainframes, maar pas in 1971 ging het los. Toen stuurde Raymond Tomlinson zijn eerste e-mail waarbij hij met een apenstaartje het verschil aanduidde tussen de gebruiker en het netwerk. Dat doen we nu nog steeds: vaak zijn e-mailadressen laura@naamvandewebsite.nl, of algemeen: info@naamvandewebsite.nl.
Allemaal leuk natuurlijk, maar in 1978 gebeurde er iets met e-mail dat veel mensen nog een doorn is in het oog: e-mailmarketing. De eerste spam werd verstuurd door een verkoper van DEC. Het ging in een keer naar 600 e-mailgebruikers. De verkoper werd meteen verketterd: maar daar moesten we onze dure computers niet voor gebruiken?!
Inmiddels weten we beter. Sterker nog, vaak blijken verkooppraatjes per e-mail heel goed te werken. Aan de andere kant zorgt spam ook voor succesvolle phishing-aanvallen. Nog steeds denken veel mensen dat phishingmails echt bij de banken vandaan komen, zelfs als ze er geen rekening hebben.
Niet alleen smartphone
Je zou het niet verwachten, maar e-mail wordt nog steeds veel gebruikt voor persoonlijke communicatie. Daarnaast is de hoofdreden voor het gebruik van e-mail volgens onderzoek van Spotler (onder 2.153 Nederlanders) om bevestigingen van aankopen in webwinkels te ontvangen. Onze e-mail lezen we echter allang niet meer alleen op een computer: zelfs 65+-ers gebruiken daarvoor veelvuldig hun smartphone. Al is het wel ongeveer per kwart verdeeld: smartphone, tablet, laptop en desktop.
We gebruiken onze e-mail ook om nieuwsbrieven te ontvangen, maar we schrijven ons niet eens zo heel vaak in op zo’n nieuwsbrief. Het afgelopen jaar zegt 21 procent van de mensen zich op zes tot 10 nieuwsbrieven te hebben ingeschreven. Die blijken ook nog eens heel vaak heel effectief te zijn: 57 procent van de mensen zegt onderzoek dit jaar meer dan 1 keer iets te hebben aangeschaft door e-mail. Dat ligt veel lager als we kijken naar bijvoorbeeld de brievenbus (29 procent), Facebook (24 procent) en Instagram (19 procent).
300.000.000.000 e-mails
E-mail voelt inmiddels wel een beetje oud, maar het is nog steeds op veel gebieden een belangrijke vorm van identificatie, of tenminste een manier om te zorgen dat websites weten wie je bent. Nog steeds loggen mensen vaak in door hun e-mailadres te combineren met een wachtwoord. We ontvangen na zoveel jaar ook gigantische aantallen e-mails per dag. In 2021 schijnen dit er ruim 300.000.000.000 per dag (!) te zijn. Gelukkig niet allemaal in één mailbox, maar over de hele wereld. Best knap voor een medium dat eigenlijk al 50 jaar vrijwel exact hetzelfde is gebleven.
Fotocredits: Geralt
Verder lezen over Email Marketing
E-mail12.11.2024
5 tips over nieuwsbrieven versturen van Mindstream
Artificial Intelligence23.06.2024
Booking.com heeft een haat-liefde-verhouding met AI
Online13.10.2023
Nieuwsbrieven: heb je daar anno 2023 nog wat aan?
Marketing08.09.2023
10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023
E-mail05.04.2023
5 nieuwe KPI’s voor jouw e-mail marketing strategie
Marketing21.03.2023
Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over
Omnichannel messagingdienst om conversational commerce, marketing en klantenservice te verbeterenMarketing10.03.2023
Dit zijn de finalisten van de Beste Brabantse Marketeer van 2022
Marketing09.03.2023
Spotler Group neemt Sooqr B.V. over
Conversieverhogende technologie om e-commerce aanbod te verbeterenVerder lezen over Gmail
Cybercrime26.06.2024
Waarom verstuurt Google weer account- en inloglinks in mails?
Online12.06.2024
BIMI: zo weet je straks dat het echt de politie is die je mailt
Online03.04.2024
Altijd online voor je werk? Steeds meer landen tegen altijd online
Online22.02.2024
Google onthult na teasen nieuwe loginpagina: amper anders
Online28.11.2023
Pas op: Google gaat je inactieve Google-account verwijderen
Online06.09.2023
Er komen nog geen extra EU-eisen voor Gmail, Edge en Bing
Maar Google, Microsoft en Apple gaan niet vrijuitE-mail24.08.2023
Google wil niet dat je e-mail zomaar doorstuurt
Online28.04.2023