Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
Over e-mailmarketing wordt veel geschreven. Onderwerpregels, segmentatie, doelgroepselectie, type mailings, complete campagnes, metrics enzovoorts. Bij Spotler hebben we een allesomvattende checklist voor jouw e-mailmarketing campagne opgesteld met maar liefst 49 tips en tricks. Zo til jij jouw e-mailmarketing campagnes naar een hoger niveau! In dit artikel geven we je er alvast 4:
1. Check je inboxvelden: mobile first!
De eerste prioriteit van elke e-mailmarketeer? Dat moet toch echt een hoge open ratio zijn! Je wilt immers dat je mailings gelezen worden. Zorg er dus voor dat je mailings (positief) opvallen in je inbox. Ga altijd voor mobile first: op een smartphone zie je 3 inboxvelden: de afzendernaam, de onderwerpregel en de snippet.
Het valt op dat deze inboxvelden nog te weinig aandacht krijgen. In onderstaande afbeelding zie je een willekeurige smartphone e-mail inbox:
In de mailing van FRIS Woningmakelaars Amsterdam zijn de snippet en de onderwerpregel exact hetzelfde. De Rabobank laat zelfs een standaardtekst zien. Dit zijn absoluut gemiste kansen. Trakteer je lezer op informatie die goed aansluit op de onderwerpregel en die het onderwerp versterkt. Het voorbeeld van Gall & Gall is veel beter: na de gestelde vraag in de onderwerpregel geven zij in de snippet een suggestie als antwoord op die vraag.
Leestip: het artikel Vergroot je open ratio: gebruik een pakkende snippet geeft je meer informatie over pakkende snippet teksten.
Er zijn veel meer punten die je langs kan lopen. Denk aan: personalisatie in snippetteksten en onderwerpregels, de lengte van beide elementen, een afzendernaam die je kunt aanpassen aan de rest van je inboxvelden, een duidelijk en goed werkend replyadres etc.
2. Check de inhoud en opmaak van jouw mailing
Als je zeker weet dat je inboxvelden op orde zijn, dan is het tijd om de inhoud en de opmaak van je e-mail eens onder de loep te nemen. Zo’n e-mail bestaat natuurlijk voor een belangrijk deel uit teksten en afbeeldingen. Check bijvoorbeeld of je e-mail nog te begrijpen is als de afbeeldingen niet worden ingeladen. Zo is de volledige mail van de Hema – op het bovenste contentblok na – prima te begrijpen zonder ingeladen afbeeldingen:
Als het een bewuste keuze is om alle informatie – teksten en buttons – in je belangrijkste contentblok in één grote afbeelding te stoppen, hou er dan rekening mee dat niet elke lezer deze informatie direct meekrijgt.
Om de lezer te helpen, kun je title tags of alt-teksten toevoegen aan je afbeeldingen. Je lezer ziet dan meer dan de standaardtekst right click or tap of klik hier met de rechtermuisknop. Hema had er voor kunnen kiezen om de tekst ‘Afbeelding dekbedovertreksets met 20% korting’ toe te voegen. Zo zorg je er voor dat de inhoud nog duidelijker wordt. Ook als er onverhoopt informatie wegvalt.
Naast het toevoegen van title tags of alt-teksten zijn er nog veel meer vragen die je jezelf van te voren zou moeten stellen:
- Zijn de teksten in je afbeeldingen leesbaar op een smartphone of zijn ze te klein?
- Passen de landingpagina’s bij de inhoud en opmaak van je mailing?
- Is je mailing goed te lezen op zowel een iPhone als een Android toestel?
- Heb je een tekstversie van je mailing opgemaakt?
- Heb je goed nagedacht over de tekst, vorm en kleur van je belangrijkste buttons, call-to-actions en dergelijke?
3. Check je gebruikte links (URL’s)
Inboxvelden op orde? Opmaak en inhoud nagelopen? Besteed dan nog wat extra aandacht en tijd aan de linkjes die je gebruikt hebt. Kijk naar:
- je tekstlinks
- links achter je afbeeldingen
- links achter je buttons
- vergeet je logo niet
- online-lezen
- mogelijkheid tot afmelden van de nieuwsbrief
- de profielwijzigenlink
- de footer
- de social sharing links enzovoorts.
Tip: vraag een collega hier naar te kijken!
Oh ja, zijn ook al je links trackable? Het zou jammer zijn als je dat vergeet! Denk na over de juiste UTM-codes achter je links voor je Google Analytics inzichten. Een goede link met UTM-codes ziet er als volgt uit:
Wanneer je bijvoorbeeld een uitnodiging hebt gemaakt voor een event en je belangrijkste call-to-action is Aanmelden, check dan of je lezer de aanmeldbevestiging ontvangt. Het ligt allemaal erg voor de hand, maar het gaat echt heel vaak mis!
4. Check je mailing doelgroepen
Wees in e-mailmarketing extra alert op het gebruik van de juiste doelgroepen. Heb je de juiste selectie gemaakt? Heb je bounces en afmeldingen verwerkt? Heb je de permissies gecheckt en heb je de nieuwe aanmeldingen verwerkt? Zorg ervoor dat je dit op orde hebt. Het kan problemen veroorzaken wanneer je hier niet op de juiste manier mee om gaat!
Check, check, dubbelcheck
Je merkt het wel: er is veel waar je op kunt en moet letten voordat je e-mailmarketing campagne hebt opgezet. En dan is de bovenstaande uiteenzetting ook nog verre van compleet. Vandaar dat we alles overzichtelijk op één checklist hebben gezet. Wil je er zeker van zijn dat je niets meer mist, download dan onze complete checklist met 49 checkpoints.
Verder lezen over Email Marketing
E-mail12.11.2024
5 tips over nieuwsbrieven versturen van Mindstream
Artificial Intelligence23.06.2024
Booking.com heeft een haat-liefde-verhouding met AI
Online13.10.2023
Nieuwsbrieven: heb je daar anno 2023 nog wat aan?
Marketing08.09.2023
10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023
E-mail05.04.2023
5 nieuwe KPI’s voor jouw e-mail marketing strategie
Marketing21.03.2023
Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over
Omnichannel messagingdienst om conversational commerce, marketing en klantenservice te verbeterenMarketing10.03.2023
Dit zijn de finalisten van de Beste Brabantse Marketeer van 2022
Marketing09.03.2023
Spotler Group neemt Sooqr B.V. over
Conversieverhogende technologie om e-commerce aanbod te verbeterenVerder lezen over Spotler
Marketing06.03.2024
OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie
E-mail02.08.2023
Spotler Group neemt ook Shopping Minds over
en blijft uitbreiden als Commerce Experience PlatformMarketing21.03.2023
Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over
Omnichannel messagingdienst om conversational commerce, marketing en klantenservice te verbeterenMarketing09.03.2023
Spotler Group neemt Sooqr B.V. over
Conversieverhogende technologie om e-commerce aanbod te verbeterenMarketing15.12.2022
Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei
E-mail05.10.2021
Nieuw: het Nationaal E-mail Onderzoek 2021
advertorialMarketing02.08.2021
Spotler Group neemt Customer Data Platform (CDP) Squeezely over
E-mail31.05.2021