E-mail14.11.2019

4 handige tips voor jouw e-mailmarketing campagnes


Over e-mailmarketing wordt veel geschreven. Onderwerpregels, segmentatie, doelgroepselectie, type mailings, complete campagnes, metrics enzovoorts. Bij Spotler hebben we een allesomvattende checklist voor jouw e-mailmarketing campagne opgesteld met maar liefst 49 tips en tricks. Zo til jij jouw e-mailmarketing campagnes naar een hoger niveau! In dit artikel geven we je er alvast 4:

1. Check je inboxvelden: mobile first!

De eerste prioriteit van elke e-mailmarketeer? Dat moet toch echt een hoge open ratio zijn! Je wilt immers dat je mailings gelezen worden. Zorg er dus voor dat je mailings (positief) opvallen in je inbox. Ga altijd voor mobile first: op een smartphone zie je 3 inboxvelden: de afzendernaam, de onderwerpregel en de snippet.

Het valt op dat deze inboxvelden nog te weinig aandacht krijgen. In onderstaande afbeelding zie je een willekeurige smartphone e-mail inbox:

spotler-mailbox
spotler-mailbox

In de mailing van FRIS Woningmakelaars Amsterdam zijn de snippet en de onderwerpregel exact hetzelfde. De Rabobank laat zelfs een standaardtekst zien. Dit zijn absoluut gemiste kansen. Trakteer je lezer op informatie die goed aansluit op de onderwerpregel en die het onderwerp versterkt. Het voorbeeld van Gall & Gall is veel beter: na de gestelde vraag in de onderwerpregel geven zij in de snippet een suggestie als antwoord op die vraag.

Leestip: het artikel Vergroot je open ratio: gebruik een pakkende snippet geeft je meer informatie over pakkende snippet teksten.

Er zijn veel meer punten die je langs kan lopen. Denk aan: personalisatie in snippetteksten en onderwerpregels, de lengte van beide elementen, een afzendernaam die je kunt aanpassen aan de rest van je inboxvelden, een duidelijk en goed werkend replyadres etc.

2. Check de inhoud en opmaak van jouw mailing

Als je zeker weet dat je inboxvelden op orde zijn, dan is het tijd om de inhoud en de opmaak van je e-mail eens onder de loep te nemen. Zo’n e-mail bestaat natuurlijk voor een belangrijk deel uit teksten en afbeeldingen. Check bijvoorbeeld of je e-mail nog te begrijpen is als de afbeeldingen niet worden ingeladen. Zo is de volledige mail van de Hema – op het bovenste contentblok na – prima te begrijpen zonder ingeladen afbeeldingen:

spotler-afbeeldingen
spotler-afbeeldingen

Als het een bewuste keuze is om alle informatie – teksten en buttons – in je belangrijkste contentblok in één grote afbeelding te stoppen, hou er dan rekening mee dat niet elke lezer deze informatie direct meekrijgt.

Om de lezer te helpen, kun je title tags of alt-teksten toevoegen aan je afbeeldingen. Je lezer ziet dan meer dan de standaardtekst right click or tap of klik hier met de rechtermuisknop. Hema had er voor kunnen kiezen om de tekst ‘Afbeelding dekbedovertreksets met 20% korting’ toe te voegen. Zo zorg je er voor dat de inhoud nog duidelijker wordt. Ook als er onverhoopt informatie wegvalt.

Naast het toevoegen van title tags of alt-teksten zijn er nog veel meer vragen die je jezelf van te voren zou moeten stellen:

  • Zijn de teksten in je afbeeldingen leesbaar op een smartphone of zijn ze te klein?
  • Passen de landingpagina’s bij de inhoud en opmaak van je mailing?
  • Is je mailing goed te lezen op zowel een iPhone als een Android toestel?
  • Heb je een tekstversie van je mailing opgemaakt?
  • Heb je goed nagedacht over de tekst, vorm en kleur van je belangrijkste buttons, call-to-actions en dergelijke?

3. Check je gebruikte links (URL’s)

Inboxvelden op orde? Opmaak en inhoud nagelopen? Besteed dan nog wat extra aandacht en tijd aan de linkjes die je gebruikt hebt. Kijk naar:

  • je tekstlinks
  • links achter je afbeeldingen
  • links achter je buttons
  • vergeet je logo niet
  • online-lezen
  • mogelijkheid tot afmelden van de nieuwsbrief
  • de profielwijzigenlink
  • de footer
  • de social sharing links enzovoorts.

Tip: vraag een collega hier naar te kijken!

Oh ja, zijn ook al je links trackable? Het zou jammer zijn als je dat vergeet! Denk na over de juiste UTM-codes achter je links voor je Google Analytics inzichten. Een goede link met UTM-codes ziet er als volgt uit:

spotler-utm-link
spotler-utm-link

Wanneer je bijvoorbeeld een uitnodiging hebt gemaakt voor een event en je belangrijkste call-to-action is Aanmelden, check dan of je lezer de aanmeldbevestiging ontvangt. Het ligt allemaal erg voor de hand, maar het gaat echt heel vaak mis!

4. Check je mailing doelgroepen

Wees in e-mailmarketing extra alert op het gebruik van de juiste doelgroepen. Heb je de juiste selectie gemaakt? Heb je bounces en afmeldingen verwerkt? Heb je de permissies gecheckt en heb je de nieuwe aanmeldingen verwerkt? Zorg ervoor dat je dit op orde hebt. Het kan problemen veroorzaken wanneer je hier niet op de juiste manier mee om gaat!

Check, check, dubbelcheck

Je merkt het wel: er is veel waar je op kunt en moet letten voordat je e-mailmarketing campagne hebt opgezet. En dan is de bovenstaande uiteenzetting ook nog verre van compleet. Vandaar dat we alles overzichtelijk op één checklist hebben gezet. Wil je er zeker van zijn dat je niets meer mist, download dan onze complete checklist met 49 checkpoints.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over Email Marketing

​Nieuwsbrieven: heb je daar anno 2023 nog wat aan?

Het klinkt altijd als iets wat nog uit de tijd komt van de doorstuurmail en de ecard, en dat komt het ook: de nieuwsbrief. Waar doorstuurmails en ecards echter plaats hebben gemaakt voor phishing en appjes, is de nieuwsb...

Online13.10.2023

​Nieuwsbrieven: heb je daar anno 2023 nog wat aan?

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

De afgelopen dagen was het druk in Boston, want Hubspot hield zijn jaarlijkse bijeenkomst Inbound 2023. AI voerde, mede door aankondigingen van het bedrijf, de boventoon, maar er waren ook veel leuke, inspirerende en amb...

Marketing08.09.2023

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

​5 nieuwe KPI’s voor jouw e-mail marketing strategie

We zaten er al een tijdje op te wachten maar de eerste resultaten zijn binnen. De nieuwe privacy feature MPP van Apple heeft heel wat teweeg gebracht in de e-mail marketing wereld. Sinds de lancering van de privacy featu...

E-mail05.04.2023

​5 nieuwe KPI’s voor jouw e-mail marketing strategie

​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Wireless Services B.V., bestaande uit een hoogwaardig SMS-platform en Eazy, een toonaangevend omnichannel communicatieplatform dat consistente klantinteractie mogelijk maakt via...

Marketing21.03.2023

​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Omnichannel messagingdienst om conversational commerce, marketing en klantenservice te verbeteren
Dit zijn de finalisten van de Beste Brabantse Marketeer van 2022

Op woensdag 19 april 2023 is het zo ver. Dan worden de winnaars van de verkiezing van de Beste Brabantse Marketeer van 2022 bekendgemaakt. De uitreiking zal plaatsvinden in het Parktheater Eindhoven. Na twee spannende we...

Marketing10.03.2023

Dit zijn de finalisten van de Beste Brabantse Marketeer van 2022

​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Sooqr B.V., een platform dat online retailconversies verhoogt en zo een hogere omzet realiseert. Dat doen zij met behulp van gepersonaliseerde onsite search, productaanbevelingen...

Marketing09.03.2023

​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Conversieverhogende technologie om e-commerce aanbod te verbeteren
Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei

Spotler Group, een snelgroeiende Europese leverancier van marketingtechnologie, kondigt de afronding aan van een financieringsronde van €30 miljoen, opgehaald onder nieuwe en bestaande aandeelhouders. Na de overname en...

Marketing15.12.2022

Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei

Nederlandse E‑mail Marketing Benchmark 2022: cijfers en learnings uit Nederland

De Nederlandse E‑mail Marketing Benchmark 2022 is samengesteld uit de data van de Spotler en Tripolis. Zij brengen de volgende bekende e‑mail marketingsoftware op de markt: Spotler, Measuremail, Spike, Tripolis Dialo...

E-mail31.03.2022

Nederlandse E‑mail Marketing Benchmark 2022: cijfers en learnings uit Nederland

Verder lezen over Spotler

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

OBI4wan, Spotler Nederland en Squeezely integreren hun operationele bedrijfsvoering en gaan verder als één organisatie onder de naam Spotler NL. Alle drie de bedrijven zijn al geruime tijd onderdeel van de Spotler Grou...

Marketing06.03.2024

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

Spotler Group neemt ook Shopping Minds over

De Spotler Group blijft investeren in gepersonaliseerde e-commerce en kondigt de overname aan van Shopping Minds B.V., een cloud customer data platform dat is gebouwd om marketeers beter inzicht en gerichte omnichannel w...

E-mail02.08.2023

Spotler Group neemt ook Shopping Minds over

en blijft uitbreiden als Commerce Experience Platform
​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Wireless Services B.V., bestaande uit een hoogwaardig SMS-platform en Eazy, een toonaangevend omnichannel communicatieplatform dat consistente klantinteractie mogelijk maakt via...

Marketing21.03.2023

​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Omnichannel messagingdienst om conversational commerce, marketing en klantenservice te verbeteren
​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Sooqr B.V., een platform dat online retailconversies verhoogt en zo een hogere omzet realiseert. Dat doen zij met behulp van gepersonaliseerde onsite search, productaanbevelingen...

Marketing09.03.2023

​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Conversieverhogende technologie om e-commerce aanbod te verbeteren
Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei

Spotler Group, een snelgroeiende Europese leverancier van marketingtechnologie, kondigt de afronding aan van een financieringsronde van €30 miljoen, opgehaald onder nieuwe en bestaande aandeelhouders. Na de overname en...

Marketing15.12.2022

Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei

​Nieuw: het Nationaal E-mail Onderzoek 2021

Met trots presenteert Spotler alweer de achtste editie van het Nationaal Email Onderzoek! Het onderzoek laat een compleet beeld zien van het Nederlandse e-mail gebruik en omgang met social media. Daarnaast laat Spotler...

E-mail05.10.2021

​Nieuw: het Nationaal E-mail Onderzoek 2021

advertorial
​Spotler Group neemt Customer Data Platform (CDP) Squeezely over

De Spotler Group maakt vandaag bekend verheugd te zijn met het verwelkomen van Squeezely in haar groeiende portfolio van gelijkgestemde marketingtechnologiebedrijven. Met meer dan 100 e-commerce klanten heeft Squeezely h...

Marketing02.08.2021

​Spotler Group neemt Customer Data Platform (CDP) Squeezely over

Stappenplan voor automatische e-mail campagnes

Je snapt de definitie van e‑mail marketing automation en je wilt er ook liever vandaag dan morgen mee aan de slag. Maar waar moet je beginnen? Door termen als triggers, leadscoring, campagnes met verschillende mailings...

E-mail31.05.2021

Stappenplan voor automatische e-mail campagnes

advertorial