E-mail17.06.2014

E-mail steeds meer geopend op mobiel apparaat


Vorige week werd tijdens de Emailsummit de nieuwste Email Benchmark gepresenteerd met verrassende resultaten. Uit de Email Benchmark van vorig jaar bleek dat emailmarketing door marketeers steeds belangrijker wordt gevonden. Daarnaast was conversie het belangrijkste bij de bepaling van het succes van een mailing. In deze blog behandelen we de nieuwste en meest interessante ontwikkelingen voortkomend uit de Email Benchmark van 2014.

Email steeds belangrijker
Uit de Email Benchmark van 2014 blijkt dat voor 81% van alle marketeers email een belangrijkere plaats inneemt dan twee jaar geleden, een stijging van 10% ten opzichte van vorig jaar. Conversie is nog steeds het belangrijkste meetpunt met een aandeel van 68%.

Mobiel in de lift
Het merendeel van alle emails wordt nog steeds op de desktop gelezen. Wel is uit de Benchmark af te lezen dat de opens en kliks op mobiele devices ieder kwartaal zijn gestegen. In onderstaand figuur is duidelijk te zien dat mobile steeds harder groeit. Zo zijn de unieke opens afgelopen jaar met zo’n 24% gestegen. Voor de unieke kliks ligt dit percentage op circa 29%.

figuur 11 

figuur-21.jpg
figuur-21.jpg

Betere resultaten bij segmentatie en dynamische content
Mailings naar kleinere groepen hebben een hogere open- en klikratio. Uit deze editie van de Email Benchmark is bijvoorbeeld gebleken dat mailings naar een groep van 5.000 tot 10.000 ontvangers een open ratio bereiken dat 25% beter presteert dan een mailing naar 50.000 tot 250.000 ontvangers.

Daarnaast blijkt uit de statistieken van de Email Benchmark dat emails met dynamische content beter scoren. Onder dynamische content vallen mailings waarbij de inhoud automatisch wordt afgestemd op de gebruiker. Bekend is dat deze mails minder snel worden geopend, maar de CTR scoort wel 29% hoger. Het optimaliseren en segmenteren van mailings hebben dus een positief effect in het verhogen van de interactie.

figuur-31.jpg
figuur-31.jpg


De populairste verzendtijdstippen

Donderdag blijft de populairste dag om een mailing te verzenden met een aandeel van 22,3%, gevolgd door dinsdag met 19,1%. De opens, kliks per mail en kliks per geopende mail laten zeer kleine variaties zien.

Het grootste deel van de mailings (80,2%) worden verstuurd tussen 08:00 en 17:00 uur, waarbij 10:00 uur de grootste piek vormt. Uit onderstaand figuur is verder af te lezen dat de pieken tussen B2C en B2B mailings verschillen. Zo is de response bij B2C mailings rond 20:00 uur het hoogste, terwijl bij B2B mailings die verzonden worden rond 08:00 uur het beste scoren.

figuur-41.jpg
figuur-41.jpg

Hoe zit het met de verschillende sectoren?
In deze editie van de Email Benchmark zijn bij 19 verschillende sectoren de gemiddelde afleverings- en responsratio’s gemeten. Daarnaast is er per sector gekeken naar de markt en omvang van emailbestanden. Het meest opvallend in dit kader is dat de sectoren met de minste bounces tegelijk het laagst scoren als het aankomt op response. Hierbij gaat het om de sectoren Retail e-commerce, Retail gemixt en Reizen.

Meer lezen?
Nieuwsgierig naar alle resultaten? Hier kun je de derde editie (2014) van de Email Benchmark downloaden.

[Afbeelding © Fotolia]

...

Verder lezen over Email Marketing

5 tips over nieuwsbrieven versturen van Mindstream

Hoe zorg je dat mensen jouw nieuwsbrief niet alleen willen ontvangen, maar ook openen? Tijdens HubSpot GROW gaf Mindstream daar antwoord op.

E-mail12.11.2024

5 tips over nieuwsbrieven versturen van Mindstream

Booking.com heeft een haat-liefde-verhouding met AI

Booking.com is deze week groot in het nieuws: het reisplatform heeft te maken met een toename van het aantal oplichtingszaken tot 900 %.

Artificial Intelligence23.06.2024

Booking.com heeft een haat-liefde-verhouding met AI

​Nieuwsbrieven: heb je daar anno 2023 nog wat aan?

Het klinkt altijd als iets wat nog uit de tijd komt van de doorstuurmail en de ecard, en dat komt het ook: de nieuwsbrief. Waar doorstuurmails en ecards echter plaats hebben gemaakt voor phishing en appjes, is de nieuwsb...

Online13.10.2023

​Nieuwsbrieven: heb je daar anno 2023 nog wat aan?

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

De afgelopen dagen was het druk in Boston, want Hubspot hield zijn jaarlijkse bijeenkomst Inbound 2023. AI voerde, mede door aankondigingen van het bedrijf, de boventoon, maar er waren ook veel leuke, inspirerende en amb...

Marketing08.09.2023

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

​5 nieuwe KPI’s voor jouw e-mail marketing strategie

We zaten er al een tijdje op te wachten maar de eerste resultaten zijn binnen. De nieuwe privacy feature MPP van Apple heeft heel wat teweeg gebracht in de e-mail marketing wereld. Sinds de lancering van de privacy featu...

E-mail05.04.2023

​5 nieuwe KPI’s voor jouw e-mail marketing strategie

​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Wireless Services B.V., bestaande uit een hoogwaardig SMS-platform en Eazy, een toonaangevend omnichannel communicatieplatform dat consistente klantinteractie mogelijk maakt via...

Marketing21.03.2023

​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Omnichannel messagingdienst om conversational commerce, marketing en klantenservice te verbeteren
Dit zijn de finalisten van de Beste Brabantse Marketeer van 2022

Op woensdag 19 april 2023 is het zo ver. Dan worden de winnaars van de verkiezing van de Beste Brabantse Marketeer van 2022 bekendgemaakt. De uitreiking zal plaatsvinden in het Parktheater Eindhoven. Na twee spannende we...

Marketing10.03.2023

Dit zijn de finalisten van de Beste Brabantse Marketeer van 2022

​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Sooqr B.V., een platform dat online retailconversies verhoogt en zo een hogere omzet realiseert. Dat doen zij met behulp van gepersonaliseerde onsite search, productaanbevelingen...

Marketing09.03.2023

​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Conversieverhogende technologie om e-commerce aanbod te verbeteren