Vorige week werd tijdens de Emailsummit de nieuwste Email Benchmark gepresenteerd met verrassende resultaten. Uit de Email Benchmark van vorig jaar bleek dat emailmarketing door marketeers steeds belangrijker wordt gevonden. Daarnaast was conversie het belangrijkste bij de bepaling van het succes van een mailing. In deze blog behandelen we de nieuwste en meest interessante ontwikkelingen voortkomend uit de Email Benchmark van 2014.
Email steeds belangrijker
Uit de Email Benchmark van 2014 blijkt dat voor 81% van alle marketeers email een belangrijkere plaats inneemt dan twee jaar geleden, een stijging van 10% ten opzichte van vorig jaar. Conversie is nog steeds het belangrijkste meetpunt met een aandeel van 68%.
Mobiel in de lift
Het merendeel van alle emails wordt nog steeds op de desktop gelezen. Wel is uit de Benchmark af te lezen dat de opens en kliks op mobiele devices ieder kwartaal zijn gestegen. In onderstaand figuur is duidelijk te zien dat mobile steeds harder groeit. Zo zijn de unieke opens afgelopen jaar met zo’n 24% gestegen. Voor de unieke kliks ligt dit percentage op circa 29%.
Betere resultaten bij segmentatie en dynamische content
Mailings naar kleinere groepen hebben een hogere open- en klikratio. Uit deze editie van de Email Benchmark is bijvoorbeeld gebleken dat mailings naar een groep van 5.000 tot 10.000 ontvangers een open ratio bereiken dat 25% beter presteert dan een mailing naar 50.000 tot 250.000 ontvangers.
Daarnaast blijkt uit de statistieken van de Email Benchmark dat emails met dynamische content beter scoren. Onder dynamische content vallen mailings waarbij de inhoud automatisch wordt afgestemd op de gebruiker. Bekend is dat deze mails minder snel worden geopend, maar de CTR scoort wel 29% hoger. Het optimaliseren en segmenteren van mailings hebben dus een positief effect in het verhogen van de interactie.
De populairste verzendtijdstippen
Donderdag blijft de populairste dag om een mailing te verzenden met een aandeel van 22,3%, gevolgd door dinsdag met 19,1%. De opens, kliks per mail en kliks per geopende mail laten zeer kleine variaties zien.
Het grootste deel van de mailings (80,2%) worden verstuurd tussen 08:00 en 17:00 uur, waarbij 10:00 uur de grootste piek vormt. Uit onderstaand figuur is verder af te lezen dat de pieken tussen B2C en B2B mailings verschillen. Zo is de response bij B2C mailings rond 20:00 uur het hoogste, terwijl bij B2B mailings die verzonden worden rond 08:00 uur het beste scoren.
Hoe zit het met de verschillende sectoren?
In deze editie van de Email Benchmark zijn bij 19 verschillende sectoren de gemiddelde afleverings- en responsratio’s gemeten. Daarnaast is er per sector gekeken naar de markt en omvang van emailbestanden. Het meest opvallend in dit kader is dat de sectoren met de minste bounces tegelijk het laagst scoren als het aankomt op response. Hierbij gaat het om de sectoren Retail e-commerce, Retail gemixt en Reizen.
Meer lezen?
Nieuwsgierig naar alle resultaten? Hier kun je de derde editie (2014) van de Email Benchmark downloaden.
[Afbeelding © Fotolia]
Verder lezen over Email Marketing
Artificial Intelligence23.06.2024
Booking.com heeft een haat-liefde-verhouding met AI
Online13.10.2023
Nieuwsbrieven: heb je daar anno 2023 nog wat aan?
Marketing08.09.2023
10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023
E-mail05.04.2023
5 nieuwe KPI’s voor jouw e-mail marketing strategie
Marketing21.03.2023
Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over
Omnichannel messagingdienst om conversational commerce, marketing en klantenservice te verbeterenMarketing10.03.2023
Dit zijn de finalisten van de Beste Brabantse Marketeer van 2022
Marketing09.03.2023
Spotler Group neemt Sooqr B.V. over
Conversieverhogende technologie om e-commerce aanbod te verbeterenMarketing15.12.2022