E-mailmarketing staat bekend als een zeer effectieve online marketing tool. E-Village brengt jaarlijks een E-mailbenchmark uit waarin 700 bedrijven worden onderzocht op e-mailmarketing. Uit deze benchmark zijn een aantal interessante aspecten naar voren gekomen die verder worden uitgelicht in deze blog.
1. E-mailmarketing groeit hard
Uit het onderzoek is gebleken dat marketeers dit steeds belangrijker vinden. Het rapportcijfer is van een 7,4 gestegen naar een 7,7. 43% van alle marketeers beweert in 2014 meer te gaan investeren in e-mailmarketing. Bij 51% blijft het budget gelijk. Deze percentages gaan gelijk op met de belangrijkheidsfactor. 81% van alle marketeers verwacht dat e-mailmarketing belangrijker wordt het komende jaar. Verder geeft ruim 3 op de 4 marketeers aan een aparte e-mailmarketingstrategie te hebben die los staat van het totale marketingplan.
De bepaling of een e-mailing succesvol was, wordt door het merendeel van de marketeers (68%) gedaan door conversie als indicator te gebruiken, gevolgd door de click ratio (56%). Deze ratio is toegenomen in importantie van 42% naar 56%. De derde plaats wordt gevuld door het aantal ontvangers die daadwerkelijk de mail openen. Deze open ratio is gestegen tot een percentage van 46%. Ruim 42% van alle opens gebeurt via een mobiel device. Als er wordt gekeken naar de verschillende sectoren haalt zorg & welzijn (69%) de meeste opens, gevolgd door finance (66%). Opvallend is dat de ROI een percentage van 12% inneemt.
Door de toename in nieuwsbrieven en e-mails, is het steeds lastiger om op te vallen. 71% van alle marketeers maakt gebruik van gepersonaliseerde e-mails. Maar liefst 76% zet gesegmenteerde e-mails in en 31% verstuurt e-mails op basis van klantgedrag. Relevantie is dus key in een overvolle inbox en 68% van de marketeers beweert dat alle voorgaande beslissingen leiden tot een betere respons.
Deze relevantie staat nauw in contact met het aandeel bouncers. Uit onderstaande graphic is af te lezen dat de Automotive branche ver boven de rest uitsteekt met een aandeel van 2,99%. Dit is mede te wijten aan het feit dat in deze branche van elke 1.000 verzonden e-mails er bijna 30 niet aan kwamen. Gemiddeld ligt dit aandeel op 3,4 wat iets zegt over de kwaliteit van de database in deze branche. Met een percentage van 1,75% neemt de Zorg & Welzijn sector de tweede plaats in.
In onderstaande afbeelding is te zien dat e-mailmarketing het meest belangrijk wordt gevonden (84%), gevolgd door SEO (63%) en SEA (40%). Social media neemt met een aandeel van 37% de vierde plaats in. Hierna zijn de kleine percentages verdeeld over online PR, affiliate marketing en mobile marketing.
Voor 2014 zijn er een aantal uitdagingen waarvan betere segmentatie om relevante content te versturen met een aandeel van 74% het belangrijkste is, gevolgd door het koppelen van databases voor betere klantprofielen (44%) en conversieoptimalisatie van e-mails (41%).