Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert hij als Blogger artikelen op Dutchcowboys.
Marketeers dreigen vaak onterecht een label van spam-merk opgespeld te krijgen. Zo blijkt uit een rapport van Return Path. De onderzoekers stelden immers vast dat de meerderheid van de klachten van consumenten over spam in werkelijkheid verwijzen naar legitieme emailberichten. Marketing-boodschappen zouden 70% van alle spam-klachten vertegenwoordigen. Bovendien hebben marketeers ook een aandeel van 60% in zogenaamde spam-traps, email-adressen die worden gebruikt om ongewenste berichten te misleiden en te isoleren.
“Het hoge percentage spam-klachten over marketing-boodschappen is grotendeels het gevolg van de gewoontes van de consument,” geeft George Bilbrey, voorzitter van Return Path. “De meeste consumenten getroosten zich immers onvoldoende moeite om zich op de geijkte manier uit nieuwsbrieven en andere commerciële informatie uit te schrijven en kiezen er vaak voor om niet langer gewenste berichten als spam aan te duiden. Dat is wellicht ook de reden waarom commerciële boodschappen minder vaak de eindbestemmeling bereiken dan in het verleden.”
“Het fenomeen maakt het voor de marketeer ongetwijfeld moeilijker om een efficiënte campagne op te zetten,” voegt George Bilbrey toe. “Anderzijds moet de marketeer uit het probleem lessen trekken en overwegen om zijn email-strategie te herzien om de belangstelling van de consument op peil te houden.”
De onderzoekers merken nog op dat botnets slechts 3% van alle spam-klachten vertegenwoordigen en ook slechts een aandeel van 11% hebben in de spam-traps.
Verder lezen over Email Marketing
E-mail12.11.2024
5 tips over nieuwsbrieven versturen van Mindstream
Artificial Intelligence23.06.2024
Booking.com heeft een haat-liefde-verhouding met AI
Online13.10.2023
Nieuwsbrieven: heb je daar anno 2023 nog wat aan?
Marketing08.09.2023
10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023
E-mail05.04.2023
5 nieuwe KPI’s voor jouw e-mail marketing strategie
Marketing21.03.2023
Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over
Omnichannel messagingdienst om conversational commerce, marketing en klantenservice te verbeterenMarketing10.03.2023
Dit zijn de finalisten van de Beste Brabantse Marketeer van 2022
Marketing09.03.2023
Spotler Group neemt Sooqr B.V. over
Conversieverhogende technologie om e-commerce aanbod te verbeterenVerder lezen over Spam
Mobile30.12.2022
Wéér een spambeller? Google Voice waarschuwt je
Mobile29.03.2022
Dit moet je doen bij Ministry of Justice-telefoontjes
Cybercrime27.12.2021
Waarom trappen zoveel mensen nog steeds in phishingmails?
Technology23.05.2021
Pas op: explosie aan nep-smsjes over pakketjes
Bevat FluBotTechnology03.05.2021
Waarom komen we maar niet van spammail af?
Cybercrime29.02.2020
Nieuwe deep learning AI-tool scant wekelijks 300 miljard Gmail bijlagen
Minder malware in je inboxCybercrime15.07.2019
Maak van SMS geen SOS!
E-mail07.07.2019