Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
Het rommelt al ruim een maand in emailmarketingland wat betreft Gmail. Bepaalde mail die voorheen zonder problemen de inbox van de Gmail-gebruiker bereikte, wordt sinds 10 februari 2012 teruggevonden in de Gmail Spambox. Niet alleen de tweets van Gmail-gebruikers waren eyeopeners, ook kwamen meldingen binnen van emailmarketeers die hun openratio’s zagen kelderen. Alles wees op een wijziging in Gmail’s Spam Policy, maar Google hulde zich in stilzwijgen. Tot nu.
Gmail kondigt op haar blog een nieuwe feature aan; per bericht wordt een reden opgegeven waarom de mail in de spambox belandt. Tegelijkertijd zijn de regels waaraan een verzender van bulk email naar Gmail-accounts moet voldoen, aangescherpt.
Zoals het Google gebruikelijk betaamt, richt het haar communicatie expliciet op haar gebruikers. Echter, het bericht op hun blog geeft juist email marketeers een goed beeld van Gmail’s Spam Policy. Verzenders van bulk email doen er goed aan goed door de verschillende richtlijnen door te lopen. Het draait onder andere om correcte authenticatie (SPF, DKIN), relevante content en het gedrag van Gmail-gebruikers na het ontvangen van je email.
Zet, net als Google dat doet, je gebruikers (lees: ontvangers) op de eerste plaats. Engagement is uiteindelijk de sleutel naar de inbox van Gmail. Je email moet relevant zijn; met hagel schieten naar je doelgroep is uit den boze. Segmenteer en personaliseer. Ook structureel list hygiene toepassen is belangrijk; door inactieve adressen te blijven benaderen, graaf je als emailmarketeer uiteindelijk je eigen graf. Het deel dat namelijk wél actief is, krijgt daarmee niet die invloed die nodig is om als vertrouwde afzender te worden gemarkeerd bij Gmail.
Google beslist uiteindelijk waar je mail wordt geplaatst, maar je hebt als afzender wel degelijk invloed. Aan de slag!
Verder lezen over Email Marketing
Artificial Intelligence23.06.2024
Booking.com heeft een haat-liefde-verhouding met AI
Online13.10.2023
Nieuwsbrieven: heb je daar anno 2023 nog wat aan?
Marketing08.09.2023
10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023
E-mail05.04.2023
5 nieuwe KPI’s voor jouw e-mail marketing strategie
Marketing21.03.2023
Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over
Omnichannel messagingdienst om conversational commerce, marketing en klantenservice te verbeterenMarketing10.03.2023
Dit zijn de finalisten van de Beste Brabantse Marketeer van 2022
Marketing09.03.2023
Spotler Group neemt Sooqr B.V. over
Conversieverhogende technologie om e-commerce aanbod te verbeterenMarketing15.12.2022
Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei
Verder lezen over Gmail
Cybercrime26.06.2024
Waarom verstuurt Google weer account- en inloglinks in mails?
Online12.06.2024
BIMI: zo weet je straks dat het echt de politie is die je mailt
Online03.04.2024
Altijd online voor je werk? Steeds meer landen tegen altijd online
Online22.02.2024
Google onthult na teasen nieuwe loginpagina: amper anders
Online28.11.2023
Pas op: Google gaat je inactieve Google-account verwijderen
Online06.09.2023
Er komen nog geen extra EU-eisen voor Gmail, Edge en Bing
Maar Google, Microsoft en Apple gaan niet vrijuitE-mail24.08.2023
Google wil niet dat je e-mail zomaar doorstuurt
Online28.04.2023
10 tips en tricks voor Gmail
Verder lezen over Spam
Mobile30.12.2022
Wéér een spambeller? Google Voice waarschuwt je
Mobile29.03.2022
Dit moet je doen bij Ministry of Justice-telefoontjes
Cybercrime27.12.2021
Waarom trappen zoveel mensen nog steeds in phishingmails?
Technology23.05.2021
Pas op: explosie aan nep-smsjes over pakketjes
Bevat FluBotTechnology03.05.2021
Waarom komen we maar niet van spammail af?
Cybercrime29.02.2020
Nieuwe deep learning AI-tool scant wekelijks 300 miljard Gmail bijlagen
Minder malware in je inboxCybercrime15.07.2019
Maak van SMS geen SOS!
E-mail07.07.2019