Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
Wanneer is het genoeg geweest? Wanneer neem je met opgeheven hoofd afscheid? Het moet toch van twee kanten komen? Geen zorgen, geen zoetgevooisd liefdesconsult op Dutch Cowboys. Zie dit als relatietherapie voor emailmarketeers. En het is hard nodig.
Marketeers zijn continue bezig om hun database uit te breiden, nieuwe relaties aan te gaan en deze te versterken. Het voelt ook ontzettend lekker om te kunnen zeggen dat je honderdduizenden mensen bereikt met een single click. Barpraat. Hun databases groeien en het voelt alsof iedereen aan hun lippen hangt, maar binnen hun database groeit iets net zo hard (of misschien wel harder) als de database zelf: inactieve relaties. Ze openen je mail niet, klikken niet op je links, geen enkele reactie. Totale stilte.
Wat ging er toch mis? Er zijn tal van redenen te noemen, maar bedenk goed op welke manier je met ze in contact bent gekomen. Het kan van alles zijn, maar over het algemeen kan je concluderen dat het geboden voordeel om zich in te schrijven voor je nieuwsbrief is uitgewerkt. En vervelend genoeg hebben zij zelfs niet de moeite gedaan zich uit te schrijven.
Niet te lang piekeren, rug recht, kin omhoog en kom in actie:
- Overleg met je collega’s en ontwikkel een definitie voor ‘inactieve relatie’. Hoelang heeft iemand al geen actie ondernomen op basis van je nieuwsbrief? Hou rekening met wat je aanbiedt en bepaal welke mate van activiteit logisch zou zijn binnen een bepaalde periode;
- Eenmaal gedefinieerd: maak een scheiding tussen ‘inactieve relaties’ en ‘actieve relaties’ in je database;
- Beloon je actieve relaties (als je gelooft in karma);
- Maak voor het inactieve deel van je database een aparte verzendlijst aan.
Begin eens met dit deel van de database anders te benaderen. Trigger ze met een afwijkende afzendernaam, onderwerpregel en snippet om je mail te openen en vraag ze of ze nog mail van je willen ontvangen. Niets is makkelijker. Zo ja, bied ze het voordeel, wat hun eerder over de streep heeft getrokken zich in te schrijven. Mocht deze laatste poging geen reactie opwekken bij je ontvanger, dan is het misschien goed om afscheid te nemen door niet meer te communiceren per email. Het is echt over, hoe pijnlijk ook.
Bewaar deze inactieve relaties wel, gooi ze niet weg. Namelijk net als in een normale relatie: je weet nooit wat de toekomst brengt. Ze zitten misschien ergens anders, op een andere plek, alsnog op je te wachten.
Succes 😉