Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
Er zijn verschillende redenen waarom u ervoor heeft gekozen om email marketing in te zetten voor uw bedrijf. U kunt bijvoorbeeld als doel hebben om meer verkopen te genereren of om uw relatie met uw huidige klanten te versterken. Hierbij geven wij u 5 tips die ervoor kunnen zorgen dat conversie van uw emailcampagne stijgt.
Tip 1: Wees niet bang om uw database schoon te maken
Tegenwoordig is het eenvoudig om te weten te komen hoe er gereageerd wordt op een nieuwsbrief. Opent een specifieke ontvanger de nieuwsbrief wel? Wordt er doorgeklikt? En resulteert de nieuwsbrief tot een conversie? Met behulp van de statistische gegevens die volgen uit een publicatie kunt u uw database in vier groepen verdelen, namelijk:
- Actieve ontvangers; de ontvanger opent, klikt en is zeer geïnteresseerd in de producten die u levert. De actieve gebruikers zijn voor u goud waard, aangezien deze ontvangers zeer geïnteresseerd zijn in uw producten/diensten. Dit zijn uw ambassadeurs, dus beloon ze en/of vraag deze om een referentie;
- Nieuwe aanmelders; ontvangers die zich net hebben aangemeld en waar u dus nog geen volledig beeld van heeft. Houd deze groep in de gaten en probeer de ontvangers met behulp van speciale aanbiedingen te “triggeren”, zodat u meer informatie los krijgt van de ontvangers;
- Openers; ontvangers die de nieuwsbrief alleen openen en niet verder klikken in de nieuwsbrief. Begin met het testen naar deze ontvangers. Is het aanbod interessant voor de ontvangers? Is de call-to-action goed genoeg? Spreekt de nieuwsbrief hun aan? Probeer zoveel mogelijk variaties om informatie los te krijgen van deze ontvangers om hen op die manier te kunnen verschuiven naar een andere groep.
- Niet – openers; ontvangers die de nieuwsbrief niet lezen, dus de nieuwsbrief wordt niet geopend. Deze ontvangers vinden of het aanbod niet interessant of de nieuwsbrief komt in de spambox of de inbox van het emailadres wordt niet meer bekeken. Bekijk eens kritisch naar de onderwerpregel en de snippet. Zorg ervoor dat uw onderwerpregel geen woorden bevat die spamgevoelig zijn en gebruik steeds hetzelfde afzenderadres. Check ook geregeld of dit domein niet blacklisted is. Wanneer u alle variaties heeft toegepast en de ontvanger nog geen teken van leven geeft, is het raadzaam om na te denken over een opt-out emailing. Kondig een automatische afmelding aan. Geen reactie? Record verwijderen. Komt er wel een reactie dan kan de dialoog weer opgestart worden door te vragen waarom de persoon zich wil afmelden. Deze informatie is zeer relevant en kan u helpen uw communicatie te verbeteren.
Tip 2: Segmentatie
Emailmarketing wordt succesvoller naarmate de campagne relevanter is voor de ontvanger. Database segmentatie zorgt voor relevantie. Je kunt dynamische content bieden die afhankelijk van kenmerken in de nieuwsbrief getoond dan wel niet getoond worden. Wie is je klant, wat doet hij, in welke fase van de customer life cycle zit hij? Opent hij je nieuwsbrief of is hij inactief. Allemaal relevante data waarop de communicatie is aan te passen. En vrijwel geautomatiseerd.
-
Segmenteren op basis van gedrag: Met behulp van meetsystemen, bijvoorbeeld Yahoo! Webanalytics, kunt u traceren welke artikelen een klant heeft bekeken op uw website. Dit is voor u nuttige informatie, aangezien u te zien krijgt in welke artikelen de ontvanger geïnteresseerd is. Op basis van deze informatie kunt u bijvoorbeeld een actiemail opstellen of een reguliere nieuwsbrief sturen met daarin alternatieve of verwante artikelen.
Door het gebruik van segmentatie op basis van gedrag kunt u ook gaan nadenken over cross-selling. U kunt dan in uw volgende nieuwsbrief de ontvanger bedanken voor zijn/haar aankoop en suggesties geven van producten die verwant zijn aan het gekochte product. -
Segmenteren op basis van interesses: Tijdens het inschrijven of wijzigen geeft u de klant de mogelijkheid om zijn/haar interesses kenbaar te maken bij uw bedrijf. Op basis van deze velden kunt u uw nieuwsbrief inrichten, zodat de klant alleen artikelen te zien krijgt die voor hem/haar interessant zijn. Wanneer uw database rijk is gevuld door uw ontvangers, zult u zien dat het aantal afmelders gaat dalen, omdat u echt artikelen kunt laten zien waar een ontvanger zich specifiek voor heeft aangemeld.
Het is echter wel lastig om zoveel mogelijk gegevens los te krijgen van uw ontvangers, aangezien niet alle velden verplicht zijn (té lange inschrijfformulieren worden in de meeste gevallen niet ingevuld). Het is daarom verstandig om ook acties uit te voeren die ervoor zorgen dat mensen zijn/haar gegevens gaat bijwerken. U kunt hierbij denken aan een incentive die u gebruikt om databaseverrijking te realiseren, een enquête die u houdt onder uw ontvangers of aan een profielblok binnen uw nieuwsbrief.
- Vraag om suggesties/feedback in uw nieuwsbrief. Op deze manier gaat u een interactie aan met de ontvanger wanneer hij/zij dit nodig vindt. Op deze manier kunt u ook uw nieuwsbrief optimaliseren naar de wensen van de ontvanger.
- Maak gebruik van een profielblok. Hierin kan de ontvanger namelijk aangeven waar zijn/haar interesses liggen en hierdoor kunt u deze ontvangers ook persoonlijk benaderen met een aanbieding gericht op zijn/haar interesses (tip 2).
- Voeg een snippet toe aan uw nieuwsbrief. Dit is de eerste regel tekst in uw mailing. Voor veel nieuwsbrieven zal dat een zin zijn als ‘Kunt u de nieuwsbrief niet lezen, klik hier’. Een verloren kans, want deze regel wordt in veel webbased emailprogramma’s naast de onderwerpregel getoond. Een extra communicatiemogelijkheid die van grote invloed kan zijn op de openratio. Personaliseer dit stukje tekst, of neem een inhoudsopgave mee in dit blok.
- Geef aan wanneer en waar een ontvanger zich heeft aangemeld. Een ontvanger kan vergeten wanneer en waarvoor hij/zij zich heeft aangemeld. Op deze manier geeft u de klant een geheugensteun, omdat u in de snippet vermeld waar en wanneer hij/zij zich heeft aangemeld. In het vervolg kunt u de snippet, de eerste zin in uw nieuwsbrief, inzetten om de onderwerpsregel te versterken.
- Vraag uw ontvangers om artikelen/reviews aan te leveren bij u om de ontvanger aan het woord te laten. Op deze manier krijgt u geen standaard nieuwsbrief, maar wordt de content ook gedeeltelijk verzorgd door uw ontvangers.
- Laat de contactinformatie zien van het dichtstbijzijnde kantoor, als uw bedrijf op meerdere locaties is gevestigd. Zo biedt u de mogelijkheid aan de ontvanger om zijn/haar vragen te stellen bij een kantoor bij hem/haar in de buurt.
- Wees attent op persoonlijke gegevens. Denk aan een verjaardagsemail, verhuisbericht of een felicitatie email over haar/zijn pasgeboren (klein)kind. Wees creatief met de gegevens die u van uw contacten heeft.
- Social media actie: Social media wordt ingezet om informatie met elkaar te delen. Vandaar dat een actie met behulp van social media en email marketing een groot bereik kan hebben. Uw naamsbekendheid wordt vergroot en dit kan uiteindelijk leiden tot een nieuwe klant. Als voorbeeld neem ik een actie via twitter, waarbij een ontvanger een bericht tweet en iedereen die het bericht tweet of retweet maakt kans op een incentive van het bedrijf. Op deze manier komen de vrienden van de ontvanger in aanmerking met uw bedrijf, maar ook de vrienden van de vrienden van de ontvanger wanneer een vriend het bericht retweet.
- Artikelen delen: Steeds meer nieuwsbrieven gebruiken social media om het bereik van hun campagne te vergroten. Echter wordt social media door het gros van de bedrijven op dezelfde manier in een nieuwsbrief gezet. Wees daarom creatief met de inzet van uw social media links en probeer uit te zoeken welke social media websites belangrijk zijn voor uw ontvangers.
Het is belangrijk voor u om consistent te blijven met het versturen van nieuwsbrieven. Het is namelijk vreemd als een ontvanger enige tijd niks van u verneemt en opeens krijgt hij/zij weer een nieuwsbrief van u. Voor uw nieuwe (potentiële) ontvangers is het vreemd als hij/zij zich aanmeld en maanden geen nieuwsbrief van u ontvangt. Op deze manier wordt uw bedrijf vergeten door de ontvangers.
Door actief te blijven met uw campagnes blijft u ook bekend bij uw ontvangers. Denk bij het versturen van een mailing alvast na of u een tweede mailing gaat versturen voor degene die de eerste mailing niet hebben geopend.
Wanneer uw campagne eenmaal loopt en de conversies zijn minder dan u had verwacht, dan kunt u uw nieuwsbrieven veranderen of u gaat testen met afbeeldingen. Creëer opvallende knoppen en maak weblinks naar uw website. Op deze manier gaat u de interactie aan met uw ontvangers. Met behulp van een A/B-test kunt u uw nieuwsbrief verbeteren met de onderdelen waar goed op gereageerd wordt en zaken achterwege laten waar niet op gereageerd wordt. Een goed voorbeeld is het verschil testen tussen tekstuele call-to-actions en afbeeldingen (banners, buttons etc.).
Ter afsluiting
Het blijft bijzonder moeilijk om vooraf aan te geven wat wel werkt, en wat niet. Het resultaat hangt naast de content van de nieuwsbrief, ook af van andere factoren (denk aan het verzendmoment, het type doelgroep etc.). De enige manier om de leesbaarheid van uw nieuwsbrief zoveel mogelijk op uw doelgroep aan te laten sluiten is door te testen en te blijven testen.
Besteed ook aandacht bij het verzenden van uw nieuwsbrief. Emailclients kunnen veranderen zonder dat u het merkt. Het is daarom altijd verstandig om de meest voorkomende emailclients te testen en te blijven testen, zodat u zeker weet dat uw ontvangers de nieuwsbrief correct ontvangen. U kunt ook testen en tijd besteden aan het juiste verzendmoment. Door te wisselen van dag/tijd kunt u kijken welk tijdstip voor uw doelgroep (en u) het beste is.