Onlangs las ik een interessant artikel van Caroline Ruggiero van Marketo. Hoewel sommigen er wellicht van gruwelen, zou zondag zomaar eens een fantastische dag voor publicatie van je email kunnen zijn. Uiteraard, de perfecte dag om je nieuwsbrief of direct mail te verzenden bestaat niet echt, hoewel het buikgevoel van menig email marketeer toch aanstuurt op publicatie op dinsdag. Maar klopt dat buikgevoel wel?
Het artikel roept op een kijkje te nemen in een gemiddeld genomen werkweek waar men maandagochtend begint en men vrijdagmiddag de computer afsluit en het weekend officieel van start is gegaan. Borrel optioneel. Wie te vroeg in de week publiceert loopt het risico dat de mail niet wordt gelezen, of in elk geval geen prioriteit krijgt. Men is gewoon te druk met hun werk om zich te concentreren op je bericht. Maandag wordt vaak gevuld met interne vergaderingen, praatjes over het weekend en mail (dat het hele weekend blijft binnenkomen) wordt gescand op prioriteit. Als je mail al niet wordt weggegooid. Uiteindelijk draait het voor de gemiddelde werknemer om het overleven van de maandag. Als je er over nadenkt, is de maandag een rare dag om 1/7 van je leven aan te spenderen. Dinsdag tot en met donderdag bieden natuurlijk prima momenten voor publicatie. De mailbox is die maandag daarvoor goed opgeruimd, men zit vaak achter hun computerscherm en daar is toch waar de mail wordt gelezen. Maar de kans blijft groot dat je stoort. En dus weer wordt beschouwd als lage prioriteit. Men heeft niet altijd tijd om te lezen, door te klikken en jouw call-to-action op te volgen. Men is aan het werk. En in het gunstige geval zeer geconcentreerd. Op vrijdag versturen is een prima optie, maar het risico dat je mail toch nog opzij wordt geschoven is groot. Vrijdag is toch een dag van deadlines, werk afronden en je bezighouden met wie je waar wat gaat doen in die twee schaarse vrije dagen. Je bent eigenlijk al opgelucht dat je alle werkgerelateerde mail hebt kunnen opvolgen. Wees eerlijk. Blijven echter nog twee dagen over, waar ik persoonlijk van vind dat je zaterdag geen computer moet aanraken. Daar is de zondag.
Uit een onderzoek van AOL in Amerika blijkt dat 62% van de respondenten hun werk email leest in het weekend. En uit een andere studie blijkt dat 66% graag werkgerelateerde research thuis doet. Het weekend is een 48-uur durend lean-backward-moment, waar men alle tijd heeft om je bericht eens goed te lezen en je call-to-action op te volgen. Ontspannen, alle tijd en belangrijker nog: je wordt niet gestoord door je werk. Ruggiero vertelt ons dat ze persoonlijk het liefste alle mail zondags doorneemt, zodat ze maandag goed beslagen ten ijs komt. Ruggiero: “… maar waarom agendeer je de publicatie van je mailing niet op zondag, zodat je nieuwsbrief bovenaan in je inbox verschijnt, als een versgedrukte zondagkrant. Misschien maakt je doelgroep zich wel schuldig aan het werken op zondag. Zoals ik.”.
Conclusie: neem zondag eens mee in je test. Misschien is zondag wel jouw nieuwe dinsdag…