Jeffrey Bleijendaal is Manager Digital Advertising bij Ematters BV. Jeffrey is vanaf 2005 actief met Zoekmachine Marketing en heeft vanaf die tijd vele honderden campagnes geoptimaliseerd, miljoenen bezoekers gegenereerd en duizenden conversies gerealiseerd voor zijn klanten. Jeffrey is daarnaast voorzitter van de DDMA Search Commissie, enthousiast blogger op Dutch Cowboys en Top Contributor op het officiële Google AdWords Helpforum. Naast SEA is Jeffrey zeer actief met en gecertificeerd voor Google Analytics en de DoubleClick Online Marketing stack.
De meeste consumenten prefereren reclameboodschappen via email over social media kanalen. Dit blijkt uit een Amerikaans onderzoek, uitgevoerd door CrossView.
In het onderzoek werden winkelbezoekers gevraagd naar hun favoriete communicatiemiddel voor reclamecampagnes. Het meest populaire middel was email (25%). Slechts 9% van de bezoekers was daadwerkelijk geïnteresseerd in reclame via websites zoals Facebook en Twitter.
Een ander onderzoek (van ExactTarget) toont aan dat de volwassen internetgebruiker zich eerder inschrijft op een email nieuwsbrief (via een Optin mailing), dan dat deze persoon hetzelfde bedrijf ‘liked’ of deelt op een social media website. Waarschijnlijk heeft dit te maken heeft met het feit dat de inbox van een ontvanger niet openbaar is. Mensen kunnen zich (ongegeneerd) aanmelden voor verschillende campagnes, zonder dat ze zich druk hoeven te maken om de reacties van anderen. Het grootste verschil zal echter komen doordat de verschillende social media mogelijkheden nog relatief nieuw zijn. De eerste versies van bijvoorbeeld Myspace/Hyves waren meer gericht op jongeren. Kijkend naar de huidige kanalen is het duidelijk dat social media ook al aan het inburgeren is onder de volwassen gebruikers.
Uit het onderzoek van ExactTarget bleek ook dat de reden tot inschrijving voor dergelijke campagnes ook flink verschilt tussen email en social media. Niet geheel onverwacht schrijven email abonnees zich vooral in vanwege de mogelijke aanbiedingen en koopjes die ze toegestuurd krijgen. Social media aanmelders doen dit vaak om steun te betuigen aan het betreffende merk.
Waar bedrijven bij (bijvoorbeeld) Facebook op rekenen, is dat hun doelgroep groter wordt via de vriendenkring van hun bestaande abonnees. Facebook kan ook goed interactief gemaakt worden via kleine applicaties (vaak games) om gebruikers te interesseren en te binden. Al deze stappen zijn gericht op naamsbekendheid. Reclame die dan wordt verstuurd, zal niet met dezelfde interesse worden ontvangen als een soortgelijke emailcampagne, waar men vaak precies weet wat kan worden verwacht.
Email en social media worden daarom ook steeds meer met elkaar verweven en moeten meer gezien worden als twee elkaar versterkende marketingvormen. Social voor het branding aspect en email voor het converterend aspect.
Dit artikel verscheen eerder op MailBlog.
Verder lezen over Onderzoek
Cybercrime29.10.2024
25% van de Nederlandse bedrijven is niet goed voorbereid op cyberdreiging
Online28.10.2024
Hoe valt het ontstaan van eilandbogen of vulkaanbogen te verklaren?
Marketing01.10.2024
Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten
Nieuws17.09.2024
Gecombineerde NIVEL- en CBS-gegevens COVID-19-pandemie zijn prima te verklaren!
Social Media04.09.2024
“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media
Nieuws21.08.2024
De stollingsgesteenten cyclus op aarde
Artificial Intelligence14.08.2024
Heeft AI-chatbot ChatGPT onze levens echt veranderd?
Nieuws12.08.2024