E-mail04.08.2010

Social voor branding en Email voor conversie


social-voor-branding-en-email-voor-conve.jpg
social-voor-branding-en-email-voor-conve.jpg

De meeste consumenten prefereren reclameboodschappen via email  over social media kanalen. Dit blijkt uit een Amerikaans onderzoek, uitgevoerd door CrossView

In het onderzoek werden winkelbezoekers gevraagd naar hun favoriete communicatiemiddel voor reclamecampagnes. Het meest populaire middel was email (25%). Slechts 9% van de bezoekers was daadwerkelijk geïnteresseerd in reclame via websites zoals Facebook en Twitter.

Een ander onderzoek (van ExactTarget) toont aan dat de volwassen internetgebruiker zich eerder inschrijft op een email nieuwsbrief (via een Optin mailing), dan dat deze persoon hetzelfde bedrijf ‘liked’ of deelt op een social media website. Waarschijnlijk heeft dit te maken heeft met het feit dat de inbox van een ontvanger niet openbaar is. Mensen kunnen zich (ongegeneerd) aanmelden voor verschillende campagnes, zonder dat ze zich druk hoeven te maken om de reacties van anderen. Het grootste verschil zal echter komen doordat de verschillende social media mogelijkheden nog relatief nieuw zijn. De eerste versies van bijvoorbeeld Myspace/Hyves waren meer gericht op jongeren.  Kijkend naar de huidige kanalen is het duidelijk dat social media ook al aan het inburgeren is onder de volwassen gebruikers.

Uit het onderzoek van ExactTarget bleek ook dat de reden tot inschrijving voor dergelijke campagnes ook flink verschilt tussen email en social media. Niet geheel onverwacht schrijven email abonnees zich vooral in vanwege de mogelijke aanbiedingen en koopjes die ze toegestuurd krijgen. Social media aanmelders doen dit vaak om steun te betuigen aan het betreffende merk.

Waar bedrijven bij (bijvoorbeeld) Facebook op rekenen, is dat hun doelgroep groter wordt via de vriendenkring van hun bestaande abonnees. Facebook kan ook goed interactief gemaakt worden via kleine applicaties (vaak games) om gebruikers te interesseren en te binden. Al deze stappen zijn gericht op naamsbekendheid. Reclame die dan wordt verstuurd, zal niet met dezelfde interesse worden ontvangen als een soortgelijke emailcampagne, waar men vaak precies weet wat kan worden verwacht. 

Email en social media worden daarom ook steeds meer met elkaar verweven en moeten meer gezien worden als twee elkaar versterkende marketingvormen. Social voor het branding aspect en email voor het converterend aspect.

Dit artikel verscheen eerder op MailBlog.

Jeffrey Bleijendaal

Jeffrey Bleijendaal is Manager Digital Advertising bij Ematters BV. Jeffrey is vanaf 2005 actief met Zoekmachine Marketing en heeft vanaf die tijd vele honderden campagnes geoptimaliseerd, miljoenen bezoekers gegenereerd en duizenden conversies gerealiseerd voor zijn klanten. Jeffrey is daarnaast voorzitter van de DDMA Search Commissie, enthousiast blogger op Dutch Cowboys en Top Contributor op het officiële Google AdWords Helpforum. Naast SEA is Jeffrey zeer actief met en gecertificeerd voor Google Analytics en de DoubleClick Online Marketing stack.

...

Verder lezen over Onderzoek

25% van de Nederlandse bedrijven is niet goed voorbereid op cyberdreiging

Helemaal in de gezondheidszorg blijken grote zorgen te zijn: daar zou 40 procent onvoldoende zijn voorbereid.

Cybercrime29.10.2024

25% van de Nederlandse bedrijven is niet goed voorbereid op cyberdreiging

Hoe valt het ontstaan van eilandbogen of vulkaanbogen te verklaren?

Is het jou ook weleens opgevallen dat er door sommige eiland- en vulkaanketens op de kaart een duidelijke gebogen lijn of curve kan worden getrokken? Binnen de geologie noemen we een dergelijk verschijnsel eilandbogen of vulkaanbogen.

Online28.10.2024

Hoe valt het ontstaan van eilandbogen of vulkaanbogen te verklaren?

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Online marketingcampagnes zorgen voor aanzienlijk meer nieuwe klanten, zonder dat de bestaande klanten worden geactiveerd. Uit onderzoek blijkt dat campagnes op bijvoorbeeld social media zorgen voor 170 procent nieuwe klanten.

Marketing01.10.2024

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Gecombineerde NIVEL- en CBS-gegevens COVID-19-pandemie zijn prima te verklaren!

Elke zichzelf respecterende data-wetenschapper weet dat je niet zonder meer verschillende datasets uit verschillende onderzoeken met elkaar kunt vergelijken. Op dergelijke verschillende datasets kunnen namelijk onvergelijkbare omstandigheden van toepassing zijn die onderlinge vergelijkingen een uiterst heikele zaak maken.

Nieuws17.09.2024

Gecombineerde NIVEL- en CBS-gegevens COVID-19-pandemie zijn prima te verklaren!

“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media

Denk je echt dat je in één dag rijk kan worden door wat domme trucjes van een of andere zelfverklaarde influencer? Ze beloven gouden bergen, maar hoe zit het nu echt? In deze nieuwe achtdelige televisieserie ‘Trap er Niet Influencer’ onderzoeken presentatoren Filemon Wesselink, Mark Baanders, Vera Verzijl en Sarah Bakker verschillende trends en invloeden van social media met een kritische en humoristische blik.

Social Media04.09.2024

“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media

De stollingsgesteenten cyclus op aarde

De meeste mensen kunnen zich wel voorstellen dat onze planeet van binnen naar buiten is opgebouwd overeenkomstig een aflopend dichtheidsprofiel. Met van binnen naar buiten een nikkelijzeren vaste binnenkern, een nikkelijzeren vloeibare buitenkern, een vaste ondermantel van silicaatarmere gesteenten, een vaste bovenmantel van silicaatrijkere gesteenten en 'last but not least' onze geliefde aardkorst.

Nieuws21.08.2024

De stollingsgesteenten cyclus op aarde

Heeft AI-chatbot ChatGPT onze levens echt veranderd?

Er wordt steeds vaker gesproken over een AI-bubbel, zeker nu de aandelen van techbedrijven enorme dips tonen. Barst die bubbel straks echt? Het is niet zo dat AI-chatbots ons niets hebben gebracht. Zo is er onderzoek gedaan naar of ChatGPT onze levens echt heeft veranderd en daar komt positief nieuws uit.

Artificial Intelligence14.08.2024

Heeft AI-chatbot ChatGPT onze levens echt veranderd?

Stratovulkanen, schildvulkanen en supervulkanen

Binnen dit en binnen een vervolgartikel ga ik nader in op de beschrijving van enkele typen van vulkanen. Daarbij beperk ik mij hoofdzakelijk tot de typische vulkanen die ontstaan als gevolg van de subductie van tektonische aardplaten of als gevolg van mantelpluimen (hotspots). Dit betreffen voornamelijk stratovulkanen, schildvulkanen en supervulkanen. 

Nieuws12.08.2024

Stratovulkanen, schildvulkanen en supervulkanen