Worden we werkelijk niet meer lastig gevallen door bedrijven die hun goed bedoelde reclameboodschappen en diensten aanbieden via ongevraagde emailnieuwsbrieven? Vanaf 1 oktober gelden regels die ook al voor de B2C communicatie gelden.
Wat houdt het in?
– De identiteit van de afzender moet duidelijk herkenbaar zijn in de communicatie-uiting
– Expliciete goedkeuring moet gegeven zijn om een commerciële email aan een bedrijf te sturen
– Reeds bestaande databases moeten opnieuw door de opt-in molen
– Er moet een unsubcribe link aanwezig zijn en de keuze die gemaakt wordt moet ook gerespecteerd worden
Er zijn uitzonderingen
Als de mailing gerelateerd is aan een eerder afgenomen product of dienst, de klant moet dan wel de mogelijkheid zijn geboden om de emaildienst te kunnen weigeren op het moment dat hij dit product of deze dienst af nam maar ook hier moet een unsubscribe link aanwezig zijn.
Niet alleen email
De nieuwe wetgeving geldt niet alleen voor email maar ook voor SMS/MMS marketing en fax, kortom alle electronische communicatiemiddelen vallen onder deze wetgeving.
De schijnbare tegenstelling…
Hoewel dus het emailverkeer goed gereguleerd is per 1 oktober, is dit met print communicatie verre van. Iedereen kan mij immers ongevraagd geadreseerde post versturen, ook een geadresseerde reclameboodschap. Komt hier ook nog een duidelijke wet voor?