De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Op Belgiancowboys schrijft Hans Smellinckx een aantal postings over e-mailmarketing naar aanleiding van het onlangs verschenen e-mailmarketing Cookbook. In zijn recente posting heeft hij het over “To optin or not to optin“. Of je er nou wel of niet gebruik van moet maken.
Sinds de wet van 11 maart 2003 op de elektronische handel is “het versturen van elektronische post voor reclame, waaronder e-mail maar ook bijvoorbeeld sms, verboden zonder de voorafgaande, vrije, specifieke en geïnformeerde toestemming van de geadresseerde van de boodschappen“. Ook wel “optin” genoemd.
Dat wil zeggen dat zowel email als SMS/MMS marketing dezelfde basis beginselen hebben. Als we de officiële tekst ontleden dan komt het erop neer dat je dus niet zomaar adressen kunt toevoegen aan je database en dat het “prefillen” van vakjes om het je ontvangers “gemakkelijker” te maken dus niet wettelijk is.
De ontvanger moet dus op de hoogte zijn van wat er met zijn of haar adres(sen) gaat gebeuren en ze moeten altijd de mogelijkheid hebben om zich uit te kunnen schrijven.
Maar uitzonderingen zijn er altijd binnen de Belgische wetgeving en dat is ook hierbij het geval. In een B2B omgeving is de wet soepeler en mag je wel commerciële boodschappen sturen naar bestaande klanten en naar algemene email adressen zoals info@ of marketing@. Opslaan van gegevens kan niet zomaar. Het opslaan van gegevens in België moet gemeld worden aan de privacy commissie en kost je 25 euro. Je bent dus niet vrij om zomaar persoonsgegevens op te slaan.
De wet toepassen is 1, bij het starten van direct email marketing moet je ook het algemeen fatsoen respecteren. Eentje waar je hier en daar toch wel een onaangenaam gevoel krijgt is het uitschrijven. Maak het gebruikers niet extra moeilijk, 1 link of knop moet volstaan om te kunnen zeggen “stop!”
Als je echt zeker wilt zijn dat je database een hoge kwaliteit heeft vanaf de start, gebruik dan een double optin, dit wil zeggen dat je een tweede bevestiging vraagt (meestal een linkje in een email) alvorens de persoon in kwestie lid wordt van je lijst. Natuurlijk ga je hierdoor wel een uitval kennen, aan jou de keuze of je kiest voor pure kwaliteit of iets meer speelt met hoeveelheid.
Verder lezen over SMS
Mobile15.11.2023
Wat is iMessage en waarom gebruiken we het niet zoveel?
Mobile12.04.2023
We bellen en sms’en weer veel minder
Voorraad 06-nummers nog steeds schaarsMarketing21.03.2023
Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over
Omnichannel messagingdienst om conversational commerce, marketing en klantenservice te verbeterenMobile09.09.2022
Pech voor Google: de groene bolletjes van Apple iMessage blijven
‘Koop voor je moeder maar een iPhone’Mobile14.08.2022
Google maakt ruzie met Apple om berichten sturen
Mobile18.05.2022
Oude mobiel van Premier Rutte zorgt voor opschudding
Jarenlang SMS’jes gewist vanwege ‘te weinig opslagruimte'Mobile27.12.2021
We smsen en bellen wéér minder, maar data gaat door het dak
Technology07.06.2021