Discovery Channel heeft een nieuwe vormgeving. De reducering tot de ‘D’ en de wereldbol uit het logo sinds 2008 symboliseert de kracht van dit sterke merk. Ook de zendervormgeving heeft een nieuwe styling: drie-dimensionaler, meer diepte, meer kleur. Met deze krachtige, dynamische vormgeving wil Discovery Channel nog sterker aansluiten bij de doelgroep.
Natuurlijk hebben met name de aansprekende programma’s van de afgelopen decennia er voor gezorgd dat Discovery het sterke merk is geworden wat het nu is, niet het logo. Toch is dit een voorbeeld van een mooie, zelfs ingetogen, sterke ontwikkeling van een naam- en beeldmerk. Een die ik enorm waardeer.
Het Discovery Channel logo
Het allereerste logo stamt uit 1985 en prijkte “The Discovery Channel”. In de voorgrond een halve cirkel als opkomende zon, veelal geanimeerd met een Vitruviusman.
In 1995 wordt het woord “The” geschrapt, de kleurstelling bont, en wordt een wereldbol vast onderdeel van het Discovery Channel logo.
Vanaf 2000 wordt de blauwe balk zwaarder aangezet om plaats te geven aan het woord Channel. De algehele kleurstelling wordt meer zwart-blauw.
Per 2008 stapt Discovery af van het Aurora Bold Condensed lettertype en krijgt de wereldbol een plek in de D van Discovery.
Anno 2011 staan de D en de wereldbol uit het 2008 logo iconisch symbool, geanimeerd in 3D. Discovery Channel; het A-merk met een D-logo.