Steeds meer mensen gaan zich zorgen maken over de bescherming van hun online privégegevens. Symatec
heeft onderzoek gedaan naar hoe consumenten zich voelen ten opzichte van het beschermen van hun privé-informatie. Uit dit onderzoek blijkt dat 53% van de mensen bezorgd is over de veiligheid en 51% heeft zelfs wel eens problemen gehad met de beveiliging.
De belangrijkste punten uit het onderzoek van Symatec zijn onder andere dat 63% van de ondervraagden zijn of haar gegevens beter wil beveiligen, maar niet goed weet hoe dat moet. Het meest betrouwbare op gebied van persoonlijke gegevens vindt het merendeel van de Nederlanders de ziekenhuizen. Vooral technische bedrijven, detailhandelaren en social media-bedrijven worden als het minst betrouwbaar gezien.
Toch vinden veel mensen dat de verantwoordelijkheid van het beschermen van gegevens ligt bij henzelf, de overheid en de bedrijven. Ook denken veel mensen dat hun gegevens veel geld waard zijn. De bedragen worden tussen de €1.000 en €10.000 geschat. Daarentegen vinden mensen het wel oneerlijk dat bedrijven winst behalen met het handelen in persoonlijke data.
Maar 14% van de consumenten vertrouwt erop dat retailers eerlijk omgaan met hun privégegevens. Het gedrag van de consument komt alleen vaak niet overeen met deze gedachten. Want steeds meer mensen gaan steeds meer online winkelen en hierbij neemt slechts 1 op de 10 de tijd om de voorwaarden door te lezen. Volgens de onderzoekers is het slechts een kwestie van tijd voordat de bezorgdheid over deze beveiliging voor een daling in de online activiteiten zorgt.
Dit wordt al steeds meer opgemerkt, want uit het onderzoek blijkt dat 3 op de 10 mensen geeft aan weleens valse gegevens in te vullen en 59% vermijdt het om online gegevens in te vullen. Dit is een omslagpunt in het beschermen van onze gegevens en voor bedrijven wordt het een steeds grotere uitdaging om zich te focussen op de databeveiliging.