24.01.2022
Cybercrime

Veel waarschuwingen voor phishing: 27.000 .nl’s

By: Laura Jenny

BlogCybercrime

Er wordt vooral sinds het coronavirus is uitgebroken enorm veel gephisht. We doelen op phishingmails die hackers versturen om mensen op te lichten. Het gaat dan bijvoorbeeld om geld of om het verkopen van mensen hun persoonsgegevens of bankgegevens. De Stichting Internet Domeinregistratie Nederland schrijft dat er in een jaar tijd wel 27.000 .nl’s zijn gewaarschuwd voor phishing.

Phishing

Phishing is een weinig sexy onderwerp, terwijl iedereen er wel mee te maken krijgt. Hopelijk alleen in de vorm van een phishingmail die direct wordt herkend, in plaats van dat iemand heeft geklikt op de link en ook daadwerkelijk slachtoffer is geworden. Het is misschien vermoeiend om er elke keer weer voor te worden gewaarschuwd, maar in het geval van deze e-mail-, WhatsApp- en social media-oplichting is het heel belangrijk om bewust te blijven. Je moet alert zijn op wat kan wijzen op oplichting en zulke waarschuwingen moeten nu eenmaal regelmatig worden herhaald om ze vers in het geheugen te houden.

Die 27.000 .nl’s werden aangeschreven in de periode van kwartaal 4 van 2020 tot en met het derde kwartaal van 2021. In een rapport schrijft SIDN: “Wij willen zaken als phishing en malware in de .nl-zone verminderen. Daarvoor zijn we het Abuse204.nl-programma gestart (abuse ‘to zero for .nl’). Op basis van een ingekochte feed sturen we waarschuwingen uit naar de betrokken houders, hosters en registrars met het verzoek hier naar te kijken en als er inderdaad sprake is van phishing of malware, dit op te lossen.”

SIDN

SIDN laat weten dat het de waarschuwingen ook herhaald als deze problemen niet worden opgelost. Sterker nog, wordt er na 114 nog niets gedaan, dan haalt SIDN de domeinnaam eruit, met uiteraard een bericht aan de persoon die hem heeft vastgelegd. Zodra het probleem alsnog is opgelost, kunnen de nameservers weer worden gekoppeld. Er schijnen in die periode van een jaar zo’n 750 .nl’s op deze manier offline te zijn gehaald, wat waarschijnlijk resulteert in aanzienlijk minder succesvolle phishingaanvallen.

Kortom, er wordt hard opgetreden tegen phishing, dus het is echt niet alleen maar de burger die gewoon extra op moet letten en de eerste linie is. Er wordt veel gedaan op de tweede en derde linie, want naast het gebruik van securityprogramma’s bestaan er dus ook initiatieven zoals die van de SIDN. Toch blijft het devies: let zelf goed op, want op een foute link klikken is helaas zo gebeurd.

Share this post