Art ziet zichzelf als onderzoeksjournalist en doorgrondt het liefst thema's die anderen volgens hem laten liggen. Verklarende en verdiepende artikelen vormen zijn stijl. Hij schuwt ingewikkelde materie daarbij niet.
Bijna iedereen kent het wel, tweestapsverificatie of two factor authentication (2FA), bedoeld om onbevoegd inloggen op digitale accounts tegen te gaan. Tweestapsverificatie maakt gebruik van iets wat jij weet, zoals een wachtwoord, en iets wat jij hebt, zoals een mobiele telefoon waarnaar een éénmalige code wordt gestuurd per sms of via een speciale app. Daarnaast kan zo’n éénmalige code ook worden gegenereerd door een elektronisch apparaatje dat een token wordt genoemd.
Banken maken gebruik van tweestapsverificatie via een mobiele bankapp (i.c. smartphone), een cardreader of een digipas (i.c. token) teneinde onbevoegd inloggen te voorkomen. Uit het vervolg van dit artikel komt naar voren dat dit niet in alle gevallen succesvol is.
Wat houdt onbevoegd inloggen precies in?
Onbevoegd inloggen is het gebruik maken van iemands digitale account na het onrechtmatig verkrijgen van iemands wachtwoord. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren door op het account in te loggen op een (openbare) computer waarop verdekte software draait die de toetsenbordaanslagen actief monitoort. Ook kan het het gevolg zijn van een serverhack waarbij niet-versleutelde wachtwoorden van gebruikers zijn opgeslagen en worden buitgemaakt. Tenslotte kan het het banale gevolg zijn van het laten rondslingeren van een briefje waarop een wachtwoord staat vermeld.
Door gebruik te maken van tweestapsverificatie voeg je feitelijk een extra beveiligingslaag toe aan jouw account. Want zelfs als iemand de beschikking heeft over jouw wachtwoord (wat jij weet), dan heeft diegene ter verificatie nog een éénmalige code nodig die wordt verstuurd per sms, via een speciale app of gegenereerd via een token. Deze éénmalige code is gekoppeld aan iets wat jij hebt, te weten jouw mobiele telefoon of een token. De combinatie van iets wat jij weet en iets wat jij hebt, maakt dat onbevoegd inloggen op grond van het onrechtmatig verkrijgen van jouw wachtwoord in sommige gevallen kan worden verhinderd.
De meeste banken slaan overigens het separate gebruik van een wachtwoord over en gebruiken één enkele geïntegreerde vorm van tweestapsverificatie, waar wat jij weet en wat jij hebt binnen één gezamenlijke inlogprocedure worden gecombineerd.
Waar wordt tweestapsverificatie tegenwoordig zoal toegepast?
Banken gebruiken tweestapsverificatie standaard voor zowel mobiel bankieren als voor internetbankieren door jou bijvoorbeeld in te laten loggen met jouw identificatiecode (wat jij weet) via jouw gevalideerde bankapp op jouw smartphone (wat jij hebt). Daarnaast bestaat er de mogelijkheid om in te loggen met jouw bankpas (wat jij hebt) en pincode (wat jij weet) door middel van een cardreader of de mogelijkheid om in te loggen met jouw digipas (wat jij hebt) en digicode (wat jij weet). De laatste twee inlogmogelijkheden zijn specifiek bankgebonden.
Daarnaast wordt tweestapsverificatie tegenwoordig toegepast door DigiD voor het inloggen op bepaalde (semi)overheidsdiensten. Verder maken veel emaildiensten zoals o.a. Gmail en Microsoft Live gebruik van tweestapsverificatie, net zoals sommige verzekeraars dat doen.
Tweestapsverificatie blijkt echter geenszins opgewassen tegen phishing-scams
Voor de niet-technisch onderlegde gebruiker straalt tweestapsverificatie wellicht veiligheid en robuustheid uit, maar het blijkt geenszins opgewassen tegen phishing-scams via webbrowser-toepassingen. Slechts het gebruik van mobiele apps voorzien van tweestapsverificatie blijkt afdoende beveiligd tegen onbevoegd inloggen op grond van phishing-scams. Dit komt omdat er zich geen derde partij tussen de mobiele app en de legitieme server van de app-aanbieder kan nestelen. De mobiele app kan namelijk slechts verbinden met de binnen de mobiele app vastgelegde legitieme servers.
Webbrowser-toepassingen daarentegen zijn een relatief gemakkelijke prooi voor onbevoegd inloggen op grond van phishing-scams, ondanks het gebruik van geavanceerde tweestapsverificaties zoals bijv. mobiele bankapps. Dit komt omdat het technisch vrij eenvoudig is voor een valse website/oplichter om zich tussen de legitieme website van een aanbieder en de door jou gebruikte webbrowser te nestelen (i.c. man-in-the-middle attack).
Hoe dat precies werkt? Jij als gebruiker wordt via een valse link verleid om op een valse website in te loggen. De output van de legitieme website wordt daarbij één op één doorgespeeld naar de valse website/oplichter en jouw webbrowser. Jij hoeft dus in principe niets door te hebben, want wat jij op jouw beeldscherm ziet, komt min of meer volledig overeen met de legitieme website. Jouw inloggegevens inclusief de vereiste tweestapsverificatie worden vervolgens via de valse website/oplichter doorgespeeld naar de legitieme website, waarbij de oplichter vanaf dat moment jouw digitale account al grotendeels in handen heeft.
Phishing-scams verschalken eenvoudig de tweestapsverificatie van elke bank
Als jij je bevindt op een valse bankwebsite dan wordt de resultaatcode van jouw cardreader of digipas via de valse website/oplichter rechtstreeks doorgespeeld naar de legitieme bankwebsite. De oplichter krijgt vanaf dat moment jouw legitieme bankomgeving op zijn beeldscherm voor zijn neus. Indien je gebruik maakt van jouw mobiele bankapp om in te loggen op internetbankieren dan verschijnt met het rechtstreeks via de bankserver geaccordeerde resultaat van jouw ‘QR-code-scan’ of ‘Pushmelding in de bankapp’ jouw legitieme bankomgeving eveneens op het beeldscherm van de oplichter.
Het gebruik van een cardreader, digipas of mobiele bankapp maakt internetbankieren in dat opzicht dus geenszins veiliger. Dit zal voor veel gebruikers tegenintuïtief klinken, maar heeft er simpelweg mee te maken dat tweestapsverificatie geen enkele bescherming biedt tegen onbevoegd inloggen op grond van phishing-scams binnen webbrowser-toepassingen.
Belangrijk om de URL in de adresbalk van jouw webbrowser altijd goed te checken
Voor het definitief overmaken van geld van jouw rekening of voor het veranderen van jouw mobiele nummer zijn er vaak nog wel extra tweestapsverificaties noodzakelijk. Door de input van jouw webbrowser (i.c. de output van de legitieme website) vanaf dat moment gericht te manipuleren via de valse website, slaagt de valse website/oplichter er doorgaans in om geen argwaan bij jou te wekken als het gaat om het doorgeven van extra tweestapsverificaties. Hiermee slaagt de oplichter er uiteindelijk in om jouw volledige betaal- en spaarrekeningen leeg te plunderen of om jouw volledige account (incl. een gewijzigd telefoonnummer voor tweestapsverificatie) over te nemen.
Om voor de hand liggende redenen richten phishing-scams zich voornamelijk op bank- of creditcardaccounts die worden benaderd via een gemakkelijk te manipuleren webbrowser. Echter elk digitaal account dat via een webbrowser wordt benaderd, is potentieel gevoelig voor onbevoegd inloggen op grond van phishing-scams. Daarom is het zo ontzettend belangrijk om voorafgaand aan het inloggen altijd de URL in de adresbalk van jouw webbrowser goed te checken of – nog veel beter – consequent te betalen via jouw mobiele bankapp!
Hoe bij voorkeur te handelen als het je inmiddels enigszins duizelt?
Als jij consequent mobiel bankiert via een mobiele bankapp, dan ben je inderdaad prima beschermd tegen potentiële phishing-scams. Als je echter regelmatig internetbankiert via een webbrowser en de mobiele bankapp daarbij slechts gebruikt als tweestapsverificatie dan ben je op dat moment geenszins beschermd tegen onbevoegd inloggen op grond van phishing-scams. Omdat er binnen mobiele bankapps tegenwoordig o.a. ‘Rekeninggegevens’, ‘Overschrijvingen’, ‘Betaalverzoeken’, ‘QR-betaalcodes’, ‘QR-inlogcodes voor internetbankieren’ en ‘Pushmeldingen inloggen internetbankieren’ kunnen worden onderscheiden, valt een eenduidig onderscheid niet voor iedereen meer te maken. Toch valt zo’n onderscheid prima te maken op grond van onderstaande richtlijnen en adviezen:
A. Vanaf het moment dat er binnen jouw mobiele bankapp concrete bedragen van af-, bijschrijvingen of betaalverzoeken worden getoond, dan weet je zeker dat je veilig bankiert binnen jouw mobiele bankapp. In alle overige gevallen vormt jouw mobiele bankapp slechts een gemakkelijk door phishing-scams te verschalken wijze van tweestapsverificatie voor internetbankieren via een webbrowser.
B. Overigens proberen valse webshops of valse betaallinks gebruikers die consequent gebruik maken van hun mobiele bankapp steevast te verleiden om alsnog in te loggen op een valse bankwebsite via hun mobiele browser. Dit trachten ze voor elkaar te krijgen door valselijk aan te geven dat jouw mobiele bankapp tijdelijk offline is en door jou vervolgens via jouw mobiele browser naar een valse bankwebsite te dirigeren. Daar sowieso nooit intrappen dus! Jouw betaalopdrachten altijd consequent blijven afhandelen via de mobiele bankapp. Blijft het betaalverzoek na de keuze voor jouw bank steevast openen via internetbankieren in jouw mobiele webbrowser ga er dan maar vanuit dat het betaalverzoek malafide is.
Banken zijn verwijtbaar als het op de gevolgen van phishing-scams aankomt
Banken zouden op basis van gebruikerskeuzevrijheid (i.c. optioneel) alle betaalopdrachten die worden aangemaakt via internetbankieren gemakkelijk ter verificatie via jouw mobiele bankapp kunnen laten afhandelen. De mobiele bankapp is immers ongevoelig voor onbevoegd inloggen op grond van phishing-scams. Het zal gebruikers binnen de mobiele bankapp vervolgens direkt opvallen als betaalopdrachten het gevolg zijn van een eerdere phishing-scam via internetbankieren. Daarop kunnen ze dergelijke valse betaalopdrachten alsnog verwijderen. Phishing-scams zouden op deze manier ook binnen internetbankieren grotendeels onmogelijk gemaakt kunnen worden. Binnen dit artikel, leg ik uit hoe dit precies zou kunnen worden ingestoken door de banken.
Dit artikel is met de grootst mogelijke zorgvuldigheid tot stand gekomen. De auteur aanvaardt niettemin geen enkele aansprakelijkheid in relatie tot de onderwerpen die binnen dit artikel worden beschreven.
[Fotocredits –
Chris & Bits and Splits © Adobe Stock]
Verder lezen over ABN Amro
Cybercrime30.09.2024
De Gesprek Check is een extra controle-hulpmiddel van ABN AMRO
heb je echt de bank aan de telefoon?Mobile28.12.2023
In 2023 hebben we ruim 6,6 miljard euro betaald met Tikkies
Nieuw jaarrecordMobile17.11.2023
Veel jongvolwassenen betalen niet meer met een fysieke betaalpas
gebruiken we de betaalpas over vijf jaar nog?Cybercrime01.11.2023
Had 44% van alle Nederlandse online fraudegevallen voorkomen kunnen worden?
Online16.03.2023
Banken dreigen door te schieten in hun anti-witwascontroles
Kafkaiaanse reflexen bedreigen ook jouw bankrekeningGadgets02.12.2022
ABN-AMRO stopt ondersteuning voor passieve betaalwearables
Vanaf 1 april 2023 werken de sleutelhangers, ringen, armbanden en horloges niet meerMobile01.12.2022
Tikkie Zakelijk: een aparte app voor zakelijke gebruikers
Mobile15.08.2022
Tikkie lanceert Groepie: nieuwe functie voor verwerken groepsuitgaven
Verder lezen over Hackers
Cybercrime11.10.2024
Het allerbelangrijkste gereedschap van cybercriminelen is JOUW browser!
Gebruik daarom liever apps op tablets of smartphones voor de allergevoeligste gegevensCybercrime08.10.2024
Unlock Digitale Weerbaarheid: leer online gevaren te herkennen
Cybercrime30.09.2024
De Gesprek Check is een extra controle-hulpmiddel van ABN AMRO
heb je echt de bank aan de telefoon?Cybercrime29.08.2024
TeamViewer heeft een groot cybersecurity-probleem
Cybercrime26.08.2024
Financiële fraude met phishingmethode specifiek gericht op Android & iOS
Cybercrime16.08.2024
Wielrenner, je racefiets kan gehackt worden
Cybercrime29.07.2024
Veel openbare WiFi netwerken in Parijs zijn onveilig
Cybercrime25.07.2024
Vigorish Viper: een Chinees cybercrimesyndicaat ontdekt door Infoblox
banden met Europese voetbalsponsors, mensenhandel en illegale gokindustrieVerder lezen over ING
Online14.10.2024
ING introduceert Budgetteren: een maandbudget voor boodschappen, sporten, enzo
Nieuws20.11.2023
Boodschappen rekenen we al 35 jaar af met de pinpas
in 1988 had Albert Heijn de primeurOnline16.03.2023
Banken dreigen door te schieten in hun anti-witwascontroles
Kafkaiaanse reflexen bedreigen ook jouw bankrekeningMobile01.09.2022
Deze app maakt van een Android telefoon een betaalautomaat
Mobile07.07.2022
ING NEAR: straks betalen door je telefoon naar iemand te wijzen
Cybercrime24.02.2022
Banken kunnen phishing via valse bankwebsites grotendeels verhinderen
Hoe een adequate bancaire systeemoplossing tegen phishing in beginsel mogelijk isMobile17.01.2022
Mobiele bankapps kunnen beter worden beveiligd tegen slimme babbeltrucs
Actieve gebruikerskeuzes zijn veiliger dan passieve gebruikerskeuzesMobile13.01.2022
Waarom mobiele bankapps pertinent veiliger zijn dan internetbankieren
Verder lezen over Malware
Cybercrime11.10.2024
Het allerbelangrijkste gereedschap van cybercriminelen is JOUW browser!
Gebruik daarom liever apps op tablets of smartphones voor de allergevoeligste gegevensCybercrime31.07.2024
Google Play bevat al jarenlang malware genaamd Mandrake
Cybercrime01.07.2024
Temu wordt nu zelfs bestempeld als gevaarlijke malware
Online20.05.2024
5 tips om online veilig te zijn
Cybercrime15.05.2024
App Store onderschept meer dan 7 miljard dollar aan mogelijk frauduleuze transacties
En dat in slechts 4 jaar tijdCybercrime08.05.2024
Cybercriminelen maken sneller misbruik van nieuwe kwetsbaarheden
Zo blijkt uit nieuw Global Threat Landscape Report van FortinetCybercrime05.02.2024
Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security
Online29.01.2024
Flinke toename datingfraude: In 2023 bedroeg schade méér dan 7 miljoen euro
75% meer dan in 2022Verder lezen over Rabobank
Mobile21.02.2024
Je kunt je iPhone nu als ‘pinterminal’ gebruiken
Online01.11.2023
Wat is Wero en wat gebeurt er met iDEAL?
Metaverse28.09.2022
Het metaverse wordt door banken gebruikt voor duurzaamheidsdoelen
Online17.05.2022
Waarom je moet oppassen bij geld pinnen in het buitenland
Cybercrime24.02.2022
Banken kunnen phishing via valse bankwebsites grotendeels verhinderen
Hoe een adequate bancaire systeemoplossing tegen phishing in beginsel mogelijk isMobile20.01.2022
Ongevraagde betalingstransacties aan de voordeur of met onbekenden? Beter van niet!
Mobile17.01.2022
Mobiele bankapps kunnen beter worden beveiligd tegen slimme babbeltrucs
Actieve gebruikerskeuzes zijn veiliger dan passieve gebruikerskeuzesMobile13.01.2022