Trend Micro publiceerde vandaag een nieuw rapport over de omvang en de reikwijdte van de online nepnieuwsindustrie. Uit dat rapport blijkt dat het mogelijk is om voor zo’n €357.000 een 12 maanden durende campagne te draaien om verkiezingsuitslagen te beïnvloeden.
Ook andere nepnieuws gerelateerde diensten worden online aangeboden. Zo kost het in diskrediet brengen van een journalist een slordige €50.000 en is het tevens mogelijk volledige nieuwswebsites aan te schaffen.
“Het produceren en ‘vermarkten’ van nepnieuws door cybercriminelen is erg lucratief op het darkweb. Er heeft zich inmiddels een volledig nieuwe dienst ‘nepnieuws-as-a-service’ ontwikkeld die het wel erg gemakkelijk maakt om via sociale media en andere online platformen ‘nieuws’ te promoten om zo de publieke opinie te beïnvloeden. Vorige week nog bleek dat nepnieuws, verspreid na een Russische hack van het persagentschap in Qatar, de aanleiding was voor een nieuwe crisis in het Midden-Oosten,” aldus Albert Kramer, Technical Director bij Trend Micro.
Uit het onderzoek blijken talloze ‘ondergrondse’ sites actief te zijn die nepnieuws georiënteerde diensten tegen betaling aanbieden. In veel gevallen is dit een uitbreiding op andere frauduleuze praktijken zoals black hat SEO, klikfraude en bot traffic.
Deze sites bieden iedereen (personen, organisaties en landen) die de publieke opinie wil beïnvloeden, een anoniem platform. Zo is een campagne die oproept tot straatprotesten voor zo’n €178.000,- te koop. Een journalist in diskrediet brengen kost ongeveer €49.000,- en het is zelfs mogelijk een nep-‘celebrity’ met 300.000 volgers te creëren voor het luttele bedrag van €2.325,-.
Die diensten die online worden aangeboden omvatten onder meer het creëren van nepprofielen en -groepen op sociale media, schrijven van nepberichten, het aanjagen van likes en retweets om de verspreiding van het nepbericht te bevorderen en zelfs het bouwen van een niet van echt te onderscheiden nieuwswebsite.
Voor een meerprijs is het ook mogelijk om meerdere nieuwssites te kopen die onderling naar elkaar verwijzen en linken, wat de campagne meer authenticiteit geeft.
Het onderzoek toont tevens de verschillen aan tussen nepnieuws afkomstig van Chinese, Russische, Arabische en Engelstalige ondergrondse zwarte markten. Zo kun je in China al nep-advertorials kopen voor ongeveer CNY 100 (zo’n €12,50) terwijl je in Rusland voor RUB 35.000,- (€547,-) voor 2 minuten met je video op de homepage van YouTube kan staan.
Zoals zo vaak bij cybercrime gerelateerde dingen is ook hier awareness weer belangrijk. Trend Micro hoopt met dit bericht en het rapport dat mensen meer kennis op doen over de vele verschillende manieren waarop hun mening beïnvloed kan worden, en daardoor weerbaarder en minder ontvankelijk voor nepnieuws worden.
[Afbeelding © servickuz – Fotolia]